Rodzinne wsparcie w pokonywaniu stresu stomatologicznego
Stres stomatologiczny powszechnie przypisywany jest dzieciom, lecz dotyczy także wielu dorosłych. Według badań przeprowadzonych w ramach kampanii „Lekcja stomatologii”[1] towarzyszy prawie połowie z nich (46%). Lekarze zalecają zabieranie dzieci na wizyty, by to one mogły popatrzeć na jej przebieg i oswoić się z gabinetem. Okazuje się, że takie wsparcie może być dla rodzica skutecznym „lekiem” na dentofobię.
Dzieci dziedziczą wiele zachowań po rodzicach. Stres stomatologiczny jest z reguły jednym z nich. Zdarzają się jednak przypadki, kiedy jest inaczej. Jeżeli dziecko od początku trafi do odpowiedniego lekarza, który zaciekawi je gabinetem stomatologicznym, a pierwsze wizyty przeprowadzi w formie zabawy oraz odpowiednio wytłumaczy maluchowi wszystkie swoje działania, dziecko nie powinno mieć dentofobii.
Tak było w przypadku Małgorzaty Lipskiej, zwyciężczyni konkursu „Kocham mojego dentystę?” i jej córki Dominiki. Wspólne przychodzenie na wizyty, nieokazywanie strachu, który towarzyszył Pani Małgorzacie przed zabiegami, wyrobiły w dziewczynce pozytywne wyobrażenia o gabinecie stomatologicznym i odwiedza go z wielką chęcią.
Ostatnio moja córeczka miała wykonywany skomplikowany zabieg stomatologiczny, podczas którego dentystka rozcinała i szyła jej dziąsło. Kiedy zobaczyłam jaka jest odważna, dotarło do mnie, że skoro ona potrafi bez jęknięcia przejść taki zabieg, ja również muszę być dzielna, aby nie dawać jej złego przykładu. Mimo, iż wcześniej zawsze odczuwałam strach przed leczeniem, tym razem usiadłam na fotelu dużo pewniej – mówi pani Małgorzata, pacjentka NZOZ Prima-Dent w Warszawie.
Dentofobia jest najczęściej wynikiem złych doświadczeń, bądź wiary w stereotypy. 65% przebadanych na zlecenie Prima-Dent twierdzi, że ich stres stomatologiczny jest następstwem wspomnień o odbytej wizycie, podczas której odczuwali ból. 30% czuje obawy widząc sprzęt stomatologiczny. Pamięć
o szkolnej dentystce wywołuje stres przed wizytą u 20% respondentów. 15% zniechęciła postawa stomatologa względem pacjenta, a 12% źle wspomina pierwsze momenty spędzone na fotelu stomatologicznym. Przyczyną stresu jest również obawa przed naruszaniem przestrzeni osobistej, długotrwała wizyta stomatologiczna oraz właśnie opowieści rodziców.1
Kiedyś odczuwałam duży stres stomatologiczny. Wspomnienia szkolnego dentysty i wizyt w przychodni, na które jeszcze prowadzała mnie mama, zostawiły w mojej głowie złe wyobrażenia, które później stały się powodem unikania gabinetów dentystycznych. Kiedy trafiłam do mojej aktualnej Pani doktor, stres stał się dużo mniejszy, lecz nadal występował. Dominisia swoją postawą dodała mi jeszcze więcej otuchy. Jest dzieckiem, które bardzo chętnie przychodzi do dentysty
i dopytuje się o każdą rzecz. Często towarzyszy mi na wizytach i myślę, że działa to pozytywnie na nas obie. Bardzo cieszy mnie postawa mojej córeczki, bo wiem, że skutki dentofobii, czyli przede wszystkim unikanie wizyt kontrolnych, bardzo negatywnie wpływają na stan uzębienia – dodaje Małgorzata Lipska.
„Lekcja stomatologii” to inicjatywa Fundacji „Nadzieja dla Zdrowia” oraz NZOZ Prima-Dent, której celem jest pozytywne wpłynięcie na świadomość, a docelowo na stan i przyszłość uzębienia Polaków oraz wyeliminowanie stresu stomatologicznego. W ramach kampanii organizowane są między innymi lekcje edukacyjne dla przedszkoli, szkół, uniwersytetów trzeciego wieku oraz przedsiębiorstw, w czasie których uczestnicy zapoznawani są z technikami dbania o zdrowie jamy ustnej oraz redukcji stresu stomatologicznego. Kampania została objęta patronatem honorowym Rzecznika Praw Dziecka, Marszałka Województwa Mazowieckiego oraz Burmistrza Dzielnicy Mokotów. Akcja promocji zdrowia jamy ustnej u dzieci i młodzieży pod hasłem „Lekcja stomatologii” prowadzona jest od 1999 roku. Do tej pory wzięło w niej udział już ponad 30 tysięcy uczniów.
————————————-
[1] Raport opracowany na potrzeby kampanii społecznej „Lekcja Stomatologii” na podstawie badań przeprowadzonych przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych na zlecenie NZOZ Prima-Dent w styczniu 2014 roku. Analizą objęto grupę 512 osób w wieku 25-50 lat. Struktura próby została skorygowana przy użyciu wagi analitycznej tak, by odpowiadała strukturze Polaków w wieku 25-50 lat pod względem kluczowych cech związanych z przedmiotem badania. Przy konstrukcji wagi uwzględniono zmienne społeczno-demograficzne takie jak płeć, wiek, wykształcenie oraz wielkość miejscowości zamieszkania, a także zmienne związane z szeroko pojętym stylem życia.