W dzisiejszym świecie informacja jest niezbędna, aby przetrwać. Ale czy każda? Jako rodzice chcemy wyposażyć dzieci w wszelkie możliwe umiejętności, kompetencje, narzędzia, aby jak najlepiej radziły sobie w życiu. Filozofowanie może nauczyć dzieci wybierać niezbędne informacje, sprawi, że dziecko zacznie się zastanawiać. Media proponują dziś konsumpcyjny model życia, nie unikniemy z nim konfrontacji. Chcę przekonać Państwa, że dzięki filozofowaniu dziecko może dorastać bardziej świadomie.
Na czym polega filozofowanie z dzieckiem?
Filozofowanie z dziećmi, to nie nauka koncepcji filozoficznych, a rozwijanie logicznego myślenia i dociekania, nauka brania odpowiedzialności za to, co się mówi.
O czym można filozofować? O życiu, śmierci, marzeniach, celu życia, o wszystkim co naturalne dla człowieka, o wszystkim co interesuje dziecko, bo filozofowanie to refleksja nad światem. Dzieci chcą rozmawiać, mają własne spostrzeżenia, przemyślenia, zdania, argumenty za i przeciw. Naturalna dziecięca skłonność do kwestionowania rzeczywistości z czasem zanika. Mają na to wpływ m.in.: sposób wychowania, środowisko, w którym się żyjemy, rówieśnicy, szkoła. Spotkanie z filozofią może zatrzymać ten proces.
Czego dziecko może się nauczyć dzięki filozofowaniu?
- refleksji nad światem
- kreatywności
- umiejętności logicznego wiązania faktów i wyciągania wniosków
- większej koncentracji
- pogłębi zdolność do refleksji
- swobody językowej
- samodzielnego myślenia, które wzmacnia poczucie własnej wartości
- wzmocni relację z rodzicem
Jeśli dyskutujemy w większym gronie, warto, aby było ono w zbliżone wiekowo.
Człowiek przychodzi na świat z umiejętnością refleksji nad doznaniami i zjawiskami, z którymi później na co dzień mamy styczność. Rodzimy się z konkretną kompetencją, zdolnością i w większości przypadków nie dbając o nią , tracimy ją.
Kto ma dbać o tę kompetencję ?
Jako rodzice powiemy – Chcę, aby moje dziecko było szczęśliwe, chcę, aby rozwijało się, aby było dobrym człowiekiem. Aby umiejętnie żyć, jak mówi prof. Tadeusz Gadacz, potrzebne jest myślenie. Logiczne myślenie, kojarzenie, wiązanie faktów, komunikowanie się itp. Aby świadomie przeżyć życie, potrzebna jest nam refleksja nad nim. Pierwszym naturalnym partnerem do filozofowania, dyskutowania i odkrywania świata jest rodzic. Filozofowanie z dzieckiem, to po prostu wspólne dociekania, odkrywanie świata, cierpliwe odpowiadanie na pytania: dlaczego? Odkrywanie związków przyczynowo-skutkowych, bez elementu oceniania, i uważne słuchanie tego, co mówi do nas dziecko. Prowadzenie dziecka i pozwolenie mu na samodzielne odkrywanie świata, języka, drugiego człowieka.
Nasza praca nad tzw. poznawczą świadomością dziecka, jej pielęgnowanie, ma wspomóc je w dokonywaniu wyborów, na razie na poziomie dziecięcym, a później w świecie dorosłym.
Jeśli chcesz wiedzieć jak filozofuje Twoje dziecko, oto temat do filozofowania: Co to jest czas i gdzie mieszka? Podzielcie się przemyśleniami swoich dzieci.
Najlepszymi filozofami są dzieci.
NIC nigdy nie zaczyna się i nigdy nie kończy. Kuba (11 lat)
A jeśli jesteśmy tylko złudzeniem? Matylda (8 lat)
Myślę, więc filozofuję ( Alex – 5 lat)
Jest materialna i niematerialna strona człowieka, i ta materialna umiera, czyli przemija, a ta niematerialna opuszcza materiał, wyrywa się i leci do góry – Franek ( 7 lat) – Czy człowiek przemija?
Wartością jest to, co jest ważne! Masza (6 lat)
Uwielbiam być filozofem! Amelia (6 lat)
Wszystkie istoty, które się ruszają, ruszają się ze swej woli – Zosia ( 6 lat)
A ciekawe, dlaczego jabłko nazywa się jabłko ? – Julia ( 5 lat)
——————————————————
Więcej o filozofowaniu z dziećmi:
https://www.facebook.com/pages/Pracownia-Filozoficzna-Eureka/499211753448169