Obserwuj, doceniaj, rozwijaj
Ważne jest nie tylko to, w jaki sposób nagradzamy dziecko za sukcesy oraz jak traktujemy jego niepowodzenia, ale również to, czy nie wymagamy od niego zbyt wiele. Często oczekujemy od dzieci wzorowego zachowania czy dobrych ocen – szczególnie z takich przedmiotów jak wychowanie fizyczne, plastyka, technika czy muzyka.
Wydaje nam się, że są to na tyle proste przedmioty, że niemożliwe jest dostawać z nich złe stopnie. Tymczasem na tych właśnie lekcjach dziecko może radzić sobie gorzej a to z prostego powodu braku pewnych zdolności lub słabszej kondycji. Doceniajmy wysiłek dziecka, włożony w pracę plastyczną, techniczną czy ćwiczenia na lekcji wychowania fizycznego.
Nie bądźmy niezadowoleni, dlatego że dostało złą ocenę, że gorzej sobie radzi z niektórych przedmiotów, czy nie umie dobrze grać w piłkę, że nie ma talentu plastycznego czy muzycznego. Zastanówmy się za to, w czym dziecko jest dobre i rozwijajmy je w tym kierunku. Jeśli nie chce czegoś robić –nie będzie czerpać z tego przyjemności i prawdopodobnie w przyszłości i tak zajmie się tym, co naprawdę je interesuje.
Rozmawiaj, dopytuj, pomagaj – naucz dziecko doceniać samego siebie i innych, naucz dziecko cieszyć się małymi rzeczami.