[negative]Szósty miesiąc[/negative]
Dziecko półroczne sprawnie pełza i turla się, znakomicie radzi sobie z podnoszeniem i trzymaniem głowy. Te umiejętności przygotowują je do raczkowania.
Maluch za podane palce umie się podciągnąć, jest jednak jeszcze wcześnie na siedzenie. Chętnie natomiast uruchamia różne zmysły do zabawy. Zauważa małe przedmioty. Z łatwością odróżnia bliskich ludzi od nieznajomych, którzy mogą u niego budzić niepokój. A z euforią reaguje na pojawienie się znanych twarzy.
Dziecko chętnie na tym etapie odnajduje swoje odbicie w lustrze. Niektórym dzieciom wychodzą pierwsze zęby, co może się wiązać z różnymi dolegliwościami.
[negative]Siódmy miesiąc[/negative]
Dziecko sprawnie pełza zarówno do przodu jak i do tyłu. Coraz lepiej radzi sobie z siedzeniem, potrafi to już zrobić bez podparcia. Maluch zauważywszy w swoim zasięgu zabawkę umie się po nią przesunąć. Po czym prawdopodobnie włoży ją do buzi. Za to podczas choćby próby zabrania tej zabawki umie zaprotestować.
Jego dłonie są precyzyjniejsze i dokładniejsze w swoich ruchach. Dlatego radzą sobie z trzymaniem dwóch przedmiotów w obu dłoniach. Lubianą zabawą jest ” a kuku”. Dziecko cały czas ćwiczy i wzmacnia mięśnie brzucha, szyi i karku. W ten sposób przygotowuje swoje ciało do sprawnego siadania, raczkowania, a w przyszłości chodzenia. Tymczasem przytrzymane w pozycji pionowej utrzymuje ciężar ciała na nogach.
Dziecko siedmiomiesięczne umie już śledzić wzrokiem zabawkę, która mu spadnie czy wypadnie z dłoni. Coraz większą frajdę sprawia zabawa swoim głosem i wydawanie różnego rodzaju dźwięków. Waga dziecka waha się między 8 a 9 kg.
[negative]Ósmy miesiąc[/negative]
Młody człowiek nabiera samodzielności – siada z pozycji leżącej i raczkuje. Coraz większa mobilność pozwala mu na lepsze poznawanie świata, a także dostawanie się tam gdzie chce.
Chwyt rączek staje się bardziej precyzyjny. Dziecko umiejętnie posługuje się palcami. Jest dokładniejsze, a to pozwala mu choćby na przełożenia zabawki z ręki do ręki. Ponadto, sprawniejsza staje się koordynacja wzrokowo – ruchowa, która jest szczególnie przydatna podczas nauki samodzielnego jedzenia.
Dziecko ośmiomiesięczne znacznie dłużej umie skupić uwagę na wybranym przez siebie przedmiocie czy też czynności. Od razu reaguje na swoje imię. Maluch potrafi zakomunikować otoczeniu chęć lub niechęć do wykonywania na przykład jakiejś czynności. Znacząco wzrasta u niego zainteresowanie konsekwencjami swoich działań, na przykład co się stanie z zabawką, którą zrzuci ze stołu. Dziecko dużo do siebie „mówi”.
[negative]Dziewiąty miesiąc[/negative]
Dziecko sprawnie raczkuje lub pełza, a wręcz może podejmować próby podciągania się czy stawania przy meblach. Jego zdolności i aktywność fizyczna pozwala mu na coraz więcej, np. wyżej i dalej sięgnąć.
Precyzji nabierają wszelkie ruchy dziecka. Teraz już nie jest problemem podniesienie małego przedmiotu za pomocą któregoś palca i kciuka.
Dziewięciomiesięczne dziecko odczuwa silną potrzebę bliskiego kontaktu z rodzicami. Może nawet mówić ” mama”, „tata” choć jeszcze bez zrozumienia. Lubi naśladować miny i gesty, a także dźwięki.
Maluch rozumie już nieco z tego co do niego mówimy, szczególnie proste polecenia. Waga zwiększyła się o około 6 kg względem masy urodzeniowej.
[negative]Dziesiąty miesiąc[/negative]
Dziecko stale przybiera na wadze. Zmieniają się także proporcje jego ciała. Nóżki i rączki stają się dłuższe, głowa mniejsza. Zazwyczaj są już pojedyncze zęby.
Dziecko próbuje swoich umiejętności siadania, szybko raczkuje a nawet wstaje. Jego uwaga często koncentruje się na niewielkich przedmiotach, próbuje ich dotykać lub chwytać paluszkami. Pojawiają się próby używania dźwięków, które mają swoje konkretne znaczenie, np. „am”. Maluch także rozumie słowo „nie” choć nie zawsze je respektuje.
[negative]Jedenasty miesiąc[/negative]
Nadszedł czas samodzielności, podczas której dziecko staje bez podpórki, utrzymując stabilny pion, a nawet może postawić pierwsze kroki. Siadanie i kucanie staje się łatwizną. Zdarzają się jednak potknięcia i upadki na pupę.
Ciekawski maluch chętnie sięga wyżej czy próbuje otwierać szafki i szuflady. Dłonie są na tyle sprawne, że coraz większą atrakcją stają się klocki czy pudełka. Dziecko umie wyjmować je z pudełka i wkładać z powrotem do środka. Rozpoznaje ich kształty i różnicuje ich wielkości.
Jedenastomiesięczne maluch z łatwością umie zakomunikować najbliższemu otoczeniu co by chciało lub czego nie. A na pożegnanie pomacha „pa – pa”.
[negative]Dwunasty miesiąc[/negative]
Zbliżamy się do pierwszych urodzin. Roczniak może już stawiać pierwsze kroki. Chętnie zaczyna naśladować proste wyrazy za rodzicami. Rozpoczyna się prawdziwa współpraca między dzieckiem a rodzicami.
Maluch chętnie wykonuje proste polecenia, odpowiada na pytania, pokazuje co by chciało. Umie się dłużej zająć zabawą, lubi kolory i kształty, a także dźwięki czy melodyjki.
Bada przedmioty potrząsając nimi, uderzając czy upuszczając. W temacie zachowania społecznego, dwunastomiesięczne dziecko, po okresie kiedy było „obce” w stosunku do nieznanych mu ludzi, staje się pogodne, pewne siebie i przyjacielskie.
Uwielbia mieć widownię i rozpoznaje aprobatę innych. Jest bystrym obserwatorem i zaczyna zauważać zastosowanie niektórych przedmiotów. Np. telefon przykłada się do ucha, a ubranie wkłada przez głowę. Umie wyrazić chęć przytulenia się do rodzica lub zawstydzenie czy lęk przed nieznajomym.
Waga dwunastomiesięcznego dziecka jest średnio trzy razy większa niż w momencie narodzin. Ma też już kilka zębów, które pozwalają mu próbować jeść nowe dania, a z kubka napije się sam.
————————–
Bibliografia:
H. Murkoff, S. Mazel, Pierwszy rok życia dziecka, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2013.
Czytaj więcej – http://www.egaga.pl/etapy-rozwoju-niemowlaka/