Często my rodzice, opiekunowie, wychowawcy stajemy przed trudnym zadaniem. Chcemy uczyć dzieci zasad, reguł, nawiązywać więzi, budować relacje, a jednocześnie dostarczać im rozrywki i kreatywnego rozwoju. Obecnie na rynku mamy bardzo wiele zabawek, pomocy dydaktycznych, różnych gier, przyrządów stymulujących rozwój dziecka. Chcemy dostarczyć dzieciom jak najwięcej, dać im możliwie dużo bodźców, ćwiczeń i zadań. Kupujemy mnóstwo rzeczy, które niestety nie nadążają za tempem rozwoju naszych dzieci, przez co kupujemy więcej i więcej…
Jaki znaleźć na to sposób? By dostarczać dzieciom mnóstwo bodźców i ciekawych wyzwań, nie nadwyrężając domowego, szkolnego czy przedszkolnego budżetu. Przedstawiamy kilka pomysłów:
– szukajmy zabawek posiadających jak najwięcej zastosowań, funkcji i możliwości; zwykłe drewniane klocki mogą posłużyć do wielu zabaw i nauki, do konstruowania, liczenia, układania, nauki kolorów, segregacji przedmiotów, budowania, mogą zamieniać się w różne przedmioty podczas zabaw np. wagony, kanapki, mebelki, itp.
– wykorzystujmy przedmioty codziennego użytku do nauki i zabawy; zwykłe łyżki mogą mieć wiele zastosowań, m.in. można nimi grać, rozpoznawać kształty poprzez dotyk; widelcami można robić wzorki itp.
– poszukajmy zastosowań dla rzeczy, które już mamy w domu, ale nie służą nam bezpośrednio do zabawy i nauki, np. z plastikowej butelki można zrobić samochód doczepiając nakrętki; korki od wina mogą służyć do budowania, pudełka, rolki papierowe, folie, opakowania po słodyczach mogą posłużyć do wielu prac plastycznych i ozdób
– bawmy się jedzeniem; makaron w formie naszyjnika, ziemniaczane pieczątki, obrazki z pociętych warzyw, owoców; rzeźby z ciasta na pierogi są nie tylko doskonałą zabawą, ale w wielu sytuacjach sposobem na zachęcenie dzieci do poznawania nowych smaków
– spróbujmy zrobić z dziećmi lalki, przytulanki, kukiełki; jak wielka będzie radość dziecka z własnoręcznie (prawie) zrobionego zabawkowego przyjaciela
– także instrumenty możemy zrobić samodzielnie z dziećmi; papierowe tuby, tektura, kasza… z nich możemy stworzyć grzechotki, bęben itp.
– do rysowania nie zawsze muszą być użyte kredki albo farby; stwórzmy pejzaż z piasku, liści, kwiatów
– wykonujmy ozdoby z darów natury: szyszek, patyków, żołędzi, jarzębiny itp. – ćwiczmy zdolności manualne także poprzez składanie origami; możemy wyczarować dziecku w kilka chwil jakieś zwierzę, drzewo, postać, który możemy wykorzystać także do teatrzyku
Pomysłów do zabawy i nauki jest bardzo dużo. Na pewno macie już kolejne pomysły. Możemy przez chwilę także być dziećmi, bawiąc się z nimi, tworząc coś od podstaw. Taka postawa pozwala także oszczędzić naszej przyrodzie stosu „śmieci” powstałych z zabawek, niepotrzebnych już gier, rekwizytów, którymi dzieci nie chcą już się bawić.
Eko porady z życia codziennego:
– meble mogą rosnąć razem z dziećmi; można znaleźć oferty sklepów, które posiadają w ofercie regulowane łóżka, stoliki, krzesła itp.
– wybierajmy zabawki i rekwizyty z materiałów naturalnych, np. z drewna, papieru, sprawdzajmy jak oznaczony jest surowiec przez producenta, skąd pochodzi np. jaki rodzaj farb jest użyty do pomalowania zabawki
– wybierajmy przedmioty, których droga dotarcia do sklepu i proces produkcji była najkrótsza, np. zabawka z drugiego końca świata z mnóstwem elementów, kształtów, zdobień i szczegółów pochłania dużo energii w procesie produkcji, koszty jej stworzenia są bardzo wysokie
– podarujmy zabawkom drugie życie, naprawiając je, przekazując, wymieniając się z innymi dziećmi
—————————————————————–
www.facebook.com/IndependentArtPl