Ponad 10 tys. uczniów w wieku 6-9 lat wzięło udział w projekcie edukacyjnym „Technologie z klasą”, który rozwinął ich umiejętności związane z bezpieczeństwem w sieci i programowaniem.
Dzięki uczestnictwu w projekcie dzieci nauczyły się tworzyć aplikacje i interakcje w języku Scratch, poznały zagrożenia, występujące w internecie oraz dowiedziały się, jak im zapobiegać. Ponadto, nauczyły się, jak bezpiecznie wymieniać się informacjami w sieci i jak ważna jest ochrona danych osobowych, które wpisują na stronach internetowych.
Projekt o ogólnopolskim zasięgu
„Technologie z klasą” to ogólnopolski projekt edukacyjny, dzięki któremu uczniowie poszerzają swoją wiedzę z zakresu nowych technologii, nauki programowania i cyberbezpieczeństwa. W roku szkolnym 2018/2019 w projekcie wzięło udział 500 nauczycieli i ponad 10 tys. uczniów klas 1-3.
Projekt organizowany jest przez Fundację Uniwersytet Dzieci, która od 12 lat rozwija potencjał twórczy i intelektualny dzieci. Partnerami projektu są: Fundacja Orange (partner merytoryczny), ABB, Brown Brothers Harriman, Google i Luxoft, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie we wdrażaniu nowych technologii.
Jak działa projekt?
Nauczyciele biorący udział w projekcie mieli za zadanie zrealizować cykl scenariuszy lekcji, dotyczących nowych technologii, bezpieczeństwa w sieci i nauki programowania. Dzięki temu uczniowie uczestniczą w kreatywnych zajęciach, które poszerzają ich wiedzę i kompetencje społeczne (współpraca, praca w grupie).
Każdy scenariusz zajęć składał się z ciekawych materiałów multimedialnych oraz kart pracy dla dzieci. W ramach realizacji projektu nauczyciele otrzymali również zestaw edukacyjny „Zaprogramowani na przygodę”, którego głównym bohaterem jest robot Kodeusz. Dzieci miały za zadanie naprawić jego statek kosmiczny, rozwiązując kilka programistycznych zagadek. Razem z nim wędrowały po tajemniczych planetach i poszerzały swoją wiedzę z nowych technologii.
Superbohater Kodeusz
Dzieciom uczestniczącym w projekcie „Technologie z klasą” szczególnie spodobały się przygody Kodeusza. Świadczą o tym opinie nauczycieli. „Listy Kodeusza uruchamiają wyobraźnię dziecka. Praca staje się twórcza i bardziej efektywna”, „Dzieci były zachwycone. Z dużym zaangażowaniem wysłuchały problemów Kodeusza i pomogły mu zaprowadzić porządek na planecie Ładu i Porządku” – tak projekt oceniają nauczyciele.
„Technologie z klasą” udowadniają, że nauka o nowych technologiach i bezpieczeństwie w sieci może być prawdziwą edukacyjną przygodą.
Zobaczcie filmik, przedstawiający realizację projektu „Technologie z klasą” w jednej z warszawskich szkół.