Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego prezentuje nowość: publikację „Akty mowy jako klucz do interpretacji postaw rodzicielskich. Wychowawcze, komunikacyjne i edukacyjne aspekty filmów animowanych dla dzieci (na przykładzie filmów emitowanych w MiniMini+ i Cartoon Network)”.
Filmy, które pokazujemy dzieciom, są dla nich źródłem wiedzy o świecie, w tym o sposobie realizowania ról społecznych – mamy i taty. Autorka porównuje animacje emitowane przez stacje MiniMini+ i Cartoon Network. Filmowe rodziny można podzielić na dwie grupy: rodziny wzorcowe, propagujące pożądane wzorce wychowawcze, oraz rodziny stanowiące antywzór, prezentujące wzorce niepożądane.
Z książki można dowiedzieć się, które kreskówki są najbardziej wartościowe dla rozwoju dziecka oraz zaczerpnąć przykłady najwłaściwszej komunikacji z maluchem. Liczne przykłady i cytaty z bajek pokazują, w jaki sposób sytuacje i dialogi filmowe wpływają na obraz świata u dzieci i jaki wzór zachowania przekazują. Mogą być także materiałem edukacyjnym dla rodziców, pokazując, jakie sposoby komunikacji z dzieckiem mają najwyższy walor wychowawczy.
Pozycja polecana jest nie tylko językoznawcom i medioznawcom, ale także psychologom, pedagogom (w tym – nauczycielom) oraz rodzicom pragnącym świadomie wybierać programy telewizyjne dla swoich dzieci..
Autorka publikacji, dr Magdalena Trysińska, pracuje w Instytucie Polonistyki Stosowanej na Uniwersytecie Warszawskim. Zajmuje się rozwojem mowy i myślenia u dzieci oraz edukacją medialną.