Badania naukowe przeprowadzone na całym świecie dowodzą, że znajomość języków obcych dają ogromne możliwości rozwoju, otwierają na świat, ułatwiają codzienne działania, ale także dają szansę na realizację najbardziej ambitnych celów i marzeń. Ogólnopolski Program Dwujęzyczny Przedszkolak to akcja, której celem jest wprowadzenie dwujęzyczności do polskich przedszkoli i żłobków, zarówno stacjonarnie, jak i on-line.
Badania amerykańskich naukowców potwierdzają, że dwujęzyczne dzieci, posiadają lepiej rozwinięte myślenie twórcze, szczególne w zakresie płynności i giętkości, charakteryzują się analitycznym podejściem do języka oraz świadomością metajęzykową, szybciej uczą się czytać, lepiej radzą sobie z rozwiązywaniem problemów, osiągają wyższą skuteczność komunikacyjną, osiągają lepsze wyniki w nauce, nabywają naturalną zdolność do nauki wielu języków, a w przyszłości stają się wielozadaniowe. To tylko kilka argumentów przemawiających za tym, aby uczyć dzieci języków obcych już od najmłodszych lat.
Honorowy patronat nad programem objął Polski Komitet Światowej Organizacji Wychowania Przedszkolnego OMEP
Ogólnopolski Program Dwujęzyczny Przedszkolak z jednej strony jest to akcja, której celem jest promowanie wprowadzania dwujęzyczności do polskich przedszkoli. Z drugiej strony jest to nowoczesny system edukacyjny, który w intuicyjny sposób pomaga nauczycielom realizować dwujęzyczne zajęcia z dziećmi poprzez naukę języka angielskiego w trakcie codziennych sytuacji i zabaw zarówno w przedszkolu, jak i żłobku. Program Dwujęzyczny Przedszkolak jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego. Jest przeznaczony dla dzieci, rodzin, nauczycieli i wszelkich placówek edukacyjnych, które chcą, aby język angielski był nieodłącznym elementem życia człowieka.
Inicjatywa realizowana jest poprzez zestaw działań, których wspólnym mianownikiem jest codzienny kontakt dziecka z językiem obcym. Opiera się on na pobudzaniu naturalnych umiejętności małego człowieka, dostarczając jakościowych, odpowiednio opracowanych bodźców. To proces nabywania języka obcego zbliżony do naturalnej nauki mowy przez dziecko, poprzez realizowanie przedszkolnych aktywności w języku angielskim.
Innowacyjna metoda wplatająca język angielski do codziennych czynności dziecka w sposób naturalny zapewnia mu równoległe poznawanie dwóch języków.
System dwujęzyczności został opracowany z myślą o kształtowaniu człowieka w możliwie najmłodszym wieku. Zadaniem dwujęzyczności jest przeobrażenie nauki w niewidzialny i nieuświadomiony nawyk małego człowieka. Opracowane przez Akkademus programy to odpowiedź na zmiany i wyzwania przed jakimi stanął współczesny świat, system edukacji, a w tym wszystkim jego główni odbiorcy: dzieci, rodzice i nauczyciele. Dlatego proponowane przez twórców programy są elastyczne, intuicyjne i szeroko dostępne.
Nie ma lepszej inwestycji niż inwestycja w rozwój kompetencji przyszłych pokoleń. Doświadczenie pokazuje, że przewagę zyskują ci, którzy wiedzą szybciej, a nie więcej.
Co jest w programie?
• Bajki, słuchowiska, piosenki, rymowanki
• Warsztaty z doświadczeniami i eksperymentami
• 1200 zabaw sensorycznych, muzycznych i językowych
• Gotowe scenariusze zabaw i ćwiczeń́ muzycznych
• Pomysły na zabawy ruchowe i konkursy sportowe
• Gimnastyka poranna
• Pomysły na przedstawienia i teatrzyki
• Pakiet ćwiczeń́ i zabaw dla dzieci o różnorodnych potrzebach edukacyjnych
• Gotowe arkusze ćwiczeń́ do druku
• Przewodnik metodyczny
• Przykładowy plan realizacji programu
• Proste narzędzie do planowania realizacji programu
• Narzędzie do szybkiego tworzenia raportów dla rodziców
• Narzędzie do wysyłki raportów
• Komunikator nauczyciel–rodzic
• Moduł video z bajkami, gimnastyką i piosenkami
• NOWOŚĆ! Jesień́ 2021 – Dziennik elektroniczny
Twórcy programu:
Agnieszka Szplit
Doktor habilitowany pedagogiki i magister filologii angielskiej, nauczyciel dyplomowany. Metodyk z dużym doświadczeniem nauczycielskim i trenerskim, od lat specjalizujący się w nauczaniu języka angielskiego w klasach 1-3 i przedszkolu. Autorka programu wychowawczego Dwujęzyczny Przedszkolak, współautorka materiałów dydaktycznych do tego programu oraz autorka programu i materiałów dydaktycznych do nauczania języka angielskiego w przedszkolu. Metodyk poświęcony swojej pracy i traktujący ją jako hobby. Prywatnie – matka dwojga dzieci, które są jej inspiracją i miłością, a często i współautorami pomysłów dydaktycznych.
Paulina Tamborska
Doktor pedagogiki, magister edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej z nauczaniem języka angielskiego. Współautorka materiałów dydaktycznych do programu wychowawczego Dwujęzyczny Przedszkolak. Jest nauczycielem z pasją, dla którego najważniejsze jest bezpieczeństwo dzieci i ich twórczy rozwój. Uważa, że kluczowe jest rozwijanie u dzieci i nauczycieli kompetencji miękkich, a zdobywanie wiedzy najbardziej jest efektywne poprzez zabawę i doświadczenie.
Strona programu Dwujęzyczny przedszkolak https://akkademus.pl/