Zachowania orientacyjne
Pomiędzy 4-6 rokiem życia dzieci zaczynają dostrzegać różnice w budowie anatomicznej pomiędzy kobietami i mężczyznami. Przyglądają się narządom płciowym innych osób, zadają pytania o treści seksualnej. Chęć znalezienie odpowiedzi na nurtujące pytania dokonuje się poprzez obserwacje, podglądanie innych dzieci czy dorosłych oraz pokazywanie własnych narządów podczas przebierania się czy czynności pielęgnacyjnych młodszego rodzeństwa. Dzieci oswojone ze swoją i cudzą płciowością nie ukrywają tego, przyglądają się sobie i innym. W tym okresie dzieci uczą się, jak traktować własne ciało, dlatego tak ważna jest pozytywna postawa rodziców/opiekunów wobec płci własnej i przeciwnej.
Warto pamiętać: przekazujemy dziecku nie tylko informacje, ale także postawy i emocje związane z seksualnością. Zadawane w tym wieku pytania dotyczyć mogą samego współżycia seksualnego, jego celu i istoty. Dlatego ważne jest by być przygotowanym, skorzystać z dostępnych książek lub rysunków dostosowanych do wieku, ale na pewno nie lekceważyć. Zakazywanie, kary, straszenie, wstyd czy porównywanie seksualności do choroby lub czegoś złego mogą sprawić, że dzieci będą poszukiwać odpowiedzi gdzie indziej.