Ruszyła nowa odsłona „Kampanii Kolejowe ABC” realizowanej przez Urząd Transportu Kolejowego. Bezpieczeństwo dzieci w pobliżu torów, na peronie czy dworcu będzie m.in. tematem spotów telewizyjnych, publikacji w mediach społecznościowych, pikników, gier i materiałów dostępnych na specjalnej internetowej platformie edukacyjnej.
W listopadzie wystartowała medialna odsłona „Kampanii Kolejowe ABC”. Bezpieczeństwo na obszarach kolejowych będzie tematem spotów edukacyjnych emitowanych w stacjach telewizyjnych, kinach, na portalach internetowych oraz w pociągach PKP Intercity, PKP SKM, Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Wielkopolskich i SKM w Warszawie. Dzięki Fundacji PKP spoty będą także wyświetlane na dworcach kolejowych. Pierwszy animowany filmik z udziałem bohatera akcji, nosorożca Rogatka, dzięki rymowance i wpadającej w ucho melodii pokazuje dzieciom, jak zachować się w pobliżu przejazdów.
Emisja rozpoczęła się 26 listopada.
Właściwe zachowania na kolei w ciekawej formie przybliżone zostaną również przez kanały społecznościowe. Autorzy „Kampanii Kolejowe ABC” będą realizowali działania m.in. z vlogerami. Bezpieczeństwu dzieci na kolei będzie poświęcony mural, którego projekt zostanie wyłoniony w konkursie. Hasła kampanii przemierzą całą Polskę wraz z lokomotywą oklejoną projektem graficznym związanym z kampanią. Dzieci, ich rodzice, opiekunowie i nauczyciele znajdą ciekawe gry, quizy i materiały multimedialne na internetowej platformie edukacyjnej, dostępnej na stronie www.kolejoweabc.pl. Już w grudniu będzie można pobrać grę edukacyjną na urządzenia mobilne.
– „Kampania Kolejowe ABC” to elementarz bezpieczeństwa na obszarach kolejowych, który rozwijamy o kolejne działania. Chcemy w przyjaznej dla dzieci formie mówić o rzeczach ważnych. Przypominać najmłodszym oraz ich opiekunom, że tory to nie plac zabaw – stwierdza Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
– Efekty kampanii procentować będą również, kiedy dzieci dorosną i staną się samodzielnymi uczestnikami ruchu: świadomymi zagrożeń pieszymi, odpowiedzialnymi kierowcami samochodów czy pasażerami pociągów – dodaje.
W kwietniu 2018 r. w ramach „Kampanii Kolejowe ABC” rozpoczął się cykl ogólnopolskich zajęć edukacyjnych w szkołach i przedszkolach. Lekcje bezpieczeństwa prowadzone są na terenie gmin, w których doszło do niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych czy tzw. dzikich przejściach. Edukatorzy odwiedzili już ponad 80 szkół i przedszkoli, spotykając się z ponad 2000 dzieci. Podczas zajęć najmłodsi poznali prawidłowe zachowania w pobliżu torów, w pociągu, na peronie oraz zasady postępowania w sytuacjach zagrożenia życia i zdrowia. Do końca trwającego roku szkolnego w interaktywnych zajęciach weźmie udział około 6 tys. dzieci.
Urząd Transportu Kolejowego na „Kampanię Kolejowe ABC” pozyskał prawie 23,5 mln zł ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Akcja jest odpowiedzią na potrzebę zwiększenia bezpieczeństwa na obszarach kolejowych. Większość wypadków na kolei wynika z przyczyn, za które nie odpowiada system kolejowy.
Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego, do końca października 2018 roku na kolei doszło do 537 wypadków i poważnych wypadków. Ponad 70% z nich to wypadki na przejazdach (187) i potrącenia osób przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych (204 ). W wypadkach na kolei przez pierwsze dziesięć miesięcy tego roku zginęły 172 osoby. Wszystkie to ofiary zdarzeń na przejazdach i dzikich przejściach. 90% rannych na kolei to osoby pokrzywdzone w takich wypadkach, których przyczyna leży poza systemem kolejowym.