Akademia Misia Haribo inspiruje do odkrywania innych kultur
Autor: psycholog, Dorota Kalinowska, ekspert Akademii Misia Haribo
Okres przedszkola to czas pierwszych poważnych doświadczeń z nauką. Każdego dnia dzieci poznają nowe słowa, zdobywają wiedzę w zakresie wielu dziedzin, a przede wszystkim rozwijają swoje umiejętności społeczne i emocjonalne. Wiek przedszkolny, to także czas zabawy, która jest dominującą formą działania maluchów. Gdy dziecko bawi się nie oznacza to, że się nie uczy i nie rozwija.
Podejmowanie swobodnych aktywności, których dziecko jest inicjatorem, w których samodzielnie ustala zasady gry czy aktywności wspieranych przez dorosłego to znaczący czynnik wspierający wszechstronny rozwój dziecka. Nauka, szczególnie w okresie przedszkolnym, powinna odbywać się przez zabawę, powinna wykorzystywać naturalną i wrodzoną chęć do tej formy aktywności.
Odmienność uczy
Dzieci uczą się różnorodności kulturowej dzięki wnikliwej obserwacji, doświadczeniu inności czy poprzez zabawy nawiązujące do tematyki innych krajów. Naturalna ciekawość, poczucie własnej tożsamości kulturowej popycha je do zadawania dorosłym wielu pytań dotyczących tego co inne, nietypowe, odmienne i jednocześnie ciekawe.
– My dorośli odgrywamy niezwykle ważną rolę w rozwijaniu wiedzy dzieci na temat różnic kulturowych. Opowiadamy dzieciom o zwyczajach panujących w innych krajach, o egzotycznych potrawach, o odmiennym sposobie ubierania się. Czytamy bajki, baśnie, opowiadania. Zabieramy dzieci na dalekie wycieczki, aby mogły doświadczyć różnic kulturowych lub oglądamy zdjęcia z różnych zakątków świata. To wszystko wpływa na rozwijanie świadomości dzieci dotyczącej odmienności kulturowej – mówi Dorota Kalinowska psycholog i ekspert Akademii Misia Haribo.
Małe dzieci są niezwykle otwarte na różnice kulturowe. Zwracają uwagę na wszystko co ciekawe, atrakcyjne, odmienne. To naturalna potrzeba zaspokajania ciekawości poznawczej skłania dzieci do zadawania wielu pytań, do eksplorowania otoczenia, do poszerzania swojej wiedzy w naturalny sposób. Dzieci chcą wiedzieć, dlaczego ten chłopiec ma ciemny kolor skóry, a ta dziewczynka czarne włosy i skośne oczy. Dlaczego ktoś mówi w innym języku, a inny nie obchodzi świąt typowych dla naszej kultury. Niekiedy to, co widzą lub czego doświadczają może wzbudzać lęk, przed tym co nieznane. Niemniej jednak wspierająca, wyjaśniająca oraz akceptująca postawa dorosłych daje poczucie bezpieczeństwa i zaspakaja ciekawość dzieci.
Inna kultura wychowuje
Czerpanie z innych kultur może zdecydowanie pomóc w rozwoju i wychowaniu dzieci. Dziecko w kontakcie z nowym doświadczeniem rozwija wszechstronnie swoje zdolności. Nowe obrazy, zapachy, smaki, przeżycia stymulują jego rozwój poznawczy, motywują do myślenia i zdobywania wiedzy zaspokajając tym samym wrodzoną ciekawość poznawczą. Maluchy rozwijają w sobie otwartość na nowe doświadczenia, nowych ludzi i sytuacje dzięki czemu łatwiej zaszczepić w nich tolerancję i akceptację dla odmienności. Czerpanie z innych kultur pomaga, także pokazać dzieciom, że świat nie kończy się tuż za rogiem, ale że jest ogromny, kolorowy, zaskakujący i wielce różnorodny. Dzieci mogą zetknąć się z różnicami kulturowymi w wielu różnych sytuacjach. W domu gdy rodzice czytają opowiadania o odmiennych kulturach, gdy wspólnie oglądają bajki, których akcja toczy się w odległych zakątkach świata czy gdy wspólnie oglądają czasopisma podróżnicze i albumy. Każdy urlop z dzieckiem to nowe doświadczenia i zderzenie z odmiennością. Innym miejscem, w którym maluchy mogą się zetknąć z różnicami kulturowymi to przedszkole. Wychowawczynie poświęcają wiele czasu na zajęcia dotyczące wielokulturowości i tolerancji kształtując tym samym otwartość na inne kultury. Ponadto, do przedszkoli uczęszcza coraz więcej dzieci z odległych stron świata. Dzieci, które różnią się od nas pod względem języka, wyglądu czy sposobu odżywiania się. To sprzyja temu, aby przybliżyć przedszkolakom zwyczaje panujące w ojczyźnie nowego kolegi z grupy. Misją XIII edycji Akademii Misia Haribo jest poszerzenie wiedzy dzieci na temat wielokulturowości.
– Zależy nam, aby pokazać przedszkolakom inny świat, często nieosiągalny. Chcemy otworzyć dzieci na nowe doświadczenia, aby pogłębić ich ciekawość poznawczą i pokazać jak różnorodny, kolorowy i fascynujący jest świat. Uświadomić je, że to co jest poza granicami dobrze im znanego środowiska nie jest gorsze czy niebezpieczne. Mamy nadzieję, że w taki sposób wesprzemy proces kształtowania się otwartej, pozytywnej i tolerancyjnej postawy u młodych ludzi –Dorota Kalinowska .
Jeśli chcemy, aby nasze dziecko wszechstronnie się rozwijało powinniśmy przeplatać nasze zwyczaje ze zwyczajami innych krajów. W ten sposób rozwijamy wiedzę dzieci dotyczącą innych kultur, pokazujemy jak żyje się w dalekich zakątkach Ziemi oraz co jest ważne dla ludzi spoza naszych granic. Sprzyjamy rozwojowi u maluchów otwartej, akceptującej i tolerancyjnej postawy. Zaspokajamy ich wrodzoną ciekawość poznawczą i wzmacniamy chęć do poznawani,a także dajemy im możliwość do dobrej zabawy.