Jeszcze w 2004 roku decyzja o podjęciu nowej pracy podyktowana była głównie zakresem przyszłych obowiązków i oferowanym wynagrodzeniem. Jak pokazuje badanie przeprowadzone dziesięć lat później we współpracy z portalem Monster.com, z biegiem lat oczekiwania kandydatów wobec przyszłej pracy uległy zmianie. Według najnowszych danych, większą wagę przywiązuje się dziś do aspektów społecznych, takich jak dobra atmosfera czy elastyczne godziny pracy. To wyzwanie, przed którym stają firmy – co zrobić, aby przyciągnąć do siebie najlepszych? Okazuje się, że dobra atmosfera w pracy jest kluczowa.
Odpowiedzią na zmieniające się oczekiwania pracowników jest budowanie i wdrażanie strategii, których celem jest bycie atrakcyjnym pracodawcą. Firmy chcą dać potencjalnym kandydatom jasny przekaz – Jesteśmy miejscem, w którym warto pracować i to nie tylko ze względu na wysokie zarobki. Potwierdzają to badania „Trendy w rekrutacji 2015” i „Trendy w rekrutacji w małych i średnich przedsiębiorstwach 2015” przeprowadzane cyklicznie już od 13 lat przez Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich i Systemów Informacyjnych (CHRIS) przy Uniwersytecie w Bambergu we współpracy z portalem pracy Monster.com.
Znaczące zmiany w piramidzie potrzeb kandydatów
To, co kiedyś było najważniejszym czynnikiem decydującym o podjęciu pracy, dziś spada na dół listy. Co zatem sprawia, że firma jest atrakcyjnym pracodawcą i jak te kryteria zmieniły się na przestrzeni lat? W 2004 roku jako najważniejsze respondenci wskazywali zakres przyszłych obowiązków i oferowane wynagrodzenie (odpowiednio 68% i 64%). Na trzecim miejscu znalazła się atmosfera w pracy (53%). Zupełnie inaczej sytuacja wygląda obecnie. W badaniu przeprowadzonym w 2014 to atmosfera w pracy jest najważniejsza dla kandydatów. Aż 94,3% ankietowanych wskazało ten czynnik. Na drugim miejscu uplasowały się elastyczne godziny pracy (85,9%), a zaraz za nimi szanse rozwoju zawodowego (84,5%) oraz możliwość dalszej nauki i wymiany wiedzy (83,7%). Co ciekawe, wynagrodzenie znalazło się na ostatnim miejscu powodów czynników decydujących o zmianie pracy. Badanie to pokazuje jak bardzo przez ostatnią dekadę zmieniły się priorytety i potrzeby kandydatów. Możliwość rozwoju, dobra atmosfera i elastyczne godziny są cenione o wiele bardziej, niż wynagrodzenie czy zakres obowiązków. Dużo większą wagę potencjalni pracownicy przykładają także do równowagi pomiędzy życiem rodzinny, a zawodowym (w 2004 roku 27%, w 2014 67,9%). Czynniki finansowe schodzą więc na dalszy plan. Co to oznacza dla pracodawców?