Łamanie stereotypów oraz przekazywanie inicjatywy dziecku to klucz do twórczej pracy z najmłodszymi. Jak pobudzić kreatywność swojego dziecka i jednocześnie stać się dla niego partnerem? Podpowiada Mary Sadowska, która od lat pracuje z dziećmi z całego świata w ramach edukacyjno-artystycznego projektu Brave Kids.
Przestrzeń, inicjatywa oraz akceptacja ze strony rodzica może zaowocować niespodziewanym rozkwitem talentu u dziecka. Wystarczy tylko mu zaufać i oddać sprawy w jego ręce. Mary Sadowska, która od lat prowadzi warsztaty artystyczne z dziećmi przyjeżdżającymi do Polski np. z Iranu, Indii, Salwadoru, Hongkongu, Ugandy, Gruzji w ramach projektu Brave Kids, podkreśla że najważniejsza jest przyjazna atmosfera, która umożliwi dziecku przejęcie inicjatywy. Jak to zrobić?
1. Przełam stereotypy
Dotyczy to zarówno rodziców, jak i dzieci. Bo jak podkreśla Mary Sadowska, dzieci zazwyczaj są nauczone, by tylko słuchać, a rodzice, by wydawać polecenia. – Przełamanie tego stereotypowego sposobu myślenia oraz zachowań, które z tym się wiążą spowoduje, że dziecko uzyska większą niezależność i stanie się inicjatorem działań oraz pokaże rodzicom, co je naprawdę interesuje – zaznacza Mary Sadowska.
2. Zerwij z relacją nauczyciel – uczeń
Odwrócenie relacji nauczyciel-uczeń może okazać się niezwykle trudne, zarówno dla rodzica, jak i dla dziecka. Warto jednak spróbować. – Rodzic ma naturalną pokusę zachowywania się jak nauczyciel. Jest mu trudno zaakceptować sytuację, w której nie będzie wydawał instrukcji lecz pozwoli dziecku, by pokazało, czego tak naprawdę chce się nauczyć – wyjaśnia Mary Sadowska. Istotne jest więc, by relację nauczyciel-uczeń zmienić w relację partnerską, która pozwoli obu stronom dzielić się potencjałami i wspólnie tworzyć. – Zamiast zaproponowania dziecku, żeby poszło z nami na basen, a potem na spacer, weźmy je do parku i zobaczmy, co ono chce robić, pozwólmy jemu zaplanować nasz wspólny czas – zaznacza Mary Sadowska.
3. Przekaż inicjatywę dziecku
Większość dzieci jest już przyzwyczajanych, by tylko czekać i wykonywać instrukcje. Niełatwo przychodzi im przejmowanie inicjatywy. – Zadaniem opiekuna i rodzica jest stworzenie takiej atmosfery, by dziecko przejęło inicjatywę i wykazało, np. swoją zdolność do liderowania czy rozwiązywania konfliktów. Może się wtedy okazać, że dziecko posiada umiejętności, o których nie wiedziało ani ono, ani dorośli z jego otoczenia– wyjaśnia Mary Sadowska, która podczas warsztatów z uczestnikami Brave Kids wielokrotnie była świadkiem, jak dzieci przejmują inicjatywę i uczą inne dzieci.
4. Naucz się akceptacji
Akceptacja rodzica dla odmiennych kultur, inności ludzi czy po prostu różnorodności opinii wpływa pozytywnie na relacje rodzic-dziecko. – My podczas warsztatów Brave Kids uczymy się akceptacji inności kulturowej, społecznej. Jest to o tyle cenne, że pomaga nam wzajemnie się rozumieć i wypracować wspólne cele – podkreśla Mary Sadowska.
5. Daj dziecku wolność
Oddanie inicjatywy dziecku wpływa pozytywnie zarówno na rodzica, jak i dziecko. – Rodzic nie będzie żył z dzieckiem jak ze swoim cichym podwładnym, lecz wychowa twórczego człowieka. To korzyść dla obu stron. Rodzice zyskują czas dla siebie, a dziecko wyrasta na samodzielnie myślącą jednostkę, która potrafi przejmować inicjatywę i być inicjatorem działań – podsumowuje Mary Sadowska.
Twórcza praca podczas projektu Brave Kids
Wypracowany przez lata model pobudzania kreatywności stosowana jest w artystyczno-edukacyjnym projekcie Brave Kids. To właśnie podczas międzykulturowych warsztatów, które przez dwa tygodnie odbywają się w polskich miastach (w tym roku będą to: Wrocław, Rzeszów, Gdańsk, Leszno, Wałbrzych i Radziejowice) dzieci uczą dzieci. Finałem wizyty młodych artystów z najodleglejszych zakątków świata zawsze są wyjątkowe spektakle przygotowane specjalnie na tę okazję. Głównym organizatorem i pomysłodawcą Brave Kids jest Stowarzyszenie Kultury Teatralnej Pieśń Kozła z Wrocławia. Edycje odbywające się w każdym z miast organizowane są w partnerstwie z lokalnymi organizacjami pozarządowymi i instytucjami kultury.
Więcej informacji: www.bravekids.eu oraz www.facebook.com/BraveKids