15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 1 5000 1 0 horizontal https://egaga.pl 300 4000
Jesteśmy blisko dzieci

Przyszła mama je zdrowo

Avatar
6 sierpnia 2014
przyszla mama je zdrowo

Przyszła mama powinna wiedzieć, że posiłki, które przyjmuje, mają wpływ na prawidłowy rozwój maleństwa i jego organów wewnętrznych. Już przed planowaną ciążą warto wprowadzić zmiany w sposobie żywienia.

Odżywianie kobiet przed ciążą oraz w czasie jej trwania ma ogromny wpływ na zdrowie dziecka. Planując macierzyństwo, warto zabezpieczyć się przed niedoborami kwasu foliowego. Jego brak prowadzi do rozwoju ciężkich wad rozwojowych płodu. Każda kobieta powinna jeszcze przed ciążą skontaktować się z lekarzem w sprawie suplementacji tego mikroelementu.

Już w pierwszych tygodniach intensywnie różnicują się komórki płodu, które następnie wejdą w skład poszczególnych, bardzo ważnych układów i narządów w ciele dziecka. Wtedy w dziennej racji pokarmowej kobiety nie może zabraknąć składników budulcowych. Całodzienna dieta musi się składać z pełnowartościowego białka, tłuszczy, witamin (C i D), składników mineralnych (wapń, fosfor i cynk) spożywanych w 5 porcjach, w regularnych odstępach czasowych – najlepiej co 2-3 godziny. W jadłospisie nie może także zabraknąć błonnika, ze względu na częste zaparcia u ciężarnych. Warto więc wzbogadzić dietę w warzywa, owoce, pieczywo razowe, wprowadzić np. otręby owsiane, dodając je do jogurtu lub surówki. Istotna jest także zmiana przypraw. Gotowe mieszanki zawierają najczęściej glutaminian sodu, który niekorzystnie wpływa na układ krążenia. Zastąpmy je świeżymi lub suszonymi ziołami. Sól można stosować, ale w ograniczonej ilości, ponieważ zatrzymuje wodę w organizmie, co prowadzi do obrzęku nóg i opuchlizny. Z diety kobiety ciężarnej trzeba wykluczyć sery pleśniowe, fetę i oscypki, jeżeli były niepasteryzowane. Istnieje bowiem niebezpieczeństwo występowania w nich bakterii z rodzaju listeria.

Przyrost masy ciała w ciąży powinien wynosić średnio od 9 do 12 kg. Zbyt małe przybieranie na wadze może świadczyć o niewłaściwej diecie. W pierwszej połowie ciąży zapotrzebowanie energetyczne zwiększa się o ok. 300 kcal, a w drugiej o ok. 500 kcal dziennie. Często przyszłe mamy jedzą więcej, niż powinny, tłumacząc się zachciankami, ale takie postępowanie może prowadzić do nadwagi nie tylko matki, ale również dziecka. Jeżeli kobieta stosuje dietę, która nie pokrywa w pełni zapotrzebowania na składniki odżywcze, płód korzysta z substancji zmagazynowanych w jej organizmie. Lekarz w takiej sytuacji może zalecić suplementację kwasu foliowego oraz żelaza. Tego ostatniego w szczególności. Jego dzienne zapotrzebowanie wynosi 30 mg na dobę i wzrasta zwłaszcza w drugim i trzecim trymestrze ciąży. Pierwiastek ten jest niezbędny do wytwarzania hemoglobiny, która transportuje tlen. Żelazo to również składnik wielu enzymów warunkujący ich prawidłowe funkcjonowanie. Jest także niezbędny do sprawnego działania systemu odpornościowego. Niedobory żelaza prowadzą do zawrotów głowy, zmęczenia, bladości skóry oraz palpitacji serca. Przyszła mama musi dbać równie dobrze o siebie, jak i o swoje dziecko, ma przecież tylko dziewięć miesięcy, aby dać mu najlepszy możliwy start w życiu.