Place zabaw stanowią idealne miejsce do zabawy dla dzieci, gdyż urozmaicają i uatrakcyjniają codzienną zabawę jednocześnie niosąc dzieciom wiele radości. Ponadto wspomagają rozwój fizyczny i psychiczny dzieci oraz sprzyjają kształtowaniu zachowań międzyludzkich. Dlatego plac zabaw to ważne miejsce dla rozwoju dziecka.
Karuzele, huśtawki, zjeżdżalnie, bujaczki czy piaskownica składające się na plac zabaw w sposób naturalny dla dzieci, bo poprzez zabawę wpływają na:
- poprawę ogólnej kondycji fizycznej,
- kształtowanie zmysłu równowagi
- rozwoju zręczności
- wzmocnienia mięśni
- rozwoju kreatywności i wyobraźni
- nauki zachowań społecznych
Aktywność fizyczna jest fundamentem prawidłowego rozwoju dzieci. Poprzez ruch dziecko rozwija motorykę, wzmacnia mięśnie, kształtuje napięcie i prawidłową postawę ciała. Co więcej rozwój ruchowy, o czym już wspominałam, jest powiązany z rozwojem intelektualnym i poznawczym.
W trakcie wspólnej zabawy na placu zabaw dzieci uczą się ze sobą kooperować, działać według ustalonych zasad, dzielić się zabawkami, czekać na swoją kolej do huśtawki, drabinek, zjeżdżalni, mówić „proszę, przepraszam, dziękuję”. Dzięki wspólnej zabawie dzieci mają również sposobność rozwiązywania pojawiających się konfliktów, dowiadują się co wolno, a czego nie, uczą się relacji międzyludzkich.
Co istotne place zabaw znajdują się na świeżym powietrzu a wiadomo, że aktywna zabawa na dworze sprzyja zdrowiu i zdobywaniu odporności. Z pewnością taka forma spędzenia czasu jest miłą odmianą od codziennych zabaw w domu, przedszkolu czy szkole. Może również skutkować zaszczepieniem w dzieciach miłości/chęci do aktywnego spędzania wolnego czasu w dorosłym życiu.
Jak poszczególne sprzęty wpływają na rozwój naszych dzieci?
[dropcap style=”round”]PIASKOWNICA[/dropcap]
Uzmysławia sensorycznie – uczy rozróżniania faktur. Zabawy w piasku – zakopywanie nóg, budowanie zamków, stawianie babek – pozwalają na doskonalenie precyzji i koordynacji ruchów. Zabawy w piaskownicy uczą współpracy i współdziałania z innymi. Poza tym rozbudzają wyobraźnię i kreatywność.
[dropcap style=”round”]HUŚTAWKA[/dropcap]
Bujanie sprzyja wyciszeniu, uspokaja. Pozytywnie wpływa na koncentrację uwagi. Uczy utrzymywania równowagi i koordynacji ruchów.
[dropcap style=”round”]KARUZELA[/dropcap]
Kręcenie na karuzeli uczy przede wszystkim utrzymywania równowagi, ale wpływa też na koordynację ruchów jak również zaznajamia dzieci z prawami fizyki. W momencie gdy dziecko samo wprawia karuzelę w ruch, ma ono możliwość poznania swojej siły, swoich mozliwości.
[dropcap style=”round”]DRABINKI, LINARIA, ŚCIANKI WSPINACZKOWE[/dropcap]
Korzystanie z różnego rodzaju sprzętów do wspinania korzystnie wpływa na rozwój mięśni kończyn oraz zręczność i chwytność. Wpływa również na koordynację ruchową, uczy pokonywać lęki, oswaja z wysokością.
[dropcap style=”round”]ZJEŻDŻALNIA[/dropcap]
Zabawy na zjeżdżalni uczą kilku umiejętności. Wspinanie po drabinkach, by dotrzeć na szczyt zjeżdżalni wpływa na rozwój mięśni, zręczność i chwytność. Z kolei podczas zjeżdżania dziecko ćwiczy równowagę i uczy się balansować własnym ciałem, co przekłada się na prawidłowo wykonany zjazd nie zakończony upadkiem.
[dropcap style=”round”]POMOST RUCHOMY[/dropcap]
Pomost ruchomy kształtuje zmysł równowagi. Wpływa również na koordynację ruchów, oswaja z lękiem i wysokością.
[dropcap style=”round”]BUJACZKI NA SPRĘŻYNIE[/dropcap]
Podobnie jak huśtawki, zjeżdżalnie czy karuzele kształtują zmysł równowagi. Pobudzają wyobraźnię i kreatywność. Ruchy do przodu i tyłu uczą odczuwania własnego ciała i poczucia własnej siły.
Poza wymienionymi sprzętami coraz częściej na placach zabaw pojawiają się różne nowoczesne konstrukcje – gry zręcznościowe, domki, statki pirackie, pojazdy kosmiczne, które poza dawaniem możliwości rozwoju wszystkich umiejętności, o których pisałam wyżej, sprawiają, że place zabaw są kolorowe, atrakcyjne i tematyczne, czym po prostu cieszą oko, dodatkowo wpływają na rozwój kreatywności i wyobraźni i sprawiają, że takie place zabaw tętnią życiem.
[dropcap style=”round”]Polecamy blog autorki[/dropcap]