Każdego roku w połowie maja konsultanci Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 otrzymują wiele podobnych wiadomości: podziękowania i życzenia spływają z okazji Międzynarodowego Dnia Telefonów Zaufania dla Dzieci, który obchodzony jest na całym świecie 17 maja. Inicjatorem święta jest Child Helpline International, międzynarodowa organizacja zrzeszająca telefony zaufania dla dzieci ze 145 krajów. Polskim członkiem CHI jest Fundacja Dzieci Niczyje, która od 2008 roku prowadzi anonimowy i bezpłatny Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
Z pomocy konsultantów Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 korzysta codziennie kilkaset dzieci. Szukają zrozumienia i pomocy. Dzwonią i piszą, by zostać dostrzeżone, by uzyskać odpowiedzi na ważne dla siebie pytania i dać ujście przykrym emocjom. – Praca w telefonie zaufania dla dzieci to ogromna odpowiedzialność, ale też satysfakcja – mówi Lucyna Kicińska, koordynatorka Programu Pomocy Telefonicznej
w FDN. – Z pomocy telefonicznej i online konsultantów 116 111 skorzystało już prawie 824 tysiące dzieci
i nastolatków[1].
Coraz większą popularnością wśród dzieci i młodzieży cieszy się pomoc online. Przez www.116111.pl/napisz potrafi wpłynąć kilkadziesiąt wiadomości dziennie.
Wiosną 2015 roku Fundacja Dzieci Niczyje przeprowadziła pogłębione badanie dotyczące kontaktów online z Telefonem 116 111 w Polsce. Podobne analizy, dzięki dofinansowaniu w ramach Funduszy Wyszehradzkich, są przeprowadzane w telefonach zaufania 116 111 w Czechach, na Słowacji i na Węgrzech. Jesienią będzie dostępny raport porównujący wyniki badania w poszczególnych krajach projektu.
– Z analizy wynika, że młodzi ludzie często wybierają kontakt z konsultantem online, bo łatwiej im pisać, niż rozmawiać o swoich problemach. Taka forma daje im także poczucie większej anonimowości, a także możliwość szukania pomocy o dowolnej porze i z dowolnego miejsca – komentuje Katarzyna Makaruk z FDN.
Telefon 116 111 to bardzo ważny element systemu pomocy dzieciom w Polsce. Od wielu lat realizuje zadania publiczne zlecane przez MSW, świadczy bezpłatną pomoc w ramach Rządowego programu na lata 2014-16 „Bezpieczna i przyjazna szkoła”, jego partnerem technologicznym jest Orange.
– Dzięki tej współpracy możliwe jest niesienie pomocy coraz większej liczbie dzieci – mówi dr Monika Sajkowska, prezeska Fundacji Dzieci Niczyje. – Im więcej telefonów i wiadomości odbieramy, tym wyraźniej zauważamy, że młodzi ludzie, którzy piszą do konsultantów 116 111 poruszają inne tematy niż ci, którzy dzwonią.
Poza Telefonem Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, Fundacja Dzieci Niczyje prowadzi także telefon dla Rodziców i Nauczycieli w sprawie Bezpieczeństwa Dzieci 800 100 100. Obydwa numery telefonów są bezpłatne ze wszystkich telefonów stacjonarnych i komórkowych.
Z okazji Międzynarodowego Dnia Telefonów Zaufania dla Dzieci FDN przygotowała także konkurs na najciekawszą inicjatywę związaną z obchodami Dnia dla placówek edukacyjnych, bibliotek oraz organizacji pozarządowych w całej Polsce. W ramach obchodów mogą być organizowane lokalnie zajęcia edukacyjne, apele, pogadanki, przedstawienia, wystawy, konkursy, prezentacje, gazetki itp., dotyczące działających w Polsce telefonów zaufania dla dzieci. Trzy najciekawsze inicjatywy zostaną nagrodzone projektorami.
18 maja w Warszawie FDN organizuje także seminarium na temat pomocy telefonicznej „Słowa leczą”. Więcej informacji na stronie www.dzientelefonow.fdn.
***
Numer 116 111 należy do ogólnoeuropejskiej grupy bezpłatnych linii telefonicznych o charakterze społecznym stworzonych z inicjatywy Komisji Europejskiej. Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 jest dostępny codziennie od 12:00 do 22:00, pomoc online dostępna jest całą dobę na www.116111.pl/napisz
[1] Statystyki Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, dane za okres 06.11.2008 – 14.05.2015 r.