Zachowania interakcyjne
Dziecięce zabawy seksualne, które pojawią się w okresie przedszkolnym mogą mieć różne powody. Dają możliwość osiągnięcia przyjemności, ale także pozwalają nawiązywać relacje seksualne z rówieśnikami, poznając nagie ciała innych dzieci tej samej i odmiennej płci.
Najczęściej zabawy naśladujące aktywności seksualne i pozaseksualne innych są nieszkodliwą próbą odtworzenia scen z życia dorosłych. To zlepek obserwacji, fantazji, zasłyszanych treści lub chęci naśladowania, które zaspokajają zainteresowanie seksualnymi treściami. Przykładem są gry w „mamę i tatę”, „małżeństwo”, „dom”, „doktora” lub „szpital”. Rysowanie nagich postaci, wulgarne opowiadania, wierszyki o treściach erotycznych są nierzadko próbą testowania granic i reakcji osób dorosłych.
Warto wiedzieć, że grupa tych samych dzieci może przez pewien czas odtwarzać podobne scenariusze zabaw seksualnych. Podobnie jak w przypadku wcześniej opisanych zachowań należy w takich chwilach porozmawiać z dzieckiem, wytłumaczyć, ale nie straszyć czy unikać tematu.
Podsumowując, edukacja seksualna w wieku przedszkolnym jest bardzo ważna. Nie tylko kształtuje prawidłowe postawy wobec seksualności u dzieci, ale także przygotowuje je na nadejście nieco bardziej „burzliwego” okresu dorastania.
Chcesz wiedzieć więcej o edukacji seksualnej dzieci – http://www.ponton.org.pl/