Większość ludzi lubi otrzymywać prezenty. Podarunki ofiarowywane innym są wyrazem sympatii, uprzejmości, dobrych intencji, chęcią sprawienia im przyjemności. Jednak przygotowując prezenty dla dzieci warto zastanowić się nad kilkoma sprawami.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Podstawą kupowania prezentu dla dziecka jest sprawdzenie go pod względem bezpieczeństwa. Odpadające drobne elementy czy dziwnie pachnąca farba powinny nas zaniepokoić. Materiał, z którego wykonana jest zabawka nie może dziecku zaszkodzić, szczególnie zwracajmy na to uwagę, kiedy dziecko ma alergię czy np. choroby skóry.
Dopasowany do wieku i potrzeb
Warto dobrze się zastanowić zanim postanowimy małemu dziecku sprawić prezent w postaci zwierzątka. Kilkuletni maluch nie będzie w stanie odpowiedzialnie i świadomie zająć się zwierzątkiem, zatem należy wziąć pod uwagę, że będzie to obowiązek rodziców. Decyzja o przyjęciu do rodziny zwierzaka powinna być przemyślana aby nie doprowadzić do sytuacji, że w okresie świąt zwierzak będzie wspaniałą niespodzianką, a w okolicach wakacji trafi na ulicę lub do schroniska.
Nie kupujmy dzieciom np. encyklopedii szkolnej, jeśli dopiero rozpoczęły naukę. Lepiej wybrać ciekawą, bogatą w ilustracje, schematy, szkice książkę edukacyjną adresowaną dla określonego wieku. Aktualnie w sklepach znajduje się wiele książek dla dzieci w każdym wieku. Rozpoczynając od książeczek materiałowych, miękkich, z mnóstwem metek, rozkładanych elementów dla maluszków, poprzez książki trójwymiarowe czy interaktywne książki edukacyjne.
Nie uszczęśliwiajmy dziecka np. rowerem, jeśli nie chce/nie lubi jeździć. Nie kupujmy mu kursu języka angielskiego, jeśli wiemy, że wcale o tym nie marzy. Może woli dostać płetwy na basen, albo model kościotrupa do nauki anatomii.
Zanim kupisz prezent pomyśl, zapytaj o czym marzy dziecko. Święta Bożego Narodzenia są raz w roku – zatem spokojnie można się zastanowić nad tym, jaki podarek będzie najbardziej odpowiedni.
To co się sprawdza
Klocki – różnego rodzaju; puzzle, układanki; książki interaktywne, zabawki „kuchenne” (np. warzywa do krojenia) ; zestawy do majsterkowania; modele, przedmioty do zabaw w lekarza; przedmioty plastyczne: ciastolina, masa samoutwardzalna, zestawy kreatywne do robienia ozdób; dźwiękowe zabawki edukacyjne; zestawy do robienia teatrzyków (pacynki, kukiełki, kostiumy).
Co jest najważniejsze?
– Wielofunkcyjność zabawki/prezentu
– Zainteresowanie dziecka prezentem
– Możliwości edukacyjne zabawki
Jednak prezent to nie wszystko
Prezent jest dodatkiem, nie powinien być w zastępstwie uwagi, serdeczności. Nawet największy i najdroższy prezent nie zastąpi dziecku obecności rodzica, zabawy z nim, towarzystwa. Trudno nadrobić cały rok nieobecności, nieuwagi czy braku ciepła prezentem w Święta. To miłość i uwaga rodzica przez cały rok jest dla dziecka najważniejsza.
Bez względu na to, jaki prezent otrzyma dziecko nie powinno czuć się gorsze lub lepsze od innych. W przedszkolu, w szkole po Świętach dzieci często „licytują” się kto, jakie otrzymał prezenty. Porozmawiaj z dzieckiem na ten temat. Zwróć uwagę na to, kiedy dziecko naśmiewa się, dokucza innym z powodu ich prezentu. Naucz dziecko, że to nie prezenty świadczą o jakości Świąt.
Prezentowy savoir-vivre
Pamiętajmy, by przed Świętami ustalić z innymi gośćmi limit cenowy, który określa wartość prezentu. Decyzja czy robić prezenty i jakiego typu, w jakich kwotach, należy do wszystkich gości. Unikniemy wówczas sytuacji, kiedy dzieci dostają prezenty o bardzo zróżnicowanej cenie, jakości i reagują na to niezadowoleniem lub przykrym komentarzem.
————————————————