Warszawa, 12 czerwca 2015 roku – Ford ogłosił swój powrót do jednej z najbardziej prestiżowych serii wyścigów na świecie z samochodem wyścigowym Ford GT, zbudowanym na bazie nowego supersamochodu, który wejdzie do sprzedaży w przyszłym roku.
Ford powraca do Le Mans w 2016 roku z nowym supersamochodem Ford GT, który będzie rywalizował w klasie LM GTE Pro, aby uczcić pięćdziesiątą rocznicę zwycięstwa Forda w wyścigu 24h Le Mans w 1966 roku. Nowy fabryczny program Forda przewiduje wystawienie do walki w World Endurance Championship 2016 oraz w serii TUDOR United SportsCar Championship dwóch zespołów i czterech samochodów zarządzanych przez Chip Ganassi Racing with Felix Sabates.
Ford GT prezentuje kompetencje firmy w zakresie aerodynamiki i lekkiej konstrukcji wykonanej z włókna węglowego; pod maską pracuje nowy silnik Ford EcoBoost V6 z układem twin-turbo – to najmocniejsza konstrukcja EcoBoost w dziejach.
Nowy samochód wyścigowy, potwierdzający doświadczenie Forda w zakresie wprowadzania innowacyjnych rozwiązań, powstał na bazie supersamochodu Ford GT, który zadebiutował w styczniu tego roku. Zarówno wersja wyścigowa, jak i drogowa zadebiutują w 2016 roku, aby uczcić pięćdziesiątą rocznicę zwycięstwa (pierwsze, drugie i trzecie miejsce) samochodów wyścigowych Ford GT w wyścigu 24h Le Mans w 1966 roku. Ford odniósł też zwycięstwa w Le Mans w latach 1967, 1968 i 1969.
„Wraz z wystawieniem modelu GT40 do walki na torze Le Mans w latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, Henry Ford II chciał udowodnić, że Ford jest w stanie pokonać najbardziej legendarnych producentów samochodów przeznaczonych do wyścigów wytrzymałościowych,” powiedział Bill Ford, prezes Ford Motor Company. „Jesteśmy dumni, iż udało nam się wygrać ten wyścig cztery razy z rzędu, dlatego dziś inspirujemy się innowacjami stanowiącymi podstawę pierwszego Forda GT.”
Nowy, wyścigowy Ford GT weźmie udział w całym sezonie ogólnoświatowych mistrzostw wyścigów długodystansowych (FIA World Endurance Championship 2016) oraz w serii TUDOR United SportsCar Championship, świętując swój debiut w styczniu 2016 roku w wyścigu Rolex 24 organizowanym na torze Daytona na Florydzie. Dwoma zespołami Forda będzie kierować Chip Ganassi Racing with Felix Sabates (CGRFS). Oba zespoły Forda chcą wystawić w Le Mans cztery samochody. Nazwiska kierowców zostaną ogłoszone w późniejszym terminie.
Nowy Ford GT jest sztandarowym produktem nowej grupy Ford Performace, której celem jest wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań z uwzględnieniem wysokich osiągów. Zespół Ford Performance zamierza wprowadzić na rynek do 2020 roku ponad 12 nowych aut o wysokich osiągach, wykorzystując swoją wiedzę i bogate doświadczenie do opracowania innowacyjnych modeli i podzespołów z uwzględnieniem najnowszych rozwiązań technicznych. Dzięki wysiłkom całego zespołu, nowe rozwiązania trafią na rynek w krótszym czasie, a ostatecznie będą również wykorzystywane w pozostałych modelach Forda.
Ford pokłada duże nadzieje w segmencie samochodów o wysokich osiągach, spełniając przy tym oczekiwania klientów, którzy szukają oszczędnych samochodów, oferujących wiodące na rynku rozwiązania techniczne oraz porywające wrażenia z jazdy. Gama konstrukcji Ford Performance obejmuje obecnie Forda GT, Forda Focusa RS, Forda F-150 Raptor, Forda Shelby GT350, Forda Shelby GT350R, Forda Focusa ST oraz Forda Fiestę ST.
„Ford skupia się na trzech globalnych priorytetach: przyspieszeniu realizacji planu One Ford, zaoferowaniu produktów wysokiej jakości oraz wprowadzaniu innowacji w każdym aspekcie biznesowym,” powiedział Mark Fields, prezes i dyrektor zarządzający Ford Motor Company. „Wszystkie trzy założenia przyczyniły się do powstania nowego Forda GT. Z naszego bogatego doświadczenia w sportach motorowych wynika również, że współzawodnictwo na światowym poziomie przyczynia się do wprowadzania kolejnych innowacyjnych rozwiązań w naszych produktach.”
Wyścigowy Ford GT został wyposażony w szereg innowacji, które zdaniem Forda nie tylko dadzą temu modelowi przewagę w klasie LM GTE Pro, ale ostatecznie zapewnią korzyści każdemu nowemu modelowi z gamy Forda. Rozwiązania te obejmują zaawansowaną aerodynamikę zapewniającą doskonałą siłę docisku, wyższą stabilność i minimalny opór powietrza, lekkie materiały kompozytowe, w tym włókna węglowe tworzące bardzo sztywną i lekką strukturę podwozia, a także jednostkę EcoBoost oferującą niezrównaną moc i dużą wydajność.
„Już od początku prac nad nowym Fordem GT dążyliśmy to tego, aby ten samochód miał wszystko, co potrzebne, aby powrócić wraz z Fordem do świata wyścigów GT,” powiedział Raj Nair, wiceprezes grupy Ford Motor Company, Global Product Development oraz dyrektor ds. technicznych. „Uważamy, że dzięki innowacyjnym rozwiązaniom z zakresu aerodynamiki i lekkiej konstrukcji oraz zastosowaniu silnika EcoBoost udało nam się stworzyć doskonały samochód wyścigowy, który znów może rywalizować w zawodach na światowym poziomie.”
Do Forda dołączają w tym projekcie firmy Multimatic Motorsports, Roush Yates Engines, Castrol, Michelin, Forza Motorsport, Sparco, Brembo i CGRFS. Samochód wyścigowy przeszedł wyczerpujące testy prowadzone przez Forda i Multimatic, natomiast zespół CGRFS wniósł duży wkład w opracowanie tego modelu. Z kolei Roush Yates pomagał stworzyć silnik 3,5 litra EcoBoost – najmocniejszą konstrukcję EcoBoost w dziejach.
Jednostka EcoBoost V6 o pojemności 3,5 litra zadebiutowała w serii TUDOR United SportsCar Championship w 2014 roku. Od tego czasu Ford wraz z zespołem CGRFS wielokrotnie wygrywał w 12 Hours of Sebring i Rolex 24. Oprócz dużych sukcesów w sportach motorowych, zespoły Ganassi triumfowały w Daytona 500, Brickyard 400 i Indianapolis 500.
„Wygrywaliśmy wyścigi i mistrzostwa, ale nigdy nie walczyliśmy w Le Mans,” powiedział Chip Ganassi, właściciel zespołu. „Gdy dostaliśmy szansę uczestniczenia wraz z nowym Fordem GT w najważniejszych wydarzeniach sportowych w pięćdziesiątą rocznicę jednego z najbardziej spektakularnych zwycięstw w historii wyścigów, nie mogliśmy z niej nie skorzystać. Czy będzie ciężko? Oczywiście, ale trafiliśmy na doskonałego partnera, jakim jest Ford.”
Informacje o firmie Ford Motor Company
Ford Motor Company z centralą w Dearborn, w stanie Michigan w USA, wytwarza i sprzedaje pojazdy na sześciu kontynentach, zatrudniając około 194 tys. pracowników i prowadząc produkcję w 66 zakładach na całym świecie. Obecnie do koncernu należą marki samochodów Ford i Lincoln. Firma świadczy także szeroką gamę usług finansowych za pośrednictwem spółki Ford Motor Credit Company. Więcej informacji na temat produktów i aktualnej oferty rynkowej można znaleźć odwiedzając witrynę internetową www.corporate.ford.com.
Ford of Europe wytwarza, sprzedaje i serwisuje pojazdy marki Ford na 50 indywidualnych rynkach, zatrudniając około 53 tys. pracowników we własnych oddziałach i łącznie około 67 tys. osób po uwzględnieniu spółek typu joint venture oraz działalności nieskonsolidowanej. Oprócz spółki Ford Motor Credit Company, usługi firmy Ford of Europe obejmują dział Ford Customer Service Division oraz 23 oddziały produkcyjne (15 spółek całkowicie zależnych lub skonsolidowanych typu joint venture oraz 8 nieskonsolidowanych typu joint venture). Pierwsze samochody marki Ford dotarły do Europy w 1903 roku – w tym samym roku powstała firma Ford Motor Company. Produkcja w Europie ruszyła w roku 1911.