Muzeum Narodowe w Gdańsku serdecznie zaprasza na program edukacyjny towarzyszący wystawie czasowej z kolekcji Muzeum Narodowego Brukenthala w Sibiu, Rumunia. Program edukacyjny towarzyszący wystawie został tak opracowany, by treść przygotowanych zajęć była dostosowana do kilku grup wiekowych. Będziemy opowiadać o niezwykłych wydarzeniach, ciekawych ludziach i czasach, w których żyli. Wyjaśnimy tajemnice obrazów i odczytamy ich symboliczne znaczenia. Przyjrzymy się twórczości takich mistrzów, jak Tycjan, Antonello da Messina, Paolo Veronese czy Alessandro Magnasco, zwracając szczególną uwagę na zagadnienia formalne i bogactwo treściowe zawarte w ich dziełach.
PRZEDSZKOLE
1. Tworzymy mitologię!
Czym była mitologia dla starożytnych? Dlaczego artyści w nowszych czasach wciąż do niej powracali? Na zajęciach odpowiemy na te pytania, przyjrzymy się naszej wystawie i stworzymy grupowo własny mit, który przedstawimy później w formie komiksu.
2. Zostań portrecistą!
Ludzie portretowali się od wieków. Ciekawe, dlaczego tak chętnie zamawiano i wciąż się zamawia u artystów swoje wizerunki? Zajęcia te będą poświęcone zagadnieniu portretu. Zobaczymy, jak malowali portrety nowożytni Włosi, a także sami wcielimy się w rolę artystów i spróbujemy wykonać wzajemnie swoje podobizny.
3. Cykle życia natury, czyli cztery pory roku
Tematem zajęć będą pory roku. Dzieci dowiedzą się, dlaczego mówi się o „umieraniu” natury w zimie i „przebudzeniu” jej na wiosnę, a także w jaki sposób przedstawiono pory roku w sztuce na przykładzie obrazów z wystawy.
SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY I – III
1. Tworzymy mitologię!
Czym była mitologia dla starożytnych? Dlaczego artyści w nowszych czasach wciąż do niej powracali? Na zajęciach odpowiemy na te pytania, przyjrzymy się naszej wystawie i stworzymy grupowo własny mit, który przedstawimy później w formie komiksu.
2. Zostań portrecistą!
Ludzie portretowali się od wieków. Ciekawe, dlaczego tak chętnie zamawiano i wciąż się zamawia u artystów swoje wizerunki? Zajęcia te będą poświęcone zagadnieniu portretu. Zobaczymy, jak malowali portrety nowożytni Włosi, a także sami wcielimy się w rolę artystów i spróbujemy wykonać wzajemnie swoje podobizny.
3. Cykle życia natury, czyli cztery pory roku
Tematem zajęć będą pory roku. Dzieci dowiedzą się, dlaczego mówi się o „umieraniu” natury w zimie i „przebudzeniu” jej na wiosnę, a także w jaki sposób przedstawiono pory roku w sztuce na przykładzie obrazów z wystawy.
SZKOŁA PODSTAWOWA, KLASY IV – VI
1. Detektywi sztuki
Proponujemy niezwykle ciekawe i twórcze zwiedzanie naszej wystawy. Dzieci otrzymają karty z zadaniami, do których rozwiązania potrzebna będzie wnikliwość i spostrzegawczość. Wcielenie się w detektywów sztuki sprawi, że poznają problematykę sztuki Włoch XVI i XVII wieku, doskonale się przy tym bawiąc!
SZKOŁA GIMNAZJALNA
1. Kolekcja barona Samuela von Brukenthala
Jak wyglądała i jaka była Rumunia w XVIII wieku? Kim był baron Samuel von Brukenthal? Przedstawimy zarys historyczny jednego z najciekawszych krajów Europy Południowo-Wschodniej. Opowiemy o baronie, postaci barwnej nie tylko ze względu na szybką i błyskotliwą karierę polityczną, ale – a może przede wszystkim – ze względu na niezwykłą kolekcję. Jest to jedna z największych, a zarazem najmniej znanych kolekcji w Europie. Baron von Brukenthal zebrał imponujący jak na owe czasy zbiór obiektów: od minerałów, monet, przez obrazy dawnych mistrzów, rzeźbę, po tkaniny wschodnie. Pasjonował się również sadownictwem, hodowlą i aklimatyzacją egzotycznych roślin ozdobnych i jadalnych. I zawsze, co należy podkreślić, zależało mu na udostępnianiu swoich zbiorów publiczności. Co stało się z kolekcją po śmierci barona? Tego uczniowie dowiedzą się na zajęciach.
Omówimy obrazy włoskich malarzy XV, XVI i XVII wieku, zwracając uwagę na gatunki malarskie i znaczenie tematów wybieranych przez artystów.
2. Czym różniło się malarstwo renesansowe od barokowego?
Dlaczego malarstwo tych dwóch okresów tak bardzo się różni? Jak narodziły się i kształtowały te dwa wielkie style w sztuce? Na te pytania oraz wiele innych uczniowie uzyskają odpowiedź na tych zajęciach.
3. Jak rozpoznać świętego? Przewodnik po atrybutach chrześcijańskich
Na zajęciach uczniowie dowiedzą się co to jest ikonografia (opisywanie obrazów) oraz czym są atrybuty – przedmioty, z którymi najczęściej są przedstawiani święci. Odpowiemy również na pytanie, dlaczego poszczególnym osobom są niejako przypisane określone atrybuty, i przedstawimy krótki przegląd najważniejszych postaci świętych w sztuce.
4. Mitologia jako źródło inspiracji w epoce renesansu
Renesans to epoka powrotu do ideałów antycznych. Z nimi jest nierozerwalnie związana mitologia grecko-rzymska, do której artyści tego czasu chętnie sięgali. Skąd brała się tak wielka fascynacja mitologią i co artyści chcieli za jej pomocą nam przekazać?
Na tych zajęciach uczniowie utrwalą sobie najbardziej znane mity grecko-rzymskie oraz poznają nowe, będące źródłem inspiracji obrazów na naszej wystawie.
5. Jak artyści przekazywali nam ukryte treści w obrazach?
Czym jest symbol i alegoria? Jakie są różnice między nimi i dlaczego artyści stosowali je zamiast ukazywać nam treści wprost? Na zajęciach uczniowie poznają odpowiedzi na te pytania i dowiedzą się, jak włoscy artyści nowożytni wykorzystywali symbole i alegorie w swoich obrazach.
SZKOŁA LICEALNA I PONADGIMNAZJALNA
1. Kolekcja barona Samuela von Brukenthala
Jak wyglądała i jaka była Rumunia w XVIII wieku? Kim był baron Samuel von Brukenthal? Przedstawimy zarys historyczny jednego z najciekawszych krajów Europy Południowo-Wschodniej. Opowiemy o baronie, postaci barwnej nie tylko ze względu na szybką i błyskotliwą karierę polityczną, ale – a może przede wszystkim – ze względu na niezwykłą kolekcję. Jest to jedna z największych, a zarazem najmniej znanych kolekcji w Europie. Baron von Brukenthal zebrał imponujący jak na owe czasy zbiór obiektów: od minerałów, monet, przez obrazy dawnych mistrzów, rzeźbę, po tkaniny wschodnie. Pasjonował się również sadownictwem, hodowlą i aklimatyzacją egzotycznych roślin ozdobnych i jadalnych. I zawsze, co należy podkreślić, zależało mu na udostępnianiu swoich zbiorów publiczności. Co stało się z kolekcją po śmierci barona? Tego uczniowie dowiedzą się na zajęciach.
Omówimy obrazy włoskich malarzy XV, XVI i XVII wieku, zwracając uwagę na gatunki malarskie i znaczenie tematów wybieranych przez artystów.
2. Renesans i barok – czyli dwa sposoby postrzegania sztuki
Dlaczego malarstwo tych dwóch okresów tak bardzo się różni? Jak narodziły się i kształtowały te dwa wielkie style w sztuce? Na te pytania oraz wiele innych uczniowie uzyskają odpowiedź na tych zajęciach.
3. Ikonografia świętych – jak rozpoznawać świętych i męczenników chrześcijańskich?
Na zajęciach uczniowie dowiedzą się co to jest ikonografia (opisywanie obrazów) oraz czym są atrybuty – przedmioty, z którymi najczęściej są przedstawiani święci. Odpowiemy również na pytanie, dlaczego poszczególnym osobom są niejako przypisane określone atrybuty, i przedstawimy krótki przegląd najważniejszych postaci świętych w sztuce.
4. Mitologia jako źródło inspiracji w epoce renesansu
Renesans to epoka powrotu do ideałów antycznych. Z nimi jest nierozerwalnie związana mitologia grecko-rzymska, do której artyści tego czasu chętnie sięgali. Skąd brała się tak wielka fascynacja mitologią i co artyści chcieli za jej pomocą nam przekazać?
Na tych zajęciach uczniowie utrwalą sobie najbardziej znane mity grecko-rzymskie oraz poznają nowe, będące źródłem inspiracji obrazów na naszej wystawie.
5. Symbole i alegorie – ukryte znaczenia sztuki
Czym jest symbol i alegoria? Jakie są różnice między nimi i dlaczego artyści stosowali je zamiast ukazywać nam treści wprost? Na zajęciach uczniowie poznają odpowiedzi na te pytania i dowiedzą się, jak włoscy artyści nowożytni wykorzystywali symbole i alegorie w swoich obrazach.
6. Północ – Południe w XVII wieku – czym różniło się malarstwo włoskie od północnoeuropejskiego?
Od początków czasów nowożytnych zarysowały się widoczne różnice w malarstwie północnej i południowej Europy. Miały na nie wpływ historia polityczna, religia, a także położenie geograficzne. O tym, na czym polegały te różnice oraz jakie były ich konsekwencje w sztuce, uczniowie dowiedzą się na zajęciach.
INFORMACJE PRAKTYCZNE
DLA KOGO?
Warsztaty grup przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych i liceów, wraz z opiekunami
KIEDY?
– od 10 września 2011 do 22 stycznia 2012 roku
– zajęcia będą prowadzone w następujących dniach:
wtorek: 10.00–16.00
środa: 10.00–16.00
czwartek: 12.00–16.00
piątek: 10.00–16.00
JAK DŁUGO?
– zajęcia dla najmłodszych będą trwać 1 godzinę 15 minut
– zajęcia dla grupy gimnazjalnej i licealnej będą trwać 60 minut
ZA ILE?
– koszt lekcji muzealnej: 50 zł
– obowiązuje również bilet grupowy – odpłatność wynosi 3 zł od osoby
– dzieci do 7. roku życia nie płacą biletu wstępu
– bilet dla nauczyciela jest bezpłatny
Muzeum informuje, że pierwszeństwo wstępu mają grupy zapisane na zajęcia lub na zwiedzanie indywidualne w Dziale Edukacji Muzealnej. Zapisy przyjmowane są od 9 września 2011 roku pod numerem telefonu (58) 301 70 61 w. 216.