15 49.0138 8.38624 arrow 0 arrow 1 5000 1 0 horizontal https://egaga.pl 300 4000
Jesteśmy blisko dzieci

Kilka sposobów na rodzinną aktywność fizyczną w domu

Magda Przypłata
30 marca 2020

Epidemia koronawirusa w Polsce i związane z nią ograniczenia to trudny czas zarówno dla dorosłych, jak i dzieci, przymusowo „uwięzionych” w domu. Dzieci rozpiera energia, a nam często brakuje cierpliwości w trakcie opieki nad rozbrykanym maluchem. Dobrym pomysłem jest zachęcenie pociechy do aktywności fizycznej (także tej w domu).

Koronawirus a spacery

W związku z epidemią zaleca się wystrzegania większych skupisk ludzi w celu uniknięcia ryzyka zakażenia. Spacery, również te z małymi dziećmi, są bezpieczne, jednak po spełnieniu pewnych warunków. W miarę możliwości należy unikać bezpośredniego dotykania klamek, przycisków w windzie i innych powierzchni, na których mogą się znajdować patogeny. W trakcie spaceru zwracajmy uwagę na to, aby pociecha nie chwytała lub też nie wkładała do buzi przedmiotów wokół.

Zalecane są spacery np. do pobliskiego parku lub lasu, unikając przy tym kontaktu z innymi osobami.

Dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna?

Aktywność ruchowa jest potrzebna osobom w każdym wieku, a ćwiczenia fizyczne działają nie tylko na ciało, ale też wpływają na rozwój emocjonalny, społeczny i umysłowy. Przede wszystkim jednak aktywność ruchowa wspiera działanie płuc i układu oddechowego, sprawia, że zwiększa się wytrzymałość mięśni i poprawia koordynacja nerwowo-mięśniowa, a dzięki regularnemu wysiłkowi zmniejsza się poziom ciśnienia tętniczego. Organizm, który często poddaje się aktywności ruchowej, lepiej znosi wysiłek i wszelkie obciążenia – nie tylko fizyczne, ale również umysłowe czy psychiczne.

Postarajmy się zapewnić najmłodszym odpowiednią dawkę ćwiczeń każdego dnia.

Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) (https://www.who.int/dietphysicalactivity/factsheet_young_people/en/) dzieci w wieku od 5. do 17. roku życia potrzebują około 60 minut dziennie różnorodnej aktywności fizycznej. Intensywne ćwiczenia wykonywane przez 30 minut 5 razy w tygodniu sprawią, że pociecha się zmęczy i wyładuje nagromadzoną energię. Nie powinniśmy także zapominać o ćwiczeniach wzmacniających mięśnie i poprawiających gibkość, wykonywanych przynajmniej 3 razy w tygodniu.

Pomysły na zabawy i ćwiczenia ruchowe

Ideałem byłoby posiadanie domu z ogrodem, w którym dzieci mogłyby bawić się na świeżym powietrzu. Jednak nawet w niewielkim mieszkaniu jesteśmy w stanie zorganizować ćwiczenia gimnastyczne. Taka aktywność może okazać się świetną zabawą i okazją do uprawiania sportu także dla rodziców ćwiczących z dzieckiem.

Postarajmy się urozmaicić tradycyjny trening i użyć takich przedmiotów jak sznurek, skakanka, piłka, balon czy chusta. Lekki balon świetnie sprawdzi się przy mini turnieju siatkówki czy w konkursie podbijania go głową.

Przy użyciu włóczki lub sznurka zamienimy pokój w labirynt. Nitki umieszczone w różnych kierunkach i na różnych wysokościach będą stanowiły nie lada wyzywanie dla dzieci. Ich zadaniem będzie przejście takiego toru przeszkód bez dotykania linii.

Możemy też wykorzystać skakankę. Wystarczy jeden koniec skakanki trzymać w ręku i obracać tak, by sznurek promieniście przesuwał się po podłodze. Zadaniem maluchów będzie podskakiwanie w odpowiednim momencie, by nie nadepnąć skakanki i nie stanąć na jej drodze.

To także dobry czas na naukę tańca. W Internecie znajdziemy dokładne instrukcje w formie krótkich filmików, dzięki którym poznamy tajniki konkretnego tańca lub nauczymy się choreografii do znanych piosenek.

Telefon, komputer czy tablet kusi coraz to nowymi bajkami czy grami, nie pozwólmy jednak, aby te urządzenia zdominowały naszą codzienną aktywność. Cudów techniki używajmy z głową i pozwólmy na korzystanie z nich w rozsądnej ilości. Powszechna kwarantanna to dobra okazja do budowania relacji i do rozmów z najbliższymi. Wolny czas postarajmy się spędzić aktywnie, rozwijając swoje zainteresowania i poznając się nawzajem.