Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren (IMD) jest organizacją pozarządową, która ponad 16 lat działa w obszarze wsparcia rozwoju i edukacji małego dziecka. W tym czasie organizacja zrealizowała kilkadziesiąt projektów o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym.
Misją organizacji jest budowanie kultury małego dziecka jako integralnej części demokratycznego społeczeństwa. Instytut Małego Dziecka promuje znaczenie wczesnego dzieciństwa i dobrej jakości edukacji dla rozwoju człowieka.
Interdyscyplinarny zespół specjalistów (psychologów, pedagogów, nauczycieli przedszkolnych, socjologów, trenerów) pracuje w oparciu o autorską, innowacyjną koncepcję skoncentrowaną na perspektywie małego dziecka (Podejście IMD).
Zabiegamy o to, żeby dzieci żyły w kulturze poszanowania ich praw i uwzględniania ich indywidualności i indywidualności.
W naszych działaniach koncentrujemy się na wdrażaniu i promowaniu praktycznych, dobrej jakości rozwiązań w obszarze edukacji i rozwoju małego dziecka.
Programy Instytutu kierowane są do małych dzieci (od urodzenia do 7 roku życia) i ich najbliższego środowiska rodzinnego i edukacyjnego oraz wszystkich uczestników przestrzeni społecznej, w której żyją małe dzieci.
Opracowaliśmy i wdrażamy programy dla małych dzieci i ich rodzin, np. projekt „Wsparcie na starcie”, którego celem jest wszechstronne wspieranie rozwoju i uczenia się dzieci od urodzenia do 6 lat oraz wspieranie rodziców w ich roli rodzicielskiej. W ramach projektu prowadzimy: Grupy Zabawowe, Klub Dwulatka, Małe Przedszkole, Grupa Przedszkolna IMD, Klub Przedszkolaka, konsultacje psychologiczne i warsztaty dla rodziców małych dzieci.
Instytut prowadzi również akcje społeczne, które pokazują ważne problemy małych dzieci.
Ważnym obszarem działań Instytutu jest tworzenie i upowszechnianie modelowych rozwiązań poprawiających jakość życia małych dzieci w Polsce.
Jesteśmy autorami programów szkoleniowych dla profesjonalistów oraz modelowych rozwiązań w obszarze opieki rozwojowej i edukacji małego dziecka, np. model szkolenia skoncentrowanego na dziecku dla nauczycieli – liderów i konsultantów grup zabawowych oraz model alternatywnych form opieki rozwojowej dla dzieci poniżej 3 roku życia.
