Muzeum Manggha nie ma analogii, nie tylko w Polsce, ale także w Europie (jedyny podobny ośrodek działa w Hajfie w Izraelu). Od początku swego istnienia łączy bowiem dwie funkcje: czysto muzealną oraz funkcję aktywnego centrum kultury. Jest więc nowego typu muzeum. Pod względem form i efektów działalność Muzeum jest zbieżna z rozumieniem roli współczesnej instytucji kultury, które staje się instytucją dynamiczną, wprowadza nowe, pozamuzealne formy aktywności, wykraczające poza tradycyjne gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie zbiorów. Zgodnie z powszechną tendencją, dawne muzeum w typie „świątyni sztuki” stopniowo przekształca się w prężne centrum kultury, a jego głównym celem staje się upowszechnianie sztuki poprzez działania interdyscyplinarne, w których główny akcent pada na szeroko rozumianą edukację. Zamiast cech typowych dla tradycyjnego muzeum, takich jak trwałość czy niezmienność, w instytucji nowego typu na pierwszy plan wysuwają się: otwartość, zdolność do adaptacji, różnorodność form działania.
Manggha od wielu lat popularyzuje wiedzę na temat Japonii posługując się nowoczesnymi środkami audiowizualnymi. Wszystko to ma pomóc odbiorcy wychowanemu w europejskim kręgu kulturowym w zrozumieniu specyfiki kultur Azji. Manggha doskonale wpisała się w kulturalno-artystyczne życie Krakowa. Piękne usytuowanie budynku, jego ciekawa forma, mnogość wydarzeń jest wystarczającym powodem, aby zwiedzając zabytki miasta odwiedzić także to miejsce, a degustując przysmaki kuchni japońskiej, podziwiać wspaniały widok na dawne budowle Krakowa. Centrum Sztuki i Techniki Japońskiej proponuje specjalne programy dzięki którym dzieci i młodzież mogą w nowoczesny i efektywny sposób zapoznać się z kulturą, sztuką i techniką Kraju Kwitnącej Wiśni.