Dzieci zgodnie z podstawą programową uczą się angielskiego w szkole. Od września angielski jest także obowiązkowy w przedszkolach. Doskonale. Dzieci będą się uczyć języka obcego w ramach podstawy programowej, czyli w trakcie pięciu bezpłatnych godzin, które spędzają w placówce. Ale czy rzeczywiście w ciągu tego czasu są w stanie nauczyć się języka, aby się nim swobodnie posługiwać?
Czy jednak w ślad za rozporządzeniami idzie jakość nauczania języków obcych w szkole? Badania IBE (Instytut Badań Edukacyjnych) przeprowadzone na gimnazjalistach wskazują jasno, że zapisy podstawy programowej są szczytne, ale praktyka pokazuje, że dzieci uczy się „pod egzaminy”. Czyli w zasadzie uczy się je zdawać egzaminy, co niekoniecznie oznacza, że uczy się je mówić, komunikować i wyrażać siebie w języku obcym.
Jeśli ktoś jest zadowolony z efektów kształcenia w szkole – na pewno nie będzie szukał dla swojego dziecka zajęć dodatkowych. Jeśli jednak chcesz wesprzeć rozwój kompetencji językowej poza systemem i naprawdę dobrze przygotować dziecko do życia w zglobalizowanym świecie, w którym angielski to nowa lingua franca, warto zastanowić się nad wyborem szkoły języków obcych.
Dlaczego warto zainwestować w edukację poza systemem..
Dodatkowe zajęcia z języka obcego realizowane poza szkołą to najczęściej wszelkiego rodzaju korepetycje, kursy w szkołach językowych, kursy wyjazdowe czy… po prostu nauka w języku obcym, która jest skokiem na naprawdę głęboką wodę. Najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem wydaje się być szkoła językowa. Daje mierzalne efekty, do których, na życzenie, mamy wgląd. Daje szanse na pracę w grupie, która wykształci dodatkowe kompetencje społeczne, poza czystymi kompetencjami językowymi. Wreszcie jest rozwiązaniem.
O co zawsze warto zapytać
Szkoły językowe, szczególnie te duże i sieciowe mają swoje budżety marketingowe. Nie oznacza to, że pożytkują je na manipulacje i kłamstwa, ale oznacza, że ich komunikatom zawsze warto się przyjrzeć uważniej. Prawdziwą umiejętnością jest wybór nie najdroższej czy najbardziej reklamowanej szkoły, ale takiej, która spełnia twarde kryteria organizacji nauczania i najlepiej trafia w potrzeby słuchaczy.
Pierwszą rzeczą, którą warto zrobić, to upewnić się, że szkoła posiada certyfikat jakości wydany przez niezależne gremium. To ważne, bo oczywiście sam certyfikat dodaje splendoru, ale nie wszystkie certyfikaty są wiążące i nie wszystkie oznaczają dokładnie to samo. Naprawdę warto też zadbać o szczegóły (nawet banalne) i zapytać, jak długi będzie kurs i ile minut trwa godzina lekcyjna (60 czy 45 minut).
Warto też dowiedzieć się, jak liczna będzie grupa. Praca szkoleniowa w grupie jest świetna, pod warunkiem, że ta nie przekracza 15 -17 osób. Dowiedz się, jaka jest procedura kwalifikacji do grup i koniecznie sprawdź kwalifikacje pracujących nauczycieli. To na nich spoczywa główny trud nauczania. Niezależnie od metody, na której bazuje szkoła, to właśnie lektor determinuje charakter i przebieg zajęć. Na nim też spoczywa odpowiedzialność za wyniki nauczania.
Ważne są jednak nie tylko dyplomy, jakimi legitymuje się nauczyciel, ale również staż pracy, nietuzinkowa osobowość oraz kreatywność, które owocują ciekawymi zajęciami. Wreszcie istotne jest też podejście. Lektor nie musi być… równym gościem, kumplem, ale powinien potrafić złapać kontakt z dziećmi czy młodzieżą. No i warto, żeby swoją pracę lubił. To niby oczywiste, ale satysfakcja z wykonywanej pracy bardzo rzutuje na jej jakość.
Warto też pamiętać o dostępie do wiedzy i technologii w procesie edukacyjnym. Dlatego też trzeba koniecznie zapytać o możliwość korzystania z zasobów biblioteki, dostęp do komputera i sprzętu multimedialnego – w tym do internetu. Paradoksalnie czasem jego brak może się okazać poważnym problemem, zwłaszcza że część materiałów edukacyjnych (słusznie) jest udostępniana online.
Jak ułatwić sobie znalezienie odpowiedniej szkoły? Warto wykorzystać portal Langzie, dzięki któremu w łatwy sposób można porównać ofertę szkół językowych. Wystarczy wybrać swoją miejscowość i sprawdzić, która szkoła w okolicy oferuje najlepsze warunki. Langzie zawsze porównuje szkoły według tych samych kryteriów, co dodatkowo pomaga w wyborze. Proste, prawda?
Szukaj szkoły, która kształci nie tylko kompetencje językowe..
Nauka języka to jedno, a dodatkowe kompetencje pozajęzykowe, które można wzmacniać w procesie edukacyjnym, to drugie. Szukaj takiej szkoły, która nie tylko wykształci twoje dziecko w zakresie języka angielskiego, ale takiej, która nauczy go prezentować w tym języku swoje idee i pomysły.
Postaw na taką, która dzięki pracy w grupie nie tylko da mu podstawowe kompetencje interpersonalne, ale też pozwoli mu dyskutować czy negocjować w języku obcym. No i sprawdź też, czy materiały oraz sposób prowadzenia zajęć są w stanie przygotować dziecko do pracy w środowisku wielokulturowym i nauczyć otwartości na otaczający świat i jego zjawiska.
Szukaj szkoły, która mówi językiem twojego dziecka..
To czy dziecko będzie lubiło szkołę językową zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest sposób komunikowania i włączania w uczniów również poza samą szkołą. Sprawdź czy szkoła prowadzi stronę na Facebooku. Jeśli tak, to czy tam potrafi zaangażować uczniów poza zajęciami i czy robi to w języku obcym. Kreatywna komunikacja w mediach społecznościowych może sprawić, że szkoła czy lektor zbuduje lepsze relacje z twoim dzieckiem.
To oczywiście nie najważniejszy czynnik, ale warto go też sprawdzić. Szkoła powinna rozumieć, że „millenials” i „pokolenie Z” to ludzie, którzy przyszli na świat w czasie internetu i ich modele poznawcze oraz sposoby komunikacji mogą być inne niż te, których używają lektorzy. I powinna budować mosty, bazując na zrozumieniu młodego człowieka i jego specyficznych narzędzi komunikacji.
Szukaj szkoły, która świadomie wybiera materiały..
Zapytaj, czym kierują się metodycy czy lektorzy, wybierając dane materiały i kursy. To bardzo ważne pytanie, które pozwoli odpowiedzieć ci na wiele wątpliwości dotyczących tego, czy dobrze wybierasz szkołę. Zadaj pytania dotyczące tego, jakie cele realizują dane materiały.
Spytaj też o to, czy dziecko będzie się uczyło brytyjskiej czy amerykańskiej odmiany języka angielskiego. To też wbrew pozorom istotna informacja. Porozmawiaj z lektorem i niech cię przekona, dlaczego wybierał te, a nie inne materiały. Taka rozmowa też wiele ci powie o szkole i sposobie podejścia do świadomego kształcenia kompetencji językowych i pozajęzykowych kompetencji społecznych.
Szukaj szkoły idealnej…
Nie ma szkoły dla wszystkich. Bo zgodnie z popularnym powiedzeniem, jeśli coś jest dla wszystkich, to jest dla nikogo. Decydując się na szkołę językową dla twojego dziecka, możesz brać pod uwagę zupełnie obiektywne czynniki, takie jak odległość czy cenę. Możesz też jednak zdecydować się na o wiele bardziej pogłębione zbadanie tematu i poszukać szkołę, która będzie spełniać oczekiwania twojego dziecka pod kątem grupy, lektora, a także samej tematyki czy formuły zajęć, jakie będą w niej prowadzone. Bardzo wiele czynników wpływa na to, czy poza czystymi kompetencjami językowymi, jak wyuczenie się słówek czy gramatyki, twoje dziecko wyniesie też z kursu niezbędne kompetencje społeczne i czy język, którym się będzie posługiwać, będzie językiem żywym czy sformalizowanym jak język brytyjskiej monarchii.
Oczywiście najskuteczniejszą byłaby metoda prób i błędów i wysyłanie dziecka na lekcje próbne do różnych placówek, by znaleźć odpowiedź na pytanie – gdzie będzie mu najlepiej.
Pamiętaj, że dobra szkoła to taka, która przed podjęciem decyzji o zapisaniu się na kurs powinna dać swym słuchaczom możliwość wzięcia udziału w bezpłatnej lekcji próbnej – która pozwoli ocenić, czy trafili na właściwy kurs i właściwego nauczyciela.
Bo nauka nauce nierówna..
Jak pokazują badania, samo środowisko nauki, grupa rówieśnicza, wspierający lektor, czy wreszcie uczenie się na materiałach, poruszających tematy, które dziecka dotyczą (jego zainteresowania, pasje), wzmacniają osiągane rezultaty. Warto dobrze poszukać, bo czas jest jednym z zasobów, którego odzyskać się nie da. Oczywiście, że sam wybór szkoły językowej nie przesądzi o całej przyszłości naszego dziecka, ale może być ważnym wyborem kształcącym jego kompetencje do lepszego startu.