Do lotu, gotowi, start! Warner Bros. Home Entertainment prezentuje film Bociany – zakręconą przygodową animację w reżyserii Nicka Stollera i Douga Sweetlanda, która wzruszy i rozbawi do łez widzów w każdym wieku. Pełna humoru historia o sile przyjaźni, z bohaterami, których pokocha cała rodzina, zadebiutuje na 4K Ultra HD Blu-ray, Blu-ray 3D, Blu-ray i DVD już 1 marca.
Skąd się biorą dzieci? Przynoszą je bociany… a w każdym razie kiedyś to robiły. Teraz zajmują się wyłącznie dostarczaniem przesyłek od światowego giganta sprzedaży internetowej Cornerstore.com. Junior, jeden z najlepszych bocianich kurierów, pakuje się w niezłe tarapaty, gdy w przededniu awansu w jego łapy trafia „wyprodukowana” przez pomyłkę śliczna dziewczynka, którą trzeba dostarczyć rodzicom. Do przypadkowego uruchomienia dawnej linii produkującej dzieci dochodzi na jego warcie, więc Junior nie ma wyjścia – musi dostarczyć przesyłkę pod właściwy adres, zanim jego szef dowie się o wpadce. Wraz z Tulip, jedyną dziewczyną mieszkającą na Bocianiej Górze, ambitny kurier wyrusza w zwariowaną podróż, dzięki której być może powiększy się niejedna rodzina, a bociany odzyskają właściwe miejsce w świecie.
BOCIANY – WYDANIE 4K ULTRA HD BLU-RAY™, BLU-RAY 3D™, BLU-RAY™ i DVD
Za sukcesem Bocianów stoi zgrany duet kreatywnych twórców: Nicholas Stoller (reżyser filmów Sąsiedzi i Chłopaki też płaczą, współautor scenariusza do Muppetów) oraz nominowany do Oscara Doug Sweetland (reżyser animowanego filmu krótkometrażowego Presto, współtwórca animacji do filmu Auta). Stoller i Sweetland wyreżyserowali tę przezabawną komedię na podstawie scenariusza Stollera, który podjął się też produkcji filmu wraz z Bradem Lewisem (nagrodzony Oscarem za filmy Ratatuj, Mrówka Z). Za produkcję wykonawczą odpowiadają Phil Lord i Christopher Miller (Klopsiki i inne zjawiska pogodowe), Glenn Ficarra i John Requa (Kocha, lubi, szanuje) oraz Jared Stern (LEGO® BATMAN: FILM). Montażem zajął się John Venzon (Rybki z ferajny, Uciekające kurczaki), a muzykę skomponowali Mychael Danna (nagrodzony Oscarem za najlepszą muzykę oryginalną do obrazu Życie Pi) i Jeff Danna (Dobry dinozaur). Ponadto w filmie Bociany będzie można usłyszeć przebojowe piosenki: „Kiss the Sky” wykonywaną przez Jasona Derulo oraz „Holdin’ Out” zespołu The Lumineers.
W oryginalnej wersji językowej bohaterom głosów użyczyli: Andy Samberg (Klopsiki i inne zjawiska pogodowe, Hotel Transylwania), Katie Crown (serial Clarence), Kelsey Grammer (Toy Story 2, serial Simpsonowie), Jennifer Aniston (Millerowie, Szefowie wrogowie), Ty Burrell (Gdzie jest Dory?, serial Współczesna rodzina), Keegan-Michael Key (Angry Birds Film, Keanu, serial Key and Peele), Jordan Peele (Keanu, serial Key and Peele) oraz Danny Trejo (Księga życia, Muppety: Poza prawem).
W znakomitej polskiej wersji dubbingowej: Grzegorz Kwiecień (Junior), Dominika Kluźniak (Tulip), Joanna Brodzik (Sarah), Paweł Wilczak (Henry), Jacek Lenartowicz (Prezes), Bernard Lewandowski (Nate), Dariusz Błażejewski (Lizus), Adam Ferency (Wilk Alfa), Cezary Żak (Wilk Beta) i Krzysztof Kowalewski (Jasper).
CO DWIE GŁOWY…
W przypadku produkcji kinowej, w której strona wizualna historii musi być tak samo zajmująca jak jej fabuła i motywy przewodnie, doskonałym wyjściem okazało się połączenie umiejętności uznanego autora scenariuszy komediowych i reżysera filmów z serii Sąsiedzi i Muppety — Nicka Stollera — oraz speca od najnowocześniejszych technologii animacji cyfrowej — Douga Sweetlanda, który ma na swoim koncie filmy animowane takie jak Toy Story, Gdzie jest Nemo i Auta. Duet ten, świadomy wzajemnych dokonań i reputacji, z przyjemnością nawiązał współpracę. Stoller jest ponadto autorem scenariusza do filmu Bociany i odpowiada za jego produkcję wraz z Bradem Lewisem — kolejnym weteranem w branży, który ma w swoim dorobku m.in. animacje Mrówka Z i nagrodzonego Oscarem Ratatuja.
– Nick pracował głównie przy produkcji filmów fabularnych, ma wyczucie komediowe i pozostawia wiele miejsca na improwizację, co jest raczej niespotykane w przypadku animacji – zdradza Lewis. – Natomiast Doug to jeden z najlepszych grafików komputerowych na świecie. Zastosowaliśmy interdyscyplinarne podejście, łącząc olbrzymie doświadczenie w dziedzinie animacji ze spontanicznością i wyczuciem czasu, stanowiącymi nieodłączne elementy filmów fabularnych, aby stworzyć kreatywną petardę, która będzie czymś nowym i świeżym.
SZTUKA IMPROWIZACJI
Nick Stoller jest zwolennikiem swobodnego interpretowania scenariuszy i przy realizacji Bocianów zastosował owo nietypowe dla animacji podejście, uzyskując tym samym zaskakująco oryginalne efekty. Gdy tylko było to możliwe, łączył aktorów w grupy lub pary i zachęcał ich do spontanicznych interakcji, dyskusji i przekomarzanek oraz poszukiwania w materiale nowych możliwości.
– Potrafię bardzo ciężko pracować nad scenariuszem i poprawiać go mnóstwo razy, ale gdy kręcę film, i tak często zauważam elementy komediowe dopiero na planie filmowym – wyjaśnia Stoller. Taka improwizacja zdała egzamin szczególnie w przypadku najważniejszego filmowego duetu, czyli Juniora i Tulip. Ich ewoluująca relacja stanowi główny wątek całej historii, a początkowo każda wymiana zdań między nimi przeradza się w pełną humoru sprzeczkę.
– Mieliśmy do dyspozycji zespół rysowników, którzy na bieżąco rozrysowywali storyboardy – kontynuuje Stoller. – Pytali nas: „A jeśli zrobimy coś takiego? Albo coś takiego?”. W końcu zrodził się z tego ogromny, naturalny proces twórczy, w ramach którego dział artystyczny zgłaszał własne sugestie, nasz montażysta, John Venzon – własne, a ja z Dougiem proponowaliśmy swoje pomysły. Jestem zdania, że proces kręcenia filmu opiera się na współpracy, szczególnie w przypadku komedii.
Jednak improwizacja czasami bywała utrudniona. Gdy względy czasowe, inne zobowiązania i długi okres powstawania animacji nie pozwalały na nagrywanie w grupach, aktorzy po prostu płynęli z prądem. – Nick zrobił wszystko, co w jego mocy, aby dać aktorom możliwość improwizacji. Jednym z ciekawych aspektów tego procesu był fakt, że niektóre nagrania realizowano jednocześnie po dwóch stronach kontynentu. Ja byłem w Los Angeles, a on w Nowym Jorku. Widzieliśmy się na monitorach i dzięki temu mogliśmy na siebie reagować, bo to było ważne. Jednak kilka razy zdarzyło się niewielkie opóźnienie, może dwie sekundy, i właśnie to stanowiło dla nas największe wyzwanie: wymyślić, w jaki sposób skoordynować opóźnienie – wspomina Jordan Peele, który w filmie wcielił się w Wilka Beta.
WARSTWA WIZUALNA
Podczas gdy Nick Stoller skupił się na roli scenarzysty i prowadzeniu aktorów, warstwą wizualną filmu zaopiekował się bardziej doświadczony w tej dziedzinie Doug Sweetland.
Jak podkreśla Sweetland, wizualna strona obrazu musiała być równie zabawna, co sama opowieść, więc filmowcy popuścili nieco wodze fantazji. W efekcie krajobrazy pokazane w filmie niewiele mają wspólnego z przeciętnym widokiem z okna. – Główny wątek tej historii jest na tyle rozbudowany, że przyjęcie realistycznej konwencji działałoby na szkodę filmu. Całe otoczenie musiało być podporządkowane bohaterom i atmosferze opowieści, zatem wszystko powinno cechować szalone tempo. To dlatego grafika przypomina kreskówkę i jest nieskomplikowana – wyjaśnia. – Chodziło bardziej o uchwycenie nastroju i ekspresyjnego charakteru filmu.
Scenograf Paul Lasaine zauważa, że filmowa rzeczywistość jest celowo wystylizowana. Wiernie odwzorowuje działanie światła czy grawitacji, jednak kształty są wyolbrzymione i zniekształcone, by stały się ciekawsze. – Animowane postaci często są nieproporcjonalne. Na przykład Tulip ma bardzo długie nogi, więc musieliśmy brać to pod uwagę, projektując wszystko, na czym miała usiąść.
Etap produkcji trwał mniej więcej cztery lata. Sweetland, Lewis i Lasaine w dużej mierze nadzorowali warstwę wizualną i nastrój filmu, paletę kolorów oraz oświetlenie i dawali wytyczne niezliczonym artystom-grafikom, w tym specjaliście od efektów wizualnych Davidowi Alexandrowi Smithowi z Sony Pictures Imageworks oraz operatorowi Simonowi Dunsdonowi.
– Udało nam się zgromadzić zespół utalentowanych grafików, którzy według mnie stworzyli jedną z najbardziej niepowtarzalnych wizualizacji w historii animacji komputerowej – twierdzi Lewis.
WYDANIE BLU-RAY 3D™, BLU-RAY™ I DVD – DODATKI
Bociany, zwariowana opowieść o perypetiach ambitnego bocianiego kuriera pojawi się na 4K Ultra HD Blu-ray™, Blu-ray 3D™,Blu-ray™, i DVD w ofercie Galapagos już 1 marca! Na płytach znajdą się również atrakcyjne materiały dodatkowe:
Wydanie 4K Ultra HD Blu-ray™, Blu-ray 3D™ i Blu-ray™
- Bociany: przewodnik po rodzicielstwie – przezabawna krótkometrażówka
z Gołębiem Toadym - Mistrz: krótkometrażówka LEGO® NINJAGO™
- Teledysk do przebojowej piosenki Jasona Derulo „Kiss The Sky”
- Sceny niewykorzystane w wersji kinowej i wiele więcej
Wydanie DVD
- Mistrz: krótkometrażówka LEGO® NINJAGO™
- Teledysk do przebojowej piosenki Jasona Derulo „Kiss The Sky”