Kształtowanie świadomości ekologicznej u dzieci warto rozpocząć już w wieku przedszkolnym. Przedszkolaki są aktywne poznawczo i poprzez naśladowanie osób dorosłych (szczególnie rodziców i nauczycieli) skutecznie uczą się dobrych zachowań.
Dlatego, kiedy nasze dziecko skończy 4-5 lat postarajmy się nauczyć je dostrzegania piękna natury, dbania o nią i okazywania jej szacunku. Małgorzata Jabłońska, ekspert współpracujący z programem edukacyjnym „Kubusiowi Przyjaciele Natury”, przedstawia kilka interesujących sposobów, jak poprzez zabawę kształtować u dzieci proekologiczną postawę. Od czego zacząć? Dobrym początkiem nauki może być zapoznanie dzieci z takimi pojęciami jak ochrona przyrody, segregowanie śmieci czy recykling.
Oczywiście nasze pociechy nie od razu zapamiętają choćby słowo „recykling”, ale dzięki nauce poprzez zabawę, mogą oswoić się z nowymi pojęciami i zrozumieć, co one oznacza w praktyce. Zabawa jest doskonałą formą nauki dla przedszkolaka z kilku powodów. Przede wszystkim sprzyja rozwojowi fizycznemu i psychicznemu dziecka. Jednocześnie zabawa ułatwia dziecku wejście w życie społeczne i daje szansę na poznanie, oswojenie, a przede wszystkim zrozumienie otaczającego świata. Warto przy tym pamiętać, aby zapewnić dziecku możliwość interakcji z rówieśnikami.
Wynika to z faktu, że w wieku przedszkolnym około 40% wszystkich zabaw powinny stanowić zabawy wspólne i zespołowe. Poniżej znajdują się zaczerpnięte m.in. z materiałów edukacyjnych „Kubusiowych Przyjaciół Natury” ciekawe przykładowe sposoby, jak połączyć zabawę z nauką na potrzeby kształtowania pozytywnych postaw ekologicznych najmłodszych.
Szczególnie w kontekście powtórnego wykorzystania odpadów i segregowania śmieci. Zaprezentowane poniżej zabawy mogą być wykonywane zarówno podczas zajęć w przedszkolu, w grupie, jak i w domu z rodzicami. Wybrane zabawy mogą stać się dla rodziców i dzieci okazją do miłego spędzenia czasu i pogłębienia wzajemnych relacji. Sposoby dotyczące kształtowania u dzieci ekologicznych postaw „Gwiazdy skojarzeń” – zadaniem przedszkolaka jest uzupełnienie karty pracy z narysowanym na środku przedmiotem, np. zgniecioną puszką. Od obrazka biegną symetrycznie cztery strzałki, zakończone kołami. W każdym z tych kół dziecko powinno narysować przedmiot, który można otrzymać w procesie recyklingu puszki. „Recyklingowe zawody” – dzieci dzielone są na cztery grupy. Każda z nich otrzymuje żółty karton na plastikowe butelki. Wygrywa ta grupa, która zmieści w kartonie najwięcej butelek. W trakcie zabawy możemy podsuną dzieciom pomysł, że butelki trzeba zgnieść.