Jak pokazują wyniki sondy przeprowadzonej przez serwis PrezentMarzeń.com, coraz częściej nie chcemy poddawać się rutynie wybierając prezent dla bliskiej osoby. Chęć podarowania upominku, który na długo pozostanie w pamięci to główny powód, dla którego coraz częściej szukamy oryginalnych pomysłów i wybieramy świąteczne prezenty w formie przeżyć.
Przeprowadzone badanie dotyczące tegorocznych preferencji prezentowych Polaków zostało zrealizowane w formie ankiety online, ankiet telefonicznych oraz ankiet w wybranych galeriach handlowych. Przepytano ponad 1000 Polaków odnośnie preferencji dotyczących zarówno otrzymywania jak i dawania prezentów. Odpowiedzi można potraktować jako pomocne wskazówki zanim ruszymy po świąteczne upominki.
Prezenty powinny spełniać marzenia
Jak wynika z sondy pomimo, iż nadal w wyborze upominków najczęściej kierujemy się jego praktycznością i funkcjonalnością, jak odpowiedziało 26% ankietowanych, to na drugim miejscu 18% ankietowanych wybiera prezenty w formie przeżyć. Bardziej lubimy otrzymywać upominki, które posiadają element zaskoczenia (17 % odpowiedzi) oraz takie, które są oryginalne (również 17 % wskazań). Idąc z duchem czasów 18% respondentów zdeklarowało, że coraz częściej podarowuje niematerialne prezenty oraz te w formie karty podarunkowej (13%), aby osoba obdarowana mogła wybrać taki podarunek, który najbardziej jej odpowiada.
Kto obdarowuje niezapomnianymi prezentami?
Z niestandardowych propozycji korzystają osoby w różnym wieku, 39% stanowią osoby w wieku 25 – 34 lat, a 26% w wieku 35 – 44 lat. Na trzeciej pozycji – 20% klasyfikują się osoby pomiędzy 18 a 24 rokiem życia. Również osoby starsze korzystają z takiej formy podarunków – 8% w wieku 45 – 54 lat i 5% powyżej 55 roku życia. Jednak są to zazwyczaj ludzie zarabiający „średnią krajową” w przedziale pomiędzy 2000 zł netto – 3500 zł netto miesięcznie, aż 48% ankietowanych. Jedynie 11% deklaruje zarobki powyżej 5 000 zł netto miesięcznie.
Kobiety częściej wybierają prezenty w formie przeżyć
Co ciekawe, to kobiety zdecydowanie częściej są pomysłodawczyniami oryginalnych i niezapomnianych podarunków (68%), najczęściej chcą podarować swojemu partnerowi ekstremalne doznania w powietrzu, na drodze lub pod wodą. W przypadku mężczyzn (38%), realizujących podarunki z myślą o kobietach wybierane są te bardziej nastawione na magię chwili, przyjemności dla ciała i relaksu jak np. buduarowa sesja zdjęciowa, dzień ze stylistką oraz różnego rodzaju pakiety spa.
Najczęściej wybieramy przeżycia z dreszczykiem emocji
W pierwszej kategorii klasyfikują się te dostarczające niezapomnianych, ekstremalnych emocji, które wybrało 35% ankietowanych, zarówno za kierownicą, w powietrzu jak i w wodzie np. drifting, rajdy samochodowe czy skok na bungee. Drugie miejsce (21%) tworzą prezenty sportowe np. indywidualna nauka aikido, szermierki, jazdy konnej czy nauka strzelania. A trzecie miejsce (18%) zajmują prezenty kreatywne, czyli np. kurs fotografii, tańca czy profesjonalne sesje zdjęciowe. Dużym zainteresowaniem cieszą się również prezenty z kategorii – relaks i uroda (11%) np. pakiety spa, indywidualny masaż czy nauka makijażu. Chętnie wybieramy także te związane z kulinariami (9%) jak np. degustację wina, romantyczną kolację czy kurs sushi.
Co powoduje najwięcej trudności w kupnie prezentu?
Nie powinien zdziwić również fakt, iż raczej wolimy dostawać upominki (72%), niż głowić się nad ich wyborem (28%). Najwięcej trudności w wyborze odpowiedniego prezentu powoduje brak pomysłu (33%) i odpowiedniego budżetu (29%) oraz nieznajomość zainteresowań osoby obdarowywanej (17%). Co ciekawe również brak czasu (21%) może być powodem, iż nie trafimy z upominkiem, ponieważ kupujemy go na ostatnią chwilę.
Kupowanie prezentów to tradycja
Jak wynika z ankiety tradycja podarowywania nadal gości w naszych domach i wpisuje się w kulturowe obyczaje. 68% ankietowanych odpowiedziało, iż lubi kupować prezenty, z czego 41% sprawia to przyjemność, a 27% chce przez prezenty spełniać marzenia bliskich. 31% kupuje zazwyczaj trafiony prezent. Jedynie 7% nie kupuje upominków wcale. Nawet jeśli nie lubimy samych zakupów, to jednak poddajemy się tradycji, jak odpowiedziało – 25% ankietowanych.
Kiedy i gdzie kupujemy prezenty świąteczne?
Prezenty kupujemy najczęściej tydzień przed świętami, jak deklaruje 33% ankietowanych lub 2 tygodnie przed – 30%. Co ciekawe aż 21% ankietowanych odkłada kupowanie prezentów na ostatnią chwilę i tylko 12% przygotowuje upominki miesiąc wcześniej lub dużo wcześniej – 4%. Wraz z trendem na niestandardowe prezenty zmienia się również sposób ich kupowania. 39% ankietowanych znacznie częściej dokonuje zakupów w sklepie internetowym niż w centrum handlowym – 27%. Większość z nas jest także nadal tradycjonalistami i dokonuje zakupów w lokalnych sklepach – 15%.
Jakie kwoty i dla kogo przeznaczamy na prezenty?
Kwota jaką jesteśmy w stanie przeznaczyć na prezent to pomiędzy 50 a 100 złotych jak deklaruje aż 41% respondentów i na poziomie 100 zł – 200 zł – 36% odpowiedzi. Znaczną mniejszość stanowią osoby, które kupują drogie prezenty 300 zł – 500 zł i tylko 9% – powyżej 500 zł. Można również zauważyć prawidłowość, iż to osoby bliskie obdarowujemy niezapomnianymi podarunkami. Najczęściej kupujemy takie prezenty dla partnera – 31%, dla rodziców – 32%, dzieci – 21% i przyjaciół 16%.
W dzisiejszych czasach sposób życia przekłada się na nasze oczekiwania względem otrzymywanych prezentów – bardziej doceniamy takie, które pozwalają nam doświadczyć czegoś nowego. – mówi Kornel Piesio, PR Manager serwisu PrezentMarzeń.com. Podarowując prezenty w formie przeżyć chcemy wywołać radość i uśmiech na twarzach bliskich, chcemy spełnić niejednokrotnie marzenia, aby prezent na długo pozostał w pamięci. – dodaje.
Wyniki sondy dotyczące tegorocznych preferencji prezentowych Polaków pokazują, iż upominki w postaci przeżyć, które można sprawnie nabyć w Internecie, a zrealizować w rzeczywistym świecie w dowolnym terminie są miarą naszych czasów. Coraz częściej chcemy podarować bliskiej osobie coś oryginalnego i niezapomnianego, co na długo pozostanie w jej pamięci, a niekoniecznie zajmie kolejne miejsce na półce.
* Sonda została zrealizowana w formie ankiety online, ankiet telefonicznych oraz ankiet w wybranych galeriach handlowych, w okresie ostatnich 3 miesięcy na próbie ponad 1000 respondentów.