Umuzykalnianie niemowląt i małych dzieci to oparta na Teorii Uczenia się Muzyki prof. Edwina Eliasa Gordona forma zajęć ciesząca się sporą popularnością pośród rodziców. Dlaczego?
Zajęcia gordonowskie to swego rodzaju zanurzenie w muzyce, które uwrażliwia na dźwięki, pomaga zwiększyć płynność mowy oraz poprawić dykcję maluchów. Według profesora Gordona tak wczesna ekspozycja dziecka na muzykę, rytmy i dźwięki ma wpływ na rozwój talentu muzycznego. Dzieci, poprzez taką formę aktywności, stykają się z nowymi bodźcami, które na nie wpływają. Im młodsze jest dziecko, tym więcej bodźców ze środowiska muzycznego jest w stanie odebrać.
„To, czego dziecko uczy się podczas pierwszych pięciu lat życia, tworzy podstawę dla całej późniejszej edukacji, która tradycyjnie rozpoczyna się wraz z przekroczeniem progu przedszkolnej czy szkolnej „zerówki”. Im wcześniej dziecko uzyska tę podstawę, tym więcej skorzysta z późniejszej edukacji i odwrotnie – im później tego dokona, tym gorsze będą dalsze efekty. Po raz drugi nie powtórzy się okazja do nadrobienia tych zaniedbań, a nauczanie w takiej sytuacji będzie miało charakter jedynie wyrównawczy, a nie wzbogacający.” (Gordon E.E. „Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci”).
Na czy polegają zajęcia gordonowskie?
Zajęcia odbywają się najczęściej w małych grupkach, a w ich trakcie dzieci zostają pod stałą opieką opiekunów. Podczas zabawy przeplatane są ruch (podskoki, taniec, bieganie), elementy statyczne oraz tzw. cisza audiacyjna. W trakcie zajęć nie powinno się mówić, dlatego śpiewane są proste piosenki i rymowanki, wymyślane nieskomplikowane wierszyki. Wykorzystuje się takie instrumenty jak trójkąt, dzwoneczek, tamburyn, ksylofon czy grzechotka. Dodatkowo pomocne mogą być takie akcesoria jak chusty, miękkie piłki, chusta Klanzy. Dzieci mogą poruszać się swobodnie po sali, nie są zmuszane do sztywnego siedzenia w określonym miejscu lub wykonywania dokładnych poleceń opiekunów. Mimo to maluch i tak podświadomie wchłania to co dzieje się w trakcie zajęć.
Zalety „gordonków”
Regularne uczestnictwo w zajęciach gordonowskich sprawia, że dzieci zaczynają szybciej mówić, chętnie śpiewają, improwizują i są kreatywne. Mowa maluchów staje się wyraźna i jest bardziej płynna. Udowodniono także, że szkraby biorące udział w zabawach tego typu potrafią dłużej koncentrować uwagę na danej czynności i łatwiej przychodzi im nauka języków obcych.
To także świetny pomysł na zacieśnianie relacji rodzinnych. Wspólnie spędzony czas zbliża do siebie rodziców i dziecko. Zaproszeni do zabawy opiekunowie aktywnie biorą udział w zajęciach, otwierają się na innych i często przełamują własne opory.
U dziecka poprawia się koordynacja ruchowa. Ruch w rytmie muzyki pomaga w utrzymywaniu równowagi.
To również doskonały trening umiejętności interpersonalnych dla naszej pociechy i okazja do spotkań z dziećmi w podobnym wieku. Taki malec znacznie łatwiej nawiązuje później kontakty z innymi ludźmi i jest bardziej śmiały.
Zabawa przy muzyce w przyjemnym i bezpiecznym otoczeniu może przynieść naszemu dziecku mnóstwo frajdy. Dodatkowo zajęcia gordonowskie pomogą w intelektualnym rozwoju naszego smyka, a nawet przyczynią się do odkrycia u niego talentu muzycznego.