„Pamiętnik Florki”, polski serial animowany o przygodach sympatycznej i ciekawej świata
ryjówki, to mądra i pouczająca propozycja dla młodych widzów, oparta na serii książek
Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel („Florka. Z pamiętnika Ryjówki”, „Florka. Listy do Józefiny”, „Florka. Listy do Babci”, „Florka. Mejle do Klemensa”). Serial wyprodukowało łódzkie Studio Filmowe Anima-Pol.
Serial pokazuje świat z perspektywy kilkuletniej, małej ryjówki Florentyny, która jest pilną
obserwatorką rzeczywistości. Florka nie do końca dowierza tłumaczeniom dorosłych, więc
sprawdza wszystko sama i dochodzi do własnych wniosków – nie zawsze słusznych, ale za
każdym razem odkrywczych. Jak każdy maluch dziwi się najprostszym rzeczom, jednocześnie
ucząc się je rozumieć i nazywać. Próbuje także oswajać swoje emocje – strach, zazdrość,
zachwyt, rozczarowanie czy wstyd. Jednocześnie Florka została obdarzona ogromnym
poczuciem humoru, przez co przeżywane przez nią przygody nabierają lekkości i wdzięku.
W poznawaniu świata i siebie samej Florce towarzyszą trzy przyjaciółki – koszatniczki
Celestyna, Albertyna i Michalina, a także chomik Klemens. Jednak najważniejszą rolę w życiu
małej ryjówki pełni dom rodzinny, który stanowi ostoję bezpieczeństwa i spokoju. A rodzice
Florki, choć niepozbawieni wad i słabości, sprawiają, że ryjówka czuje się kochana, co daje
jej siłę i wiarę w siebie. Dzięki temu ma ona odwagę zadawać pytania i nie zraża się brakiem
odpowiedzi na nie.
„Pamiętnik Florki” charakteryzuje wnikliwa umiejętność obserwowania świata oraz realizm
codziennych dziecięcych problemów i społecznych relacji ukazany z lekkością, ciepłem
i poczuciem humoru. Urok głównej bohaterki polega na jej dziecięcej dociekliwości
i mądrości, która uświadamia, jak niepotrzebnie dorośli komplikują proste rzeczy. Oglądając
serial widzowie szybko przekonują się, że świat ryjówek jest uderzająco podobny do świata
ludzi i można się w nim przejrzeć jak w zwierciadle.
Na serial „Pamiętnik Florki” składają się obecnie trzy serie po 13 odcinków o długości
11 minut. Trwa produkcja kolejnych 13 epizodów.
Każdy z sezonów serialu pozwala małym widzom obserwować, jak ryjówka radzi sobie
z codziennymi, typowymi dla przedszkolaka sytuacjami. W odcinkach serii pierwszej
dominuje wątek filozoficzno-przyrodniczy – Florka dziwi się światu, jego zmienności,
naturze i obserwowanym zjawiskom przyrodniczym. Druga seria to zwrot ku relacjom,
zarówno społecznym, jak i rodzinnym – Florka musi odnaleźć się w nowej roli starszej
siostry, ale też poradzić sobie w takich sytuacjach jak wizyta w teatrze, zakupy
w supermarkecie, czy remont domu. Z kolei w serii trzeciej Florka próbuje zrozumieć,
nazwać i wyrazić swoje, często niejednoznaczne lub wręcz sprzeczne emocje, uczy dzielić
się uczuciami pozytywnymi i dawać sobie radę z tymi trudniejszymi, jak złość, smutek czy
rozczarowanie.
GŁÓWNE POSTACI
Florka
Pogodna, wesoła kilkulatka, ciekawska i „charakterna”, niezwykle ciekawa świata. Dość
wcześnie nauczyła się pisać i teraz notuje wszystko skrupulatnie w swoim pamiętniku, który
stanowi klamrę wszystkich odcinków. Pisanie pamiętnika odpowiada refleksyjnej naturze
Florki, która jednak mimo swojej dociekliwości i pasji poznawczej jest jednocześnie typową
dziewczynką – uwielbia kolor różowy i słodycze – szczególnie muchy w czekoladzie. Choć
z drugiej strony – od baletu woli boks.
Tata Ambroży
Niezrealizowany bokser, obecnie księgowy. Wychodzi do pracy z czarną teczką
i w krawacie. W domu pomaga żonie we wszystkich pracach domowych. Może nie
entuzjastycznie, ale uczciwie. Przy posiłkach lubi schować się za gazetą „Nasz ryjek
codzienny”, ale kiedy trzeba odkłada ją i poważnie zajmuje się problemami Florki, choć nie
zawsze do końca rozumie, o co jej chodzi. Ma dość sarkastyczne poczucie humoru, ale nie
brakuje mu wrażliwości. Zupełnie nieodporny na łzy pierworodnej.
Mama Gryzelda
Osoba praktyczna, ale też nieco marzycielska. Ma swoje lęki i marzenia, które czasem
ujawnia zaskakując wszystkich (np. w dzieciństwie marzyła o tym, żeby zostać baletnicą). Do
prac domowych ma stosunek nie do końca określony. Lubi porządek, ale za sprzątaniem nie
przepada. Za to potrafi pięknie się uśmiechać, kiedy prosi męża o wyprasowanie sterty
prania. A on robi to chętnie, zerkając jednocześnie na mecz w telewizji. Mama pracuje w
domu – jest redaktorką w wydawnictwie poradnikowym „Ryj z nami”. Ma w sypialni własne
biurko, na którym kłębi się stos papierów, ale zawsze stara się znaleźć czas dla Florki, kiedy
ona tego potrzebuje. Czuła, chociaż nie nadmiernie opiekuńcza, zdecydowanie przedkłada
dbanie o rozwój emocjonalny, naukowy i artystyczny dziecka nad chociażby to, czy zjadło
śniadanie albo założyło szalik. Po urodzeniu bliźniaków dzielenie pracy z opieką nad dziećmi
przychodzi jej z trudem, więc w domu często pojawia się Babcia.
Babcia Balbina
Urocza starsza ryjówka – mądra, ciepła i serdeczna, uosabiająca wszystkie cechy babci
idealnej, poza jedną – nie jest dostępna na każde skinienie. To ona decyduje o tym, czy jest
naprawdę niezbędna i wtedy się zjawia, razem ze swoją kwiecistą walizką na kółkach.
Bo babcia Balbina uwielbia podróże i niezależność. I w niczym nie przypomina starszej pani.
Wręcz przeciwnie – ćwiczy jogę i uczy się hiszpańskiego. Florka jest w niej bezgranicznie
zakochana, zresztą z wzajemnością. Babcia nad przewijanie niemowlaków zdecydowanie
przedkłada dyskusję intelektualną, dlatego jest dla Florki prawdziwym wybawieniem po
narodzinach bliźniaków, kiedy to rodzice na jakiś czas nieco stracili kontakt
z rzeczywistością.
Albertyna
Koszatniczka, przyjaciółka i sąsiadka Florki, charakterem najbardziej do niej podobna ze
wszystkich trzech koszatniczek. Ma młodszą siostrę Rozalkę.
Celestyna
Koszatniczka, przyjaciółka i sąsiadka Florki, jedynaczka, osoba bardzo konkretna i mimo
zaledwie kilku lat dość twardo stojąca na ziemi, dlatego często nie rozumie, o czym Florka
mówi. Dla niej niebo to nie obraz, po którym płyną chmury, ale przestrzeń dla samolotów.
Michalina
Koszatniczka, przyjaciółka i sąsiadka Florki – ma starszych braci, romantyczna i często trochę
nieprzytomna. Czasem nie ma własnego zdania, za to nie brakuje jej wyobraźni.
Chomik Klemens
Kandydat na „najlepszego przyjaciela” Florki. Jeżdżący na hulajnodze – nieco gapowaty,
w okularach i wiecznie za dużych spodniach, za to o refleksyjnej naturze i filozoficznych
zainteresowaniach. Zapatrzony w Florkę, która imponuje mu swoją rezolutnością i pogodą
ducha – sam Klemens ma naturę nieco melancholijną, przez co świetnie się uzupełniają.
Ciocia Euzebia
Starsza siostra Mamy Gryzeldy, całkowicie od niej różna. Wiecznie skwaszona
i niezadowolona pesymistka. Udaje jednak, że jako dobrze wychowana – nigdy się nie złości.
Nie lubi siebie i innych, a nade wszystko – rozbrykanych i hałaśliwych dzieci. Charakteryzuje
ją całkowity brak luzu i spontaniczności. Postać bardzo zabawna, szczególnie w zestawieniu z
jej przeciwieństwem – wujkiem Gwidonem.
Wujek Gwidon
Młodszy brat Taty Ambrożego. Niepoprawny optymista. Typ Piotrusia Pana. Uwielbia się
śmiać, wygłupiać, wszystko widzi w różowych okularach. Bardzo dobrze czuje się
w towarzystwie dzieci. Czasem jego niefrasobliwość prowadzi go w życiowe tarapaty –
zawsze jednak udaje mu się wyjść z opałów bez szwanku.
Lutosław i Ludomir
Młodsi bracia Florki – bliźniacy, nazywani przez ryjówkę Wrzaskunem i Wyjcem. Otwierają
w życiu Florki niełatwy, ale pasjonujący etap bycia starszą siostrą.
LISTA ODCINKÓW
Seria 1:
1. Jeziorko
2. Cień
3. Skarby
4. Fasolka
5. Poważna sprawa
6. Czas
7. Dobry przykład
8. Balet
9. Bakterie
10. Czterolistna koniczyna
11. Podróż
12. Sen
13. Starsza siostra
STRESZCZENIA ODCINKÓW
Seria 1:
odc. 1 JEZIORKO
Florka z rodziną przeprowadziła się do nowego domu i strasznie się nudzi. Mama zachęca
córkę do wyjścia na dwór, gdzie bawią się trzy koszatniczki. Zawstydzona Florka nie znajduje
w sobie odwagi, aby zapoznać się z nowymi sąsiadkami i samotnie wspina się na pobliskie
wzgórze. Stamtąd dostrzega piękne jeziorko, które staje się jej ulubionym miejscem zabaw.
Wkrótce jednak okazuje się, że jeziorko Florki z dnia na dzień staje się mniejsze
i mniejsze. Czy to jakiś potwór wypija w nocy z niego wodę?
odc. 2 CIEŃ
Florka już miesiąc mieszka w nowym domu i wciąż nie ma tu żadnych koleżanek. Ryjówka,
zamiast wyjść na dwór i zapoznać się z koszatniczkami, postanawia przyjaciółkę zrobić sobie
z kartonu. Gdy w końcu za namową mamy Florka wychodzi na dwór, dostrzega na ziemi
dziwnego towarzysza, który chodzi wszędzie tam, gdzie ona. Nawet skakanie i szybki bieg nie
pozwalają się od niego uwolnić! Kto to jest i dlaczego przyczepił się do ryjówki? Rodzice
Florki, początkowo bardzo zaniepokojeni opowieścią córki o dziwnym towarzyszu, w końcu
wyjaśniają dziewczynce, że to, co dostrzegła na ziemi to jedynie jej własny cień. Gdy Florka
ponownie wychodzi na podwórko, cień staje się inspiracją do ciekawej zabawy.
odc. 3 SKARBY
Florka wraz z koszatniczkami wyrusza na wyprawę po skarb, jednak szybko okazuje się, że
nie ma między nimi zgody, czego konkretnie będą poszukiwać: monet, pierścionka, czy
skarbu Templariuszy? Różnica zdań doprowadza do kłótni w wyniku której koszatniczka
Michalina, twierdząc że ona to właściwie już ma swój skarb, postanawia wrócić do domu.
Zaciekawione przyjaciółki podążają za nią i przekonują Michalinę, aby pokazała im znalezisko.
Gdy koszatniczka otwiera pudełko ze swoimi skarbami, Florka, Celestyna
i Albertyna wyśmiewają znajdujące się w nim przedmioty i nazywają je śmieciami. Ryjówka
szybko orientuje się, jak dużą przykrość sprawiła przyjaciółce i postanawia ją przeprosić.
Wtedy Michalina opowiada jej historię każdego przedmiotu z pudełka: kawałka fartucha
ukochanej babci, muszli znad morza, papierka po cukierku z urodzin ryjówki, dzięki czemu
Florka już rozumie, dlaczego każdy z nich to najprawdziwszy skarb.
odc. 4 FASOLKA
Koszatniczki wyjechały do babci, więc Florka znowu nie ma się z kim bawić. Gdy znudzona
nie może znaleźć sobie zajęcia, z pomocą przychodzi tata. Daje córce fasolę i poleca położyć
ją na rozciągniętej na słoiku gazie, a następnie zachęca Florkę do obserwowania, co będzie
się z nią działo. Ryjówka nie dowierza tacie, że z tak małej fasolki cokolwiek wyrośnie. Tak
jak i nie wierzy, że znaleziona w albumie fotografia niemowlaka to naprawdę zdjęcie babci
Balbiny. To wszystko sprawia, że Florka zaczyna się zastanawiać jak to jest, że jest się
małym i się rośnie? Czy to ktoś w nocy wyciąga z łóżeczka niemowlaka i w zamian wkłada
przedszkolaka?
odc. 5 POWAŻNA SPRAWA
Rodzice Florki zaczęli się dziwnie zachowywać i, zdaniem ryjówki, mają przed nią jakąś
„tajemniczą tajemnicę”. Gdy sekret wychodzi na jaw, Florentyna nie wie, czy ma się cieszyć
czy nie. Bo czy informacja o tym, że zostanie się starszą siostrą to dobra wiadomość czy zła?
I jak to w ogóle jest, gdy ma się rodzeństwo? Mama oswaja córkę ze swoją ciążą, opowiada
o maluchu rosnącym w jej brzuchu i zachęca to stania się bardziej samodzielną ryjówką. I
choć Florka początkowo wolałaby, aby mama zamiast braciszka lub siostrzyczki urodziła
pieska, to powoli zaczyna rozumieć, jak ważną nową rolę przyjdzie jej niebawem pełnić.
odc. 6 CZAS
„Nie zdążymy!”, „Nie ma czasu!, „Pospiesz się, bo wystygnie”. W domu Florki rodzice cały
czas się gdzieś spieszą, do pośpiechu zmuszają też córkę. Dlatego ryjówka odwiedza
zegarmistrza Borsuka, aby zapytać go, czy to jakiś wredny małpiszon pożera czas jej
rodziców, że mają go ciągle za mało? I docieka, skąd wziąć więcej czasu dla rodziców?
Pytania te nasuwają jej pewien pomysł: „a jakby tak zatrzymać czas?”. W tym celu jednego
poranka ryjówka wstaje wcześniej niż zwykle, wyjmuje baterię z zegara ściennego w kuchni
i wyciąga wtyczkę elektronicznego budzika rodziców. Czy te zabiegi wystarczą, aby w domu
Florki wszyscy mieli dokładnie tyle czasu, ile potrzebują?
odc. 7 DOBRY PRZYKŁAD
Do domu Florki z wizytą przybywa ciocia Euzebia i kuzyn Zenon. Rodzice upominają córkę,
aby przy gościach zachowywała się kulturalnie. I choć Florka bardzo się stara to ciocia
Euzebia upomina ją na każdym kroku: że zamiast całusa na powitanie woli podać łapkę, że
odzywa się niepytana przy stole, że tortu nie je widelczykiem. Zdaniem cioci,
przeciwieństwem „bezczelnej pannicy” Florci i wzorem do naśladowania powinien być jej
synek – Zenon, laureat wielu konkursów i osiedlowy mistrz szachów. Gdy kuzyn odwiedza
Florkę w jej pokoju, nie może się nadziwić, że dziewczynka bawi się samochodami. A gdy
przegrywa z Florką w szachy – w złości strąca je ze stołu. Gdy ryjówka postanawia pobawić
się na dworze ze swoimi przyjaciółkami, Zenon kontynuuje swoje przechwałki.
Nieoczekiwanie spotka go za to kara. Z kolei ciocia postanawia obdarować rodziców Florki
poradnikiem „Jak wychować idealną ryjówkę?”. Czy rodzice skorzystają z tej „pomocy”?
odc. 8 BALET
W ogrodzie Florka trenuje boks z tatą, który kiedyś prawie został mistrzem lasu wagi mysiej.
Tego samego dnia mama postanawia zapisać Florkę na lekcje baletu, bo przecież „każda
dziewczynka o tym marzy”. Ryjówka, żeby zrobić przyjemność mamie, zgadza się pójść na
zajęcia do szkoły tańca. Mama wyposaża Florkę w piękny różowy strój baletnicy, o jakim
sama marzyła w dzieciństwie, i różowe baletki (choć Florce bardziej podobają się czarne).
W trakcie lekcji baletu dziewczynki są pilnie obserwowane przez swoje mamy, które zdają się
przeżywać zajęcia bardziej niż ich pociechy. Po powrocie do domu mama przyznaje, że lekcja
w szkole tańca odbiegała od jej wyobrażeń z dzieciństwa. I choć Florce na lekcji baletu w
sumie całkiem się podobało to jednak z wielką radością reaguje na propozycję taty, który
oferuje trening boksu.
odc. 9 BAKTERIE
Głodna Florka wbiega do domu i sięga do lodówki po ulubioną kanapkę z komarem. Przed
zjedzeniem potrawy powstrzymuje ją jednak mama, która każe córce dokładnie umyć łapki,
żeby zmyć z nich wszystkie bakterie. Innego dnia Florka w trakcie śniadania na opakowaniu
jogurtu z przerażeniem wyczytuje, że zawiera on kultury bakterii. Wystraszona wybiega do
łazienki, żeby umyć zęby. Gdy w lodówce odkrywa kilka kartonów z jogurtem z kulturami
bakterii, postanawia zanieść je do biblioteki „bo skoro są takie kulturalne, to w bibliotece
będzie im najlepiej”. Z kolei mama Florki, pod wpływem reklamy obejrzanej w telewizji,
postanawia przy pomocy reklamowanego detergentu wydać wojnę wszystkim bakteriom
znajdującym się w domu. Kiedy kilka dni później Florka chora trafia do łóżka, doktor Sowa
wyjaśnia ryjówkom, że nie wszystkie bakterie są złe.
odc. 10 CZTEROLISTNA KONICZYNA
Na łące Florka znajduje czterolistną koniczynę. Koszatniczki uświadamiają jej, że to cenne
znalezisko powinno przynieść jej szczęście. Gdy ryjówka dowiaduje się, że mama i tata nigdy
nie znaleźli czterolistnej koniczyny deklaruje, że kiedy tylko koniczyna przyniesie jej szczęście
to ona się nim z rodzicami chętnie podzieli. Mija czas, a Florka czuje się coraz bardziej
zawiedziona tym, że jej wspaniałe znalezisko nie obdarowało jej szczęściem. Pewnego dnia
koszatniczka Michalina na placu zabaw znajduje monetę. Florka nie potrafi ukryć
rozczarowania, że to nie ona ją znalazła. Humor poprawia jej się dopiero wtedy, gdy tata
tłumaczy, że szczęście zależy od nas samych, a nie od małej zielonej rośliny.
odc. 11 PODRÓŻ
Nadeszły wakacje i Florka wyjeżdża z rodzicami nad morze. Spotyka tam swoją przyjaciółkę
Józefinę. Razem z jej rodziną ryjówki udają się na plażę. Tu mamy odpoczywają na
ręcznikach, młodsi bracia Józefiny bawią się w piasku, a Florka z przyjaciółką kąpią się
w morzu. W pewnym momencie rodzice zauważają brak chłopców i rozpoczynają
poszukiwania. Czy wakacyjna podróż będzie miała szczęśliwe zakończenie?
odc. 12 SEN
Jest noc, a Florka wierci się niespokojnie w łóżku. Nagle budzi się z krzykiem przekonana, że
ktoś znajduje się w jej pokoju. Tatuś przeszukuje wszystkie kąty i uspokaja córeczkę, że
wielki czarny kot, którego tak bardzo się boi, to tylko postać z jej snu. Podczas śniadania
pogrążona w myślach Florka spada z krzesła. Okazuje się, że rozmyślała o czarnym kocie ze
snu. Kolejnej nocy czarny kot powraca. Wystraszona Florka znów się budzi i schronienie
znajduje w łóżku rodziców. W ciągu dnia jej głowę zaprzątają rozmyślania na temat tego,
gdzie są nasze myśli gdy śpimy? Trzeciej nocy kot ponownie zjawia się w śnie Florki. Jednak
tym razem ryjówka wie, jak sobie z nim poradzić.
odc. 13 STARSZA SIOSTRA
W domu Florki pojawili się nowi lokatorzy – bracia bliźniacy: Ludomir i Lutosław. A tym
samym, Florka została starszą siostrą. Rodzice, zapatrzeni w maluchy, nie zwracają uwagi na
córkę. Podobnie jak liczni goście, którzy z prezentami przychodzą obejrzeć małe ryjówki.
Smutna Florka nadaje swoim braciom nowe imiona: Wrzaskun i Wyjec, a gdy próby
zwrócenia na siebie uwagi tylko denerwują rodziców, wybiega z domu i chowa się w dziupli.
Później na placu zabaw wraz z koszatniczkami zastanawia się, do czego w ogóle potrzebna
jest starsza siostra? Czy tylko do podawania pieluch, smoczków i grzechotek? Humor Florki
poprawia dopiero przyjazd babci, która jako jedyna znajduje dla niej czas. Czy z babciną
pomocą ryjówka polubi swoją nową rolę?
O STUDIU ANIMA-POL
Studio Filmowe Anima-Pol powstało w Łodzi w 1989 r. Początkowo funkcjonowało, jako
Spółka Polsko-Francuska, a w roku 1991 przekształciło się w prywatne studio filmowe.
Anima-Pol specjalizuje się w produkcji filmów animowanych. Jest aktualnie jedynym studiem
w Polsce wykonującym animacje we wszystkich technikach, od animacji tradycyjnej („Kaktus
i Mały”, „W Odmętach Kosmosu, Czyli Gdzie Jest Księżyc?”) przez lalkową („Ucieczka”,
„Tajemnica Kwiatu Paproci”) do animacji komputerowej 3D („Pamiętnik Florki”, „Drzazga”).
Studio korzysta z wszelkich możliwości jakie stwarzają techniki komputerowe w obróbce
obrazu, również w post-produkcji i efektach specjalnych do filmów fabularnych.
Od początku współpracuje z najwybitniejszymi przedstawicielami animacji polskiej (m.in.
Daniel Szczechura, Stanisław Lenartowicz, Marek Skrobecki, Tadeusz Wilkosz, Robert Turło,
Wojciech Wawszczyk, Janusz Martyn).
TWÓRCY SERIALU
Reżyseria: Anna Wróblewska-Dzwoniarek, Janusz Martyn, Dorota Cieśla, Joanna
Bartczak, Barbara Koniecka, Jolanta Dudzińska, Marek Skrobecki, Agata
Mikina, Piotr Rogowski, Bogusława Izdebska, Marta Stróżycka
Scenariusz: Roksana Jędrzejewska-Wróbel
Projekty plastyczne: Jona Jung (postaci)
Dekoracje: Jona Jung, Agata Mikina, Piotr Rogowski
Animacja: Anna Wróblewska-Dzwoniarek, Jolanta Dudzińska, Dorota Cieśla, Piotr
Rogowski, Janusz Martyn, Joanna Bartczak, Barbara Koniecka, Kacper
Porczyk, Agata Mikina, Jolanta Kędziora, Magdalena Martyn, Bogusława
Izdebska, Marta Stróżycka
Muzyka: Marek Kuczyński
Dźwięk: Aleksander Matuszewski
Montaż: Anna Wróblewska-Dzwoniarek, Janusz Martyn, Dorota Cieśla, Joanna
Bartczak, Barbara Koniecka, Jolanta Dudzińska, Marek Skrobecki, Agata
Mikina, Piotr Rogowski, Bogusława Izdebska, Marta Stróżycka
Kierownik produkcji: Piotr Królak
Produkcja: Studio Filmowe Anima-Pol
Koprodukcja: Telewizja Polska S.A., Narodowy Instytut Audiowizualny, „EC1 –
Miasto Kultury” w Łodzi, Studio Miniatur Filmowych, Planet Nemo
Animation
Współfinansowanie: Polski Instytut Sztuki Filmowej
Dystrybutor: Momakin