Śniadanie to podstawowy posiłek w codziennym jadłospisie. Powinno dawać energię na cały dzień oraz dostarczać najważniejszych składników odżywczych. Jak pokazało przeprowadzone przez GfK Polonia i markę Łowicz badanie[1] większość Polaków świadomych jest roli tego posiłku w codziennej diecie, a nawet uważa, że komponowane przez nich śniadania są zgodne z zaleceniami ekspertów. Ale czy rzeczywiście wiemy już wszystko na ten temat? Wyniki badania marki Łowicz komentuje dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska z Collegium Medicum Uniwersytetu Jagiellońskiego
Co Polacy myślą, że wiedzą o zdrowym śniadaniu?
Pierwsze wyniki badania GfK Polonia i marki Łowicz pokazują bardzo pozytywny obraz postrzegania roli śniadania w codziennej diecie. Wynika bowiem z niego, że aż 84% mam – osób najczęściej odpowiedzialnych za przygotowywanie rodzinnych śniadań – ma świadomość roli tego posiłku. Co więcej aż 86% z nich deklaruje, że wie jak powinno wyglądać prawidłowo skomponowane śniadanie. „Bardzo cieszą obydwa wyniki ponieważ pokazują, że wiele lat edukacji przyniosło efekty. Badanie pokazało też, że obecnie w aż około 85% polskich domów jada się śniadanie codziennie lub prawie codziennie. W tym obszarze z całą pewnością możemy powiedzieć, że Polacy prezentują prawidłowe postawy żywieniowe” – powiedziała dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska z Collegium Medicum UJ i dodała – „Niestety pomimo deklaracji przez tak dużą grupę osób dobrej wiedzy na temat tego, jak powinno wyglądać prawidłowo skomponowane śniadanie, dalsza część badania pokazała, że skład tych posiłków nie zawsze jest idealny i zgodny z zaleceniami dietetyków”.
Jak zatem najczęściej wygląda nasze śniadanie?
Badani, poproszeni o wskazanie produktów, które jada się w ich domu na śniadanie, wymieniali m.in. kanapki (aż 85%) z wędliną lub serem, płatki z mlekiem lub jogurtem, jajka, mleko, ser biały, warzywa, parówki, jogurt owocowy lub dżem. Komentując kompozycję takiego śniadania dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska powiedziała – „Śniadanie spełnia specyficzną rolę, którą jest uzupełnienie energii utraconej podczas nocnej przerwy. Dlatego pierwsze miejsce pełnią w nim węglowodany – złożone i proste. Zaraz po nich znajduje się białko, tłuszcze, błonnik, witaminy oraz mikro- i makroelementy. Cieszy zatem fakt, że np. w aż blisko 40% domów dodatkiem do śniadania są niskosłodzone dżemy owocowe, owoce lub sok owocowy. Musimy bowiem pamiętać, że śniadanie powinno dostarczać ok 35% dziennego zapotrzebowania energetycznego. To najlepszy moment aby produkty te zagościły na stole”.
Badanie pokazało jeszcze jedną ciekawą śniadaniową postawę Polaków. Chociaż większość z nas deklaruje, że śniadanie jada codziennie lub prawie codziennie, to jednak tylko 37% zwraca uwagę aby było ono zdrowe i odżywcze. Dla 41% badanych najważniejsze jest aby było ono szybkie i wygodne, a 22% deklaruje, że śniadanie powinno być przede wszystkim smaczne i różnorodne. W opinii dr Agnieszki Kozioł-Kozakowskiej ta część badania pokazała, że ciągle aktualna jest potrzeba edukacji w zakresie zdrowego odżywiania i prawidłowych postaw żywieniowych – „Śniadanie nie może być jakiekolwiek. Przecież pożywne śniadanie może być również smaczne, szybkie i wygodne. Najważniejszy jest w nim odpowiedni dobór produktów i właściwe proporcje. Jeśli wybieramy pieczywo, to najlepiej z mąki z pełnego ziarna, dodatkiem do mleka lub jogurtu niech będą płatki pełnoziarniste. Jeżeli szukamy słodkiego smaku, to sięgnijmy po niego właśnie podczas śniadania, doskonały będzie tu np. niskosłodzony dżem lub dżem 100% z owoców, zawierający tylko cukry pochodzące
z owoców”.
A jak zdaniem eksperta powinno wyglądać prawidłowo skomponowane śniadanie?
„Najważniejszy jest odpowiedni dobór produktów, właściwe proporcje oraz indywidualne preferencje. Musi być zdrowo i smacznie, żebyśmy naprawdę lubili ten posiłek. Idealne śniadanie to np. pełnoziarniste pieczywo, do niego biały ser, dżem 100% z owoców, kilka listków cykorii. Inna możliwość to musli z jogurtem naturalnym, łyżeczką niskosłodzonego dżemu i np. połówką awokado. Aby dostarczyć sobie mikro- i makroelementów – szklanka np. pomarańczowego soku lub owoc” – podsumowała dr Agnieszka Kozioł-Kozakowska.
Z badania GfK Polonia i marki Łowicz wynika ważny wniosek – Polacy zwracają coraz większą uwagę na to, aby prawidłowo się odżywiać. I chociaż w praktyce nie zawsze jeszcze wiemy jak dobierać produkty i nadal potrzebujemy edukacji w tym zakresie – kierunek zmian jest optymistyczny.
[1] Badanie CAWI GfK Polonia, N = 180, maj 2016