Oskar Troplowitz, pochodzący z Gliwic twórca kremu NIVEA, zapewne nie spodziewał się, że opracowana przez niego receptura stanie się ponadczasowym kosmetykiem, obecnym w codziennym życiu i sercach wielu pokoleń Polaków.
Powstanie najbardziej znanego kosmetyku marki NIVEA stało się możliwe dzięki współpracy Troplowitza z dermatologiem Paulem Gersonem Unną oraz chemikiem Izaakiem Lifschütz’em. Odkrycie, jakiego dokonał Lifschütz, okazało się wielkim przełomem. Odkryty euceryt – naturalny emulgator, produkowany z tłuszczu wełny owczej, umożliwił trwałe połączenie gliceryny, panthenolu, kwasu cytrynowego, wody i substancji zapachowej. To właśnie za sprawą eucerytu udało się opracować pierwszą na świecie stabilną emulsję kosmetyczną nowej generacji.
Produkcję Kremu NIVEA na skalę przemysłową rozpoczęto w grudniu 1911 r. Trzy lata później był on już dostępny w 34 krajach i docierał do Polski m.in. z Berlina. Wcześniej kremy można było kupić tylko w aptekach i to wyłącznie na zamówienie. Były to bardzo nietrwałe emulsje, które szybko ulegały rozwarstwieniu. Unikatowa i rewolucyjna na owe czasy formuła kremu NIVEA zapewniała jednolitą konsystencję i trwałość kremu, ale także charakterystyczny świeży zapach, który jest pochodną aromatu konwalii, fiołka, róży, bzu i lawendy oraz esencji pomarańczy i cytryny.
Nadana kremowi nazwa NIVEA została zapożyczona od produkowanego już od 1906 roku mydełka
dla dzieci. NIVEA pochodzi od łacińskich słów nix, nivis, czyli śnieżnobiały – taki bowiem kolor miał krem, który narodził w laboratorium firmy Beiersdorf, w podhamburskiej Altonie.
Znakiem rozpoznawczym kremu NIVEA jest obecnie kombinacja dwóch kolorów widniejących na opakowaniu: niebieskiego i białego. W pierwszych latach produkcji opakowania były żółte i miały secesyjne zdobienia, a w pionierskich reklamach kosmetyku wykorzystywano wizerunek kobiety delikatnej (tzw. femme fragile). Po I wojnie światowej, wraz ze zmianą ducha epoki i stylu życia, pojawił się też nowy ideał kobiety – wyemancypowanej, energicznej i trochę chłopięcej, w stylu garconne. To m.in. dla niej stworzono proste, nowoczesne w stylistyce, niebiesko-białe pudełeczko, które z czasem, w niewiele zmieniającej się formie, stało się ikoną światowego dizajnu.
Koncepcję kolorystyczną opakowań kremu NIVEA jako pierwszy opracował Juan Gregorio Clausen, ówczesny kierownik działu reklamy w firmie Beiersdorf i jednocześnie były kapitan fregaty. Kolory niebieski i biały były dla niego kolorami wody i nieba, bryzy i żagli, swobody i słońca. Tę ideę rozwinęła następnie Elly Heuss-Knapp, która na przełomie lat 30. i 40. tworzyła reklamy kosmetyku. Heuss-Knapp zwróciła uwagę na kojące oddziaływanie obu kolorów. Ten duet cieszy się powodzeniem do dnia dzisiejszego, jednoznacznie kojarząc się z marką NIVEA.
Krem NIVEA jest w Polsce obecny praktycznie od samego początku, czyli od 1911 roku. Od 1925 roku był produkowany w katowickiej Wytwórni Specyfików Beiersdorfa PEBECO, a następnie, w 1931 roku ruszyła produkcja w PEBECO Polskie Wytwory Beiersdorfa Spółka Akcyjna Poznań. Po włączeniu polskiej spółki do międzynarodowej rodziny koncernu Beiersdorf w listopadzie 1997 roku, nazwę NIVEA Krem zamieniono na NIVEA Creme – charakterystyczny napis pisany pochyłą czcionką.
Polacy każdego roku kupują średnio około 15 milionów sztuk kremu NIVEA 50ml. Jest to produkt głęboko zakorzeniony w polskiej tradycji, który nie tylko pielęgnuje skórę, ale także łączy pokolenia Polaków od wielu lat. Teraz ten kultowy krem w plastikowym niebiesko-białym pudełeczku ponownie będzie dostępny specjalnie dla Polaków pod polską nazwą NIVEA Krem.
Archiwalne puszki kremu NIVEA
Czy wiesz, że:
1. Gdyby stworzyć most ze wszystkich do tej pory sprzedanych puszek kremu NIVEA można by dotrzeć na księżyc.
2. Co sekundę na świecie jest sprzedawane pudełko kremu NIVEA.
3. Krem NIVEA jako pierwszy kosmetyk w historii został zabrany w podróż kosmiczną.
4. Marylin Monroe wielokrotnie podkreślała, że swoją urodę zawdzięcza używaniu kremu NIVEA.
5. Claudia Schiffer rozpoczęła swoją karierę jako twarz reklamująca kosmetyki marki NIVEA.
6. Krem NIVEA można kupić obecnie w 170 krajach.
7. Każdego roku sprzedawanych jest ponad 150 milionów sztuk kremu NIVEA na całym świecie.
8. Reklama NIVEA otrzymała w 1993 roku nagrodę w kategorii „Najlepszy Pocałunek w Filmie Reklamowym”.
9. Według przeprowadzanych badań konsumenckich NIVEA to najbardziej ponadczasowa marka.
10. 1333 osoby w Stanach Zjednoczonych noszą imię NIVEA. Liczba ta wzrasta o 11 osób każdego roku.