Kolejne lekcje angielskiego czy korepetycje z matematyki wydają się wielu rodzicom lepszym wyborem niż kółko plastyczne, muzyczne albo teatralne. Bo na co może się przydać gra na gitarze pięciolatkowi poza tym, że rozwija korę słuchową? Prof. Jerzy Vetulani, neurobiolog, uważa, że kontakt ze sztuką, zwłaszcza uprawianie jej dziedzin związanych z występowaniem na scenie, pobudza mózg do pracy i świetnie przygotowuje go do uprawiania nauk ścisłych.
W eseju „Mózg a sztuka” Vetulani tłumaczy (uwaga! będzie długi cytat;) – red.): „Funkcją aktywowaną przez wszelkie aspekty sztuki jest uwaga poznawcza, czyli zdolność do wybiórczego skupiania się na bodźcach intelektualnych przez czas wystarczający do ich zakodowania i zapisania w pamięci roboczej. Uwaga i kontrola poznawcza, zdolność do elastycznego zdobywania i lokowania zasobów intelektualnych dla osiągnięcia zamierzonego celu przez wybór i integrację istotnych informacji kontekstualnych mają podstawowe znaczenie dla wyższych zdolności umysłowych”. Uwaga poznawcza szczególnie istotna wydaje się w rozwoju dziecka, bo pozwala kontrolować myśli, ale także uczucia i zachowania (chodzi więc o rozwój uwagi poznawczej i umiejętność selekcji informacji – red.).
Praktyczny przykład
W praktyce wiedzę o wpływie sztuki na rozwój intelektualny wykorzystuje Centrum Leonarda Bernsteina w Gettysburgu w Stanach Zjednoczonych założone w 1992 r. przez spadkobierców sławnego dyrygenta i kompozytora. Opracowaną tam metodę „Artful learning” wprowadzono między innymi w Moffett Elementary School w Los Angeles – szkole, w której większość uczniów pochodzi z trudnych, zaniedbanych edukacyjnie i kulturalnie środowisk. Dzieciaki badają tam na przykład problemy fizyczne (choćby równowagi, zasady konstrukcji) na przykładzie 17 wież w Watts, dzielnicy Los Angeles, narodowego amerykańskiego zabytku, równocześnie porównując je z wieżą Eiffla, zastanawiając się nad czasami, w których powstały. Dzięki metodzie łączenia sztuki z nauką szkoła z szarego końca rankingu amerykańskich szkół przesunęła się na pozycje zajmowane przez średniaków. A przy tym dzieciaki dobrze się bawią. A dlaczego zabawa pozytywnie wpływa na wyniki w nauce?