Mniej niż 40% dorosłych Polaków czyta zaledwie jedną książkę rocznie. To dwa razy mniej niż w Czechach. Akcja „Książka na receptę. Recepta na sukces”, to pierwszy krok w stronę zaangażowania neonatologów i pediatrów w popularyzację czytania.
Akcja wzorowana jest na mechanizmach sprawdzonych w Stanach Zjednoczonych. 30 lat temu pediatrzy z Boston Medical Center zaczęli przepisywać na receptach, zamiast leków, czytanie. Po kilku latach wyniki rozwojowe dzieci pod taką opieką wzrosły ponad średnią[1]. Tym samym, udowodniono, że codzienne czytanie dzieciom przynosi wymierne efekty. Dla rodziców lekarz neonatolog, pediatra czy położna to bardzo ważne autorytety. Ich zalecenie jest skuteczniejsze niż inne formy przekonywania.
Wyniki badań klinicznych sugerują, że dzieci, których rodzice przestrzegali takiego zalecenia lekarskiego:
– mają większe bierne i czynne kompetencje językowe – szybszy rozwój językowy
– większą zdolność skupienia uwagi – szybciej osiągają gotowość szkolną
– rzadziej wykazują nadreaktywność i agresję – przekonuje dr n. med. Jacek Mrukowicz, redaktor naczelny Medycyny Praktycznej.
Ponadto, udowodniono, że dzieci, którym rodzice czytali codziennie, są bardziej stabilne emocjonalnie i mają większe kompetencje społeczne. Są mniej agresywne i rzadziej depresyjne.
– Przywykliśmy uznawać temat upowszechniania czytania za obszar zainteresowania ludzi wyłącznie z kręgu wydawniczo-kulturowego. A przecież, sprawa popularyzacji czytania jest kluczową kwestią dla rozwoju naszego kraju, jego gospodarki, myśli naukowej, innowacyjności czy kultury dialogu społecznego. – mówi Maria Deskur, prezes Fundacji Powszechnego Czytania.
Esencją projektu jest sprawienie, by pediatrzy, neonatolodzy, położne, pielęgniarki podczas wizyt w poradni rekomendowali rodzicom codzienne, głośne czytanie dzieciom. W tym celu
Fundacja Powszechnego Czytania, organizator akcji, będzie udostępniać przychodniom „recepty”, na których lekarz pediatra będzie rekomendował codzienne czytanie.
Akcja „Książka na receptę. Recepta na sukces” w pierwszym roku działania obejmie 120 przychodni, czyli przekaz o potrzebie czytania od pierwszych dni życia dotrze do 60 000 rodzin.
Partnerem merytorycznym akcji jest dwumiesięcznik Medycyna praktyczna, najbardziej renomowane polskie wydawnictwo medyczne.
„Książka na receptę. Recepta na sukces” jest pierwszą akcją upowszechniania czytania pod patronatem Ministra Zdrowia, Polskiego Towarzystwa Neonatologicznego, Polskiego Towarzystwa Pediatrycznego, NFZ i we współpracy z Medycyną praktyczną.
Akcję wspierają też organizacje zagraniczne, które z sukcesami zrealizowały podobne projekty w swoich krajach: Reach Out and Read z USA, Booktrust z UK oraz Stiftung Lesen z Niemiec; oraz polskie – Cała Polska czyta dzieciom i Zaczytani.org
Zapraszamy do odwiedzenia strony www.ksiazkanarecepte.pl, https://www.facebook.com/akcjaksiazkanarecepte/
oraz do kontaktu w sprawie odpowiedzi na ewentualne pytania ekspertów akcji.
[1] Literacy Promotion: An Essential Component of Primary Care Pediatric Practice, American Academy of Pediatrics, 2014, nr 2, s. 134.