Hejt wśród młodzieży jest poważnym problemem i może powodować dramatyczne skutki, ale stoi za nim stosunkowo niewielka grupa sprawców – zaledwie 5,1% nastolatków. Fundacja Orange rozpoczyna kampanię społeczną #jestnaswiecej, która pokazuje, że kulturalni internauci stanowią większość i że warto uczyć młodych reagowania na hejt, by powstrzymać to zjawisko. Jej symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but w geście sprzeciwu wobec hejtu oraz w solidarności z ofiarami negatywnych zjawisk w internecie. Ambasadorami akcji są Tomson i Baron z zespołu Afromental.
Młodzież a hejt
Co trzeci nastolatek spotyka się w sieci z nienawistnymi lub poniżającymi treściami kierowanymi do
innych internautów (EU Kids Online 2018), w tym aż 50% osób w wieku 15-16.
Czy hejt to tylko obraźliwa wiadomość? Najczęściej tak, ale przybiera też formę grafiki, filmu, a nawet
utworu muzycznego. Nie musi być wulgarna, aby wyśmiewać czy upokarzać inną osobę. Zjawisko to
dotyczy wszystkich, ale to najmłodszym najtrudniej jest poradzić sobie z atakiem. W obliczu
niepokojących sytuacji w internecie młodzież często wycofuje się z komunikacji. Zignorowanie kwestii
(56,7%) i zamknięcie okna w przeglądarce lub aplikacji (61,8%) to powszechne reakcje.
Hejt w mniejszości, ale boli
Można ulec wrażeniu, że duża część użytkowników internetu zajmuje się głównie publikowaniem
negatywnych komentarzy. To dlatego, że wiele osób pozostaje obojętnych, a wraz z brakiem reakcji na
hejt rośnie przyzwolenie na taką formę wyrażania opinii i staje się ona coraz częstsza.
Jednak, jak podkreślają organizatorzy kampanii #jestnaswiecej, hejterzy i trolle są w mniejszości. Do
wysyłania przynajmniej jednej poniżającej treści przyznało się 5,9% badanej młodzieży w wieku 11-17 lat,
a ci, którzy celowo szukali nienawistnych komentarzy, to tylko 8,7%. Działania ich są powodowane chęcią wyrażenia opinii, zdenerwowaniem, w reakcji na obrażanie innych (Global Dignity, 2016).
– Skutki hejtu mogą być bardzo poważne, szczególnie wśród nastolatków. Duża część ofiar nie wie, jak
sobie z nim radzić i nie otrzymuje wsparcia. Aż 38% młodych ludzi, którzy doświadczyli czegoś
nieprzyjemnego w sieci, nie wskazało żadnej osoby, z którą rozmawialiby o tej trudnej sytuacji. Dlatego
potrzebna jest edukacja i wsparcie dla młodych – mówi Ewa Krupa, Prezeska Fundacji Orange.
#jestnaswiecej
W odpowiedzi na problem hejtu startuje akcja Fundacji Orange pod hasłem #jestnaswiecej, które ma
pokazać, że tych, którzy zachowują się w internecie w porządku, jest więcej i warto, aby aktywnie zabrali
głos w sprawie. Kampania jest skierowana do młodzieży, a także do rodziców i wychowawców. Jej
symbolem jest jedna pomarańczowa sznurówka wpleciona w but. Takie sznurówki noszą już muzycy
zespołu Afromental, Tomson i Baron, którzy przyłączyli się do działań Fundacji Orange.
Jako ambasadorzy akcji, dzielą się swoimi doświadczeniami w filmowym manifeście: – My już
przeszliśmy drogę z hejtem i potrafimy sobie z nim radzić. Ale młodzi ludzie nadal nie wiedzą, jak
reagować na takie komentarze. Wcale nie jest najgroźniejszy ten, co najgłośniej szczeka – mówi
Tomson. – Możemy tylko powiedzieć, żeby trzymać głowę wysoko, bo osób przeciwnych wszystkim
chamskim komentarzom w sieci jest więcej – dodaje Baron.
Na specjalnej stronie www.jestnaswiecej.pl znajdują się praktyczne porady i informacje o tym, jak
reagować na hejt. Przygotowano także scenariusz zajęć z młodzieżą. Placówka, która zgłosi chęć ich
przeprowadzenia i wypełni formularz, otrzyma pakiet sznurówek dla uczestników i plakat o akcji. Każdy
może też stanąć w obronie atakowanych w sieci, np. używając hasztagu #jestnaswiecej.
– Dołączcie do akcji #jestnaswiecej, załóżcie pomarańczową sznurówkę i razem pokażmy, że internet
może być bardziej przyjaznym miejscem dla dzieci, młodzieży i dla nas wszystkich – zachęca Ewa
Krupa, Prezes Fundacji Orange.
Partnerem kampanii jest Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę.
Orange Polska angażuje się w wiele działań mających na celu budowanie kultury dialogu i szacunku do
drugiego człowieka oraz ochronę – zwłaszcza młodych internautów – przed negatywnymi zjawiskami w
sieci. Uczestniczy m.in. w pracach Okrągłego Stołu Rzecznika Praw Obywatelskich do walki z
patotreściami w internecie.