10 lutego 2015 roku obchodzimy w Polsce Dzień Bezpiecznego Internetu. To dobra okazja, by włączyć się aktywnie w kampanię „Dodaj znajomego” i pokazać swój sposób na walkę z hejtem
Dzień Bezpiecznego Internetu obchodzony jest z inicjatywy Komisji Europejskiej. Jego głównym celem jest inicjowanie działań na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w środowisku internetowym. Jednym z jego dużych zagrożeń jest zjawisko hejtu, którego ograniczeniu poświęcona jest akcja społeczna „Dodaj znajomego”. W jej ramach organizatorzy – kanały Disney Channel, Disney XD oraz Fundacja Dzieci Niczyje zorganizowały szereg działań edukacyjnych oraz
3 konkursy dla dzieci i młodzieży promujące właściwe zachowania w internecie.
Kampania „Dodaj znajomego” to wynik współpracy Fundacji Dzieci Niczyje i The Walt Disney Company Polska. W jej ramach powstał spot telewizyjny, ale także zainicjowanych zostało wiele aktywności, by zwiększyć świadomość Polaków na temat słownej przemocy w internecie. Są wśród nich aż 3 konkursy. Pierwszy z nich można znaleźć wchodząc na http://addfriend.disney.pl/. Zadaniem postawionym przed uczestnikami jest stworzenie tekstu piosenki pt. #dodajznajomego,
o tym jak zamienić hejterów w kumpli. Zwycięzcy zostaną wybrani w dwóch kategoriach – szkoła podstawowa i gimnazjum. Jest o co walczyć, bo poza nagrodami takimi jak PS4, zestawami słuchawek oraz płyt CD i DVD, do najlepszej pracy zostanie skomponowana muzyka i zostanie ona nagrana! Zasady i regulamin konkursu są dostępne na stronie http://addfriend.disney.pl/konkurs.
Dwa kolejne konkursy znaleźć można na popularnej wśród dzieci platformie sieciaki.pl
W jednym z nich, zadaniem dla dzieci jest przygotowanie plakatu propagującego hasło kampanii „Dodaj znajomego”, drugi z kolei zachęca do dzielenia się własnymi sposobami na łagodzenie internetowych dyskusji, w których pojawia się zagrożenie hejtem. Szczegóły i regulaminy konkursów znaleźć można wchodząc na www.sieciaki.pl
Dzień Bezpiecznego Internetu to doskonała okazja, by podjąć temat zagrożeń związanych z korzystania z internetu, a konkurs ma na celu zwiększenie świadomości dzieci o wpływie ich wypowiedzi na innych. W ramach kampanii „Dodaj znajomego” zaplanowane są również zajęcia w szkołach, podczas których dzieci nauczą się lepszego traktowania użytkowników internetu. Młode osoby, które doświadczyły hejtu oraz ich opiekunowie mogą uzyskać wsparcie specjalistów dzwoniąc na infolinię pod numer: 116 111. Zarówno dzieci, młodzież, jak i dorośli znajdą także informacje o kampanii, problemie hejtowania w internecie oraz o sposobach radzenia sobie z nim na stronie http://addfriend.disney.pl/.
Hejt, jako jeden z przejawów cyberprzemocy, dotyka coraz większą liczbę młodych internautów. Pozorna anonimowość w sieci sprawia, że obrażanie kogoś za jej pośrednictwem przychodzi łatwiej niż w innych sytuacjach. Według badań przeprowadzonych przez Fundację Dzieci Niczyje – w ramach projektu EU NET ADB[1] aż 4 na 10 (40%) młodych ludzi w wieku 14 – 17 lat spotkało się w Internecie z przejawami mowy nienawiści. Ofiarą różnych form cyberprzemocy, w tym hejtu, padł już co piąty polski nastolatek (21,5%).
Aby dowiedzieć się więcej wejdź na : http://addfriend.disney.pl/
Marta Grant
The Walt Disney Company
Tel.: 606 274 300; email: Marta.Grant@disney.com
Agnieszka Szmit
Charyzma Doradcy Komunikacji Biznesowej
Tel. 787 207 440, email: a.szmit@twojacharyzma.pl
Marta Skierkowska
Fundacja Dzieci Niczyje
Tel.: 507 052 514; email: marta.skierkowska@fdn.pl