Gotowość szkolna to dobre przygotowanie intelektualne dziecka, ale nie tylko. To także przygotowanie emocjonalne i społeczne. W ten sposób sprawdzamy na przykład to, czy dziecko potrafi usiedzieć spokojnie przez dłuższy czas, czy potrafi się skupić na wykonywanym zadaniu.
Dobrze, jeśli łatwo nawiązuje kontakty, jest uczynne w stosunku do innych, umie współdziałać w grupie i jest zdolne do ugody. Badając gotowość szkolną, sprawdzamy też percepcję wzrokową – czy dziecko potrafi porównywać przedmioty, dostrzega różnice i podobieństwa, analizuje i odtwarza wzory. O tej gotowości świadczy również umiejętność układania puzzli, wzorów z klocków, odnajdywania szczegółów na obrazkach. Krótko mówiąc, o myśleniu operacyjnym możemy mówić wtedy, gdy dziecko potrafi porządkować przedmioty według określonych kategorii, dostrzegać prawidłowości, dopasowywać elementy i przeliczać je.
Niby proste, ale wiele sześciolatków ma z tym poważny problem.
Co to jest „gotowość szkolna”?
5 sierpnia 2014