Komputery, telefony, Internet, aplikacje, gry – zastosowanie tych urządzeń i technologii w szkołach pozwala na zmianę tradycyjnej koncepcji prowadzenia lekcji. Mimo licznych głosów wskazujących na powszechne nadużywanie technologii informacyjno-telekomunikacyjnych (w skrócie ICT z ang. Information and Communication Technology) przez dzieci i dorosłych, nie można pomijać potencjału jako pomocy dydaktycznych i możliwości, jakie oferują.
Technologizacja edukacji jest nieunikniona, a do współczesnych uczniów wręcz trudniej jest dotrzeć bez multimedialnych narzędzi. Ilość informacji w Internecie i łatwy do nich dostęp sprawiają, że młodzi ludzie niechętnie uczą się na pamięć. Skupiają się na komunikowaniu się i szukaniu informacji. Mniej tworzą, więcej kopiują. Sztuką jest umiejętne połączenie tradycyjnych i nowoczesnych narzędzi, które zwiększają wachlarz możliwości nauki w sposób dostosowany do potrzeb i oczekiwań współczesnych uczniów. I pozytywnie wpływają na jakość, atrakcyjność i efektywność nauki – wyjaśnia prof. dr hab. Dariusz Jemielniak, profesor zarządzania w Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie kieruje katedrą MINDS (Management in Networked and Digital Societies), członek grupy doradczej programu English Teaching, który wspiera działania na rzecz promocji nauki języka angielskiego i jego lepszej znajomości wśród dzieci i młodzieży.
Spośród najważniejszych dostępnych narzędzi wymienia między innymi: podcasty, screencasty, vodcasty, e-learning, słowniki online, Wikipedię, interaktywne ćwiczenia i gry internetowe oraz blogi.
Wszystkie wymienione narzędzia poszerzają spektrum technik nauczania zarówno dla uczniów, jak również dla nauczycieli. Ułatwiają zdobywanie wiedzy i wymianę doświadczeń. Umożliwiają wielokanałowy kontakt z językiem, powtarzanie i poszerzanie wiedzy w dowolnym czasie. Przykładem mogą być interaktywne słowniki online, które mają o wiele większy potencjał niż wydania papierowe – przede wszystkim zajmują tyle miejsca, co telefon i mogą być zawsze pod ręką. Umożliwiają o wiele szybsze i wygodniejsze wyszukiwanie słów, odsłuchanie wymowy oraz podają liczne przykłady użycia dane słowa. Z reguły mają również atrakcyjną szatę graficzną, co dla dzisiejszego pokolenia ma duże znaczenie, bo ułatwia przyswajanie wiedzy. W wielu znajduje się ponadto mnóstwo odnośników do innych przydatnych stron – dodaje profesor.
Anna Grzegory, właścicielka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Logofigle i trenerka edukacyjna współpracująca m.in. z Polską-Amerykańską Fundacją Wolności i Nidzicką Fundacją Rozwoju NIDA w ramach programu English Teaching zachęca nauczycieli do korzystania z Internetu i poszerzania puli narzędzi o nowe technologie. Dla uczniów oznaczają najczęściej naukę przez zabawę i doświadczenie – są o wiele bardziej angażujące i aktywizujące, lepiej motywują, ułatwiają zapamiętywanie, a przy okazji sprawiają przyjemność. Są skuteczne i podnoszą efektywność zarówno nauki – zapewnia. Na szkoleniach zachęca nauczycieli do tworzenia blogów klasowych, na których mogą dzielić się wiedzą i spostrzeżeniami, a także umieszczać dodatkowe, ciekawe materiały dla uczniów. Przekonuje, że nowoczesne darmowe narzędzia typu LearningApps, Kahoot i Quzizziz lub arkusz Google umożliwiają zrobienie krótkiej gry w sieci typu memory, milionerzy, wisielec, czy samosprawdzający quiz w kilka minut, a klasowy teleturniej będzie o wiele ciekawszym rozwiązaniem niż kartkówka. Tym bardziej, że program sam podliczy wyniki.
Eksperci:
Prof. dr hab. Dariusz Jemielniak jest profesorem zarządzania w Akademii Leona Koźmińskiego, kieruje katedrą MINDS (Management in Networked and DIgital Societies). Pracował jako associate faculty w Berkman-Klein Center for Internet and Society na Harvardzie. Był beneficjentem m.in.: Collegium Invisibile, Fundacji Fulbrighta, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, stypendium dla wybitnych młodych naukowców MNiSW, stypendium Mobilność, stypendium tygodnika „Polityka”. Od 4 lat jest członkiem Rady Powierniczej Fundacji Wikimedia. Rozwinął i sprzedał trzy start-upy internetowe, w tym największy polski słownik internetowy ling.pl. Obecnie rozwija kolejny – Insta.Ling, darmowy program do wspomagania pracy nauczycieli w nauce języków, z którego korzysta obecnie w każdym tygodniu ponad 140 tysięcy uczniów w Polsce i w Niemczech. Wydał kilkanaście podręczników do nauki języków, w tym największy słownik angielsko-polski na świecie („Wielki słownik angielsko-polski”, Wiedza Powszechna).
Anna Grzegory – logopedka, terapeutka dysleksji, nauczycielka nauczania początkowego, trenerka edukacyjna. Właścicielka Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Logofigle. Nauczyciel dyplomowany z wieloletnim doświadczeniem pracy w szkołach podstawowych z oddziałami integracyjnymi. W pracy terapeutycznej wykorzystuje wiele autorskich metod i pomocy dydaktycznych, wdraża nowoczesne technologie, a także innowacyjne metody nauki. Prowadzi z tego zakresu szkolenia dla nauczycieli, w czasie których skupia się na przedstawieniu konkretnych narzędzi, które od ręki mogą być wykorzystane w czasie lekcji. Od 2007 roku prowadzi stronę edukacyjną logofigle.pl. Założyła i administruje specjalistyczne blogi edukacyjne dla nauczycieli, rodziców i uczniów. Należy do grupy kreatywnych nauczycieli współpracujących w sieci Superbelfrzy RP oraz Superbelfrzy Mini. Nagrodzona tytułem Nauczyciela Innowacyjnego Roku 2010 oraz Lidera w Edukacji. Współpracuje z uczelniami, Ośrodkiem Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych przy WSiP w Warszawie, Wojewódzkim Ośrodkiem Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi, Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności i Nidzicką Fundacją Rozwoju NIDA w ramach programu English Teaching oraz licznymi portalami i wydawnictwami edukacyjnymi.