Wspólna podróż od tego co znane, do tego co nieznane, ciekawa, pozostawiająca lekki niedosyt forma oraz opowieść dostosowana do potrzeb zarówno dzieci, jak i rodziców – to trzy zasady tworzenia audiowycieczek, którymi kierują się eksperci z firmy MOVITECH podczas przygotowania zawartości audioprzewodników. Dzięki ich wiedzy i doświadczeniu rodziny odwiedzające placówki muzealne nie tylko poznają ich tajemnice, ale przede wszystkim spędzają wspólnie czas w sposób aktywny i wartościowy.
Wakacje, wspólne wyjazdy i wycieczki to okazja dla rodziców aby spędzić więcej czasu z dziećmi. Dorośli starają się wówczas, aby był to czas nie tylko aktywny, ale i wartościowy. Chcą, aby dzieci dobrze się bawiły, a zarazem dowiedziały się czegoś nowego. Wybierając atrakcje, nie zapominają jednak o własnych potrzebach, starając się znaleźć coś, co zaciekawi także rodziców. Wbrew pozorom nie jest to zadanie łatwe, bo szereg aktywności dla dzieci nudzi rodziców a te, które rodzicom wydają się atrakcyjne, dla maluchów są za trudne.
Rozwiązaniem może być wizyta w muzeum. Jednak musi to być bardzo konkretna placówka muzealna – wyposażona w audioprzewodniki z możliwością wyboru audiowycieczki rodzinnej. Zadaniem takich audiowycieczek jest angażować w proces zwiedzania, zarówno najmłodszych, jak i dorosłych. Inspirować do wspólnego odkrywania, poznawania i nauki, a także tworzyć prawdziwe, wspólne, rodzinne wspomnienia, do których rodzice i dzieci długo będą wracać. Aby osiągnąć pożądany efekt, twórcy audiowycieczek, firma MOVITECH, kierują się trzema podstawowymi zasadami.
Od tego co znane ku temu co nieznane
Podstawą do stworzenia rodzinnej audiowycieczki jest wiedza powszechna. – Warto czasem zapożyczyć pewne kalki, ale potem twórczo je rozwijać i finalnie przełamywać. To buduje zainteresowanie odbiorcy. Gdybyśmy przez godzinę zwiedzania podawali dziecku i dorosłemu zupełnie nowe dla nich informacje, szybko przestaliby słuchać, ponieważ percepcja człowieka ma swoje ograniczenia. Zwłaszcza gdy jest w terenie, a nie w zaciszu swojego domu, gdzie jedną informację może przeczytać na spokojnie kilkukrotnie – mówi Renata Pernak z firmy MOVITECH.
Brak kompromisów, czyli zwarta forma
Długość audiowycieczki nie jest przypadkowa, to wynik przemyśleń i celowych działań. Nie można bowiem ryzykować utraty zainteresowania odbiorców, zarówno tych młodszych, jak i starszych. – Forma musi być zwarta i sprawiać, że zwiedzający będą chcieli i będą też w stanie wysłuchać całości. Nie chcemy bowiem, aby przerwali zwiedzanie w połowie, to jak wyjście z kina w połowie seansu – mówi Renata Pernak. – Najlepsze wycieczki to takie, kiedy zwiedzający mówią, że chcieliby jeszcze. Lekki niedosyt zawsze jest wart więcej niż choćby minimalny przesyt – dodaje.
Nigdy nie infantylizujemy
To, jakim językiem napisana jest audiowycieczka dla rodzin jest niezwykle istotne. Rodzinne zwiedzanie polega bowiem na tym, że zarówno dziecko, jak i opiekun – przeważnie rodzic – słuchają tej samej treści.
– Rodzic nawet jeśli przychodzi do muzeum z myślą o dziecku, to jednak chciałby się sam czegoś dowiedzieć. Gdybyśmy pokusili się np. o formy wierszowane, z dużą ilością zdrobnień czy uproszczeń, to taka treść z pewnością nie trafi do osoby dorosłej. Dlatego sztuką jest pisanie dla odbiorcy międzypokoleniowego czyli takiego z dużą różnicą wieku. Oczywiście łatwiej jest napisać tekst skierowany tylko do dzieci lub tylko do dorosłych, niż do jednych i drugich jednocześnie. Kluczem jest prosty język – taki, który zrozumie dziecko, i który nie obraża inteligencji i wiedzy rodzica – mówi Renata Pernak.
Z rodziną w krzyżackim zamku
Przykładem realizacji, która spełnia powyższe założenia jest audiowycieczka dla rodzin w Muzeum Zamkowym w Malborku. Adresowana jest ona do rodzin z dziećmi w wieku od 5 do 12 lat. Wiedzie ona nieco krótszą trasą niż ścieżka dla dorosłych, ale dociera do tych samych części zamku, pomijając sale mniej interesujące dla rodzin. Nagranie przeznaczone dla rodziców z dziećmi trwa ok. 75 min, jednak zwiedzającym rodzinom zabiera ono zazwyczaj więcej czasu.
– Odbiorca rodzinny ma swoją specyfikę. Musi się zatrzymać, by coś omówić, by odpocząć, zjeść kanapkę, dokonać zakupu pamiątek lub lodów lub odpowiedzieć na dodatkowe pytanie dziecka. Audiowycieczka staje się więc integralnym elementem pobytu na zamku. W zależności od wieku dzieci optymalny czas zwiedzania to ok. 2-2,5 h – mówi Renata Pernak.
Zwiedzając taki obiekt, jakim jest Muzeum Zamkowe w Malborku warto zrobić to korzystając ze wsparcia audioprzewodnika. Ten największy ceglany zamek świata wymaga od zwiedzających mocnych nóg i cierpliwości. Dlatego możliwość zwiedzania go we własnym tempie sprawia, że wizyta tam będzie przyjemna. Gdy zmęczymy się oglądaniem, możemy usiąść i odpocząć. Audioprzewodnik daje także gwarancję tego, że nie zgubimy drogi, gdyż udziela nam on wskazówek nawigacyjnych. Dokładnie opisuje, gdzie trzeba przejść, z których drzwi skorzystać. Dla dzieci to dodatkowa atrakcja, gdyż zwiedzanie przypomina grę terenową.
Zrealizowane przez MOVITECH audiowycieczki rodzinne to: Muzeum Zamkowe w Malborku, Brama Poznania, Ostrów Tumski w Poznaniu, Giganty Mocy w Bełchatowie, Wzgórze Lecha w Gnieźnie (premiera pod koniec kwietnia br.).
***
Firma MOVITECH powstała w 2009 roku jako odpowiedź na coraz bardziej widoczne dążenia do modernizacji technologicznej instytucji kultury. MOVITECH proponuje innowacyjne rozwiązania i otwiera nowe drogi rozwoju dla placówek o charakterze ekspozycyjnym.
MOVITECH dysponuje własnym zespołem redakcyjno-merytorycznym oraz badawczo-rozwojowym. To unikatowe połączenie pozwala na tworzenie kompleksowych i spójnych rozwiązań, których niewątpliwym atutem jest możliwość ich dostosowania do indywidualnych potrzeb danej placówki.
Głównym celem firmy jest poprawa jakości i komfortu indywidualnego oraz grupowego zwiedzania w oparciu o audioprzewodnik. Rezultaty pracy firmy można obserwować na przykładzie ponad 100 realizacji na terenie całej Polski, m.in.: Muzeum Zamkowe w Malborku, Kopalnia Soli „Wieliczka”, Brama Poznania, Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku, Ostrów Tumski w Poznaniu, Muzeum Warszawskiej Pragi.
Więcej na: http://www.movitech.pl/