Nawiązywanie pierwszych kontaktów interpersonalnych u dziecka ma miejsce około drugiego roku życia. To właśnie wtedy maluch odkrywa, że wspólna zabawa z rówieśnikami może być niezwykle zajmująca. Wcześniejsze zainteresowanie drugą osobą to bardziej obserwacja i zaciekawienie, aniżeli chęć bliższego poznania. Zdarzają się jednak sytuacje, w których nasza pociecha wybiera samotną zabawę i nie ma ochoty na współpracę z innymi dziećmi. Co zrobić w takiej sytuacji?
Każde dziecko jest inne i rozwija się w swoim tempie. Nie możemy zmusić trzylatka do zabawy z dziećmi, jeśli nie ma na to ochoty. Współpracy uczmy stopniowo i starajmy się jak najwcześniej stwarzać możliwość kontaktu z innymi dziećmi. Być może malec nie miał wcześniej okazji do takich spotkań, a wychowany jedynie w gronie osób dorosłych, ma kłopot z odnalezieniem się w takim środowisku.
Rodzice czy dziadkowie, z którymi dziecko bawiło się do tej pory, na co dzień najczęściej spełniali jego wolę i pozwalali mu na swobodną zabawę. W grupie rówieśniczej musi nauczyć się, że nie zawsze wszystko będzie szło po jego myśli.
Dlaczego zabawa z innymi dziećmi jest tak ważna?
Dziecko do pełnego i prawidłowego rozwoju potrzebuje kontaktu i zabaw z dziećmi w podobnym wieku. To właśnie dzięki nim rozwija wyobraźnię i uczy się wielu przydatnych rzeczy. Wspólne gry i zabawy uczą współdziałania i kompromisu, pozwalają na poznanie obowiązujących w grupie zasad, a także ułatwiają nawiązywanie kontaktów i poprawiają umiejętności interpersonalne w dorosłym życiu.
Zabawa z innymi dziećmi pokazuje, szczególnie jedynakom, że inni również mają swoje potrzeby i zabawkami warto się dzielić. Wspólnie spędzony z innymi maluchami czas może dać dziecku mnóstwo korzyści, a zabawa być prawdziwą frajda. Nasza pociecha bardzo szybko odkryje, że zabawa w sklep, dom czy wyścigi samochodowe jest o wiele przyjemniejsza w większej grupie. W towarzystwie nie ma czasu na nudę.
Jak pomóc dziecku
Jeśli smyk nie ma rodzeństwa, a rodzina i znajomi nie posiadają dzieci w podobnym wieku, postarajcie się umożliwić szkrabowi kontakt z rówieśnikami w inny sposób.
Dobrym pomysłem jest zapisanie dziecka do klubu malucha, żłobka lub przedszkola lub po prostu wyjść na plac zabaw czy do sali zabaw dla dzieci.
Stwarzając maluchowi odpowiednie warunki i możliwość kontaktu z innymi dziećmi, wpływamy w pozytywny sposób na jego emocjonalny i społeczny rozwój. Pamiętajmy jednak, aby takiej współpracy uczyć powoli i pozwolić dziecku robić to na swoich zasadach i we własnym tempie.