Świat rodziców kręci się wokół łagodności. Co to znaczy w praktyce? Marka JOHNSON’S® zapytała rodziców w siedmiu krajach co znaczy dla nich łagodność. W badaniu wzięło udział blisko 6 tys. matek i ojców. Tak powstał raport „Pokolenie Łagodności”. Wynika z niego m.in., że aż 73% rodziców w Polsce deklaruje, że ich świat staje się łagodniejszy w momencie, gdy pojawia się w ich rodzinie dziecko.
Jednocześnie aż jedna trzecia czuje się bardziej oceniana jako rodzic niż na innych etapach swojego życia. Okazuje się, że najsurowszymi krytykami są partnerzy i … my sami dla siebie! Tegoroczna edycja akcji edukacyjnej JOHNSON’S® poświęcona została łagodności, jako kluczowej wartości w budowaniu relacji oraz w pielęgnacji dziecka. Ogólnopolska akcja „Wybierz łagodność” rozpoczyna się 8 kwietnia
i będzie prowadzona w ośmiu największych miastach Polski. Poznamy w niej szczegóły raportu „Pokolenie Łagodności”, najnowsze badanie nad mikrobiomem skóry niemowląt oraz dowiemy się więcej o zmianach, jakie zaszły w formułach i wyglądzie kosmetyków JOHNSON’S®. Ekspertami tegorocznej kampanii są: dr hab. n. med. Wojciech Feleszko, psycholożka Anna Zdral i ekspertka marki JOHNSON’S® Agnieszka Machnio. Patronat honorowy nad akcją edukacyjną objęła Naczelna Rada
Pielęgniarek i Położnych, a merytoryczny Polskie Towarzystwo Pielęgniarek
i Położnych oraz Fundacja Rodzić po Ludzku.
Pokolenie Łagodności
Rodzice na całym świecie cenią łagodność oraz życzliwość i te cechy chcą wykształcić
w swoich dzieciach. W poszczególnych krajach różni się jednak sposób ich postrzegania.
Marka JOHNSON’S® przeprowadziła wśród rodziców w Polsce, Rosji, Arabii Saudyjskiej,
RPA, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii badanie, w którym wzięło udział 6 tys. matek i ojców w
wieku 22-50 lat. Wyniki tych badań zawarte zostały w raporcie „Pokolenie Łagodności”.
Jak wypada w nich Polska?
Z badań wynika, że Polacy łagodnieją w momencie pojawienia się w ich życiu dzieci. Tak
deklaruje prawie trzy czwarte rodziców (73%). Za najbardziej czułe i godne zapamiętania
momenty związane z rodzicielstwem uznali zobaczenie uśmiechu dziecka (79%), trzymanie
go w ramionach (74%) i obserwowanie, jak maluch śpi (69%).
Rodzicom zależy, aby ich dzieci wychowywały się w spokojnym, przyjaznym i bezpiecznym
środowisku. Kluczowe znaczenie dla tego procesu według nich ma atmosfera w
domu (71% ankietowanych), relacje rodziców z dziećmi (58%), mentalność rodziców i nastawienie
do dzieci (56%) oraz dobre stosunki między rodzicami (52%). Z badań wynika,
że w Polsce rodzice milenijni, żyjący jednocześnie w świecie realnym i wirtualnym, bardzo
cenią sobie kontakty z rodziną i przyjaciółmi oraz budowanie relacji z dzieckiem. Aż 7 na
10 osób uważa, że ważne jest mówienie do dziecka już na pierwszym etapie rozwoju,
a potem rozmawianie z nim. Rodzice przywiązują też dużą wagę do fizycznej bliskości,
której potrzebują dzieci – nie szczędzą czasu na przytulanie i pieszczoty.
Jednocześnie rodzicielstwo to rola, która ulega nieustannej ocenie i bezwzględnej krytyce.
Jeden na trzech rodziców czuje się bardziej oceniany jako rodzic niż na wcześniejszych
etapach swojego życia. Polacy twierdzą, że w największym stopniu czują się oceniani
przez swoich partnerów – utrzymuje tak 35% respondentów. Co czwarty milenijny rodzic
twierdzi, że chciałby, aby jego współmałżonek lub partner był wobec niego/niej łagodniejszy.
Co ciekawe, 30% uważa, że sami są swoimi najsurowszymi krytykami. Przy czym
rodzice w Polsce znacznie rzadziej potrafią odrzucać krytykę niż ich odpowiednicy w
innych krajach.
Łagodność wg JOHNSON’S®
Od 125 lat JOHNSON’S® tworzy najłagodniejsze i najbezpieczniejsze produkty dla dzieci
na świecie. Marka zapoczątkowała badania nad pielęgnacją skóry niemowląt już pod koniec
XIX w. Obecnie 90% cytowanych na świecie badań na temat pielęgnacji skóry dziecka
powstało we współpracy z firmą JOHNSON’S®. Rewolucyjnym krokiem w rozwoju
produktów dla dzieci było wprowadzenie formuły NO MORE TEARS® wykorzystującej
duże cząsteczki myjące, która jest dla skóry noworodków tak łagodna jak czysta woda. Z
kolei opracowany przez JOHNSON’S® trzystopniowy rytuał zasypiania bedtime™ oparty
na ciepłej kąpieli, delikatnym masażu i wyciszaniu, dał ukojenie niemowlętom i rodzicom
na całym świecie, a jego skuteczność została potwierdzona w badaniach klinicznych.
Łagodność jest naczelną wartością marki JOHNSON’S®. Rok 2019 jest pod tym względem
wyjątkowy. „Wybierz łagodność” jako tytuł kampanii edukacyjnej nawiązuje nie tylko do
budowania relacji i komunikacji z dzieckiem, ale także do nowych receptur kosmetyków,
które w tym roku zadebiutują na polskim rynku. JOHNSON’S® patrzy na świat przez pryzmat
rodzicielstwa. Dlatego wielka zmiana formuł i opakowań produktów odpowiada na
kluczowe potrzeby millenijnych rodziców. Nowe kosmetyki JOHNSON’S® zawierają aż
o 60% mniej składników w formułach w porównaniu z dotychczasowymi i zostały
oparte w ponad 90% na surowcach pochodzenia naturalnego.
Kolejną istotną zmianą jest eliminacja składników, które choć były w pełni bezpieczne,
budziły niepokój rodziców. Teraz wszystkie nowe produkty są jeszcze łagodniejsze i nie
zawierają barwników i parabenów, SLS i SLES. JOHNSON’S® stawia na uczciwość i
otwartość, dlatego pokazuje wszystkie składniki swoich produktów na etykietach. Dzięki
temu rodzice będą pewni, że produkty, których używają są skomponowane tak, aby były w
100% łagodne dla delikatnej skóry dziecka.
Od mikrobiomu do CottonTouch™
Wyniki badań na temat mikrobiomu skóry niemowląt dają nowe spojrzenie na jej pielęgnację.
Jako pierwszy serię tych badań opublikował JOHNSON’S®. Mikrobiom człowieka to w
skrócie kolonie różnych rodzajów drobnoustrojów naturalnie występujące zarówno wewnątrz
naszego organizmu, jak i na powierzchni skóry. Drobnoustroje zaczynają zasiedlać
organizm człowieka zaraz po urodzeniu i współgrają z nim przez całe życie. Pełnią różne
funkcje m.in. chronią przed infekcjami. Udowodniono, że mikrobiom skóry noworodka
ma ogromne znaczenie dla jego zdrowia i odporności. Najistotniejsze dla jego rozwoju są
pierwsze trzy lata życia.
Ogromne znaczenie ma więc wspomaganie rozwoju prawidłowego mikrobiomu
skóry, by zapewnić dziecku maksymalne korzyści zdrowotne w przyszłości. Z kolei zaburzenia
funkcjonowania bariery skórnej mogą stwarzać okazję do wnikania w głąb skóry
patogenów i szkodliwych drobnoustrojów. Czym powodowane są zaburzenia naturalnego
mikrobiomu skóry? Mogą one wynikać ze stosowania niedostatecznie łagodnych dla wrażliwej
skóry dziecka kosmetyków.
Korzystając z nowatorskich badań, JOHNSON’S® opracował produkty, które, jak potwierdzają
badania kliniczne, nie zakłócają mikrobiomu skóry – to seria CottonTouch™. Są to
produkty do pielęgnacji o lekko kwaśnym pH, zgodnym z odczynem skóry dziecka. Dzięki
temu wzmacniają naturalny mikrobiom skóry.
Inspiracją do stworzenia CottonTouch™ była bawełna, która charakteryzuje się wyjątkową
miękkością i chłonnością. Nowa linia zawiera więc naturalną, bardzo drobno zmieloną
bawełnę pozyskaną z włókien. Pozwoliło stworzyć formułę, która nadaje produktom taką
delikatność i miękkość, że można ją stosować od 1. dnia życia dziecka.
Dotyk jest najbardziej rozwiniętym zmysłem noworodka, a rodzice chcą, aby wszystko, co
ma kontakt ze skórą dziecka, było miękkie i delikatne. Nowa kolekcja CottonTouch™
z prawdziwej bawełny sprawia, że dotyk rodzica staje się ultralekki. Z kolei częsty i czuły
dotyk przekłada się na większą ilość interakcji i budowanie więzi emocjonalnej z dzieckiem.
Dzięki temu JOHNSON’S® przyczynia się do rozwijania kolejnego pokolenia łagodności.
Kampania „Wybierz łagodność” startuje w kwietniu
Wiedząc, jak bardzo współcześni rodzice cenią łagodność, nie tylko w pielęgnacji skóry
dziecka, ale też w całościowym podejściu do jego wychowania, marka JOHNSON’S®
postanowiła poświecić temu zagadnieniu tegoroczne warsztaty dla położnych. To już
czwarty rok działań edukacyjnych JOHNSON’S®! Bezpłatne spotkania odbędą się w 8
miastach Polski. Podczas tej edycji pogłębione zostaną trzy zagadnienia.
Pierwszym jest mikrobiom skóry noworodka i małego dziecka, w których JOHNSON’S®
jest liderem. Zostało udowodnione, że niektóre choroby skóry oraz obniżenie odporności
dzieci mogą mieć przyczyny w zaburzeniu flory bakteryjnej na ich skórze. Ekspertem
w tym zakresie jest dr hab. n. med. Wojciech Feleszko, który ma ponad piętnastoletnią
praktykę w leczeniu chorób układu oddechowego, alergii i chorób infekcyjnych u dzieci.
Drugim tematem przewodnim warsztatów będą zmiany, jakie zaszły w kosmetykach
JOHNSON’S®, a rok 2019 jest w historii marki przełomowy. Wszystkie produkty mają
zmienione formuły, wszystkie bazować będą na surowcach pochodzenia naturalnego,
wszystkie pozbawione są barwników, parabenów i SLS/SLES. Nowe formuły kosmetyków
JOHNSON’S® to efekt współpracy marki z rodzicami z całego świata.
Trzeci obszar zainteresowań to łagodność w kontaktach międzyludzkich, oczywiście w
kontekście rodzicielstwa. Wspólnie z Fundacją Rodzić po Ludzku JOHNSON’S® przekonywać
będzie, że łagodność w opiece okołoporodowej i komunikacji z młodymi rodzicami
ma fundamentalne znaczenie dla budowania zdrowej, pełnej miłości więzi z dzieckiem.
Psycholożka Anna Zdral nauczy, jak odczytywać emocje, interpretować je i pomagać mamom
w trudnych momentach przed, w trakcie i bezpośrednio po porodzie.
Źródła badań:
Capone K.A., Stamatas G.N., Nikolovski J.: Diversity of the human skin microbiome early in life.
„J. Invest. Dermatol” 2011; Data on File 4,5,6,7 Johnson & Johnson Consumer Inc. (Examination
of changes in the skin microbiome with baby’s first bath & longitudinal development of the skin microbiome during the neonatal period);
Egert M. Simmering R. Riedel CU.: The association of skin microbiota with health, immunity and disease. „Clin Pharmacol Ther.” 2017;
Fyhrquist N. Ruokolainen L. Suomalainen A. i in.: Acinetobacter species in the skin microbiota protect against allergic sensitization and
inflammation. „J. Allergy ClinImmunol.” 2014; Cundell A.: Microbial ecology of the human skin. „Microb Ecol.” 2016; Telofski L.S., Morello
A.P. 3rd, Mack Correa M.C., Stamatas G.N. The infant skin barrier:canwe preserve; Protect, and enhance the barrier? „Dermatol Res
Pract.” 2012.