[negative]Trzeci miesiąc[/negative]
Dziecko aktywnie zaczyna reagować na naszą obecność, to co do niego mówimy i jak. Znaczenie ma mimika twarzy czy tembr głosu. A spontaniczny śmiech w głos może u niego wywołać pojawienie się bliskiej mu osoby.
Maluch zaczyna śledzić za nami wzrokiem, znakomicie odnajdując się w przestrzeni. Podobnie jest z przedmiotem poruszającym się powoli w odległości ok. 15 cm od twarzy po łuku 180 stopni. Wyciąga ręce w stronę zabawek wiszących np. nad łóżkiem. Zauważa swoje dłonie, którymi chętniej zaczyna się bawić. Dziecko uczy się rytmu dnia – snu i czuwania.
[negative]Czwarty miesiąc[/negative]
Kolejny miesiąc to coraz większa samodzielność dziecka. Uśmiechy i gaworzenie, a także grymasy zaczynają być jasne w odbiorze dla rodziców. Reaguje na swoje imię czy głos rodziców.
Funkcjonując zgodnie z ustabilizowanym rytmem dnia poznaje zabawę i chętnie chwyta np. grzechotkę, a do pokazanego przedmiotu wyciąga ręce. Leżąc na brzuchu podnosi klatkę piersiową, opierając się na przedramionach. Natomiast trzymane pionowo powinno stabilnie i mocno trzymać główkę.
[negative]Piąty miesiąc[/negative]
Dziecko dzięki swej sprawności fizycznej coraz lepiej poznaje otoczenie. Podejmuje próby turlania się i powolnego pełzania. Zaczynają go interesować zabawki, szczególnie te wydające rozmaite dźwięki, na które może ślinić się z zadowolenia. Potrafi świadomie ją chwycić i zrobić to pełną dłonią.
Na tym etapie rozwoju swoją uwagę skupia na jednej rzeczy choć przy wykorzystaniu różnych zmysłów. U niektórych dzieci zaczyna się ząbkowanie, co może się wiązać z rozmaitymi objawami. Dziecko pięciomiesięczne jest na tyle sprawne, że z łatwością wkłada stopy do buzi. Zaczyna „gu-gać”, czyli wydawać zbitki samogłosek ze spółgłoskami.
Masa ciała dziecka jest zazwyczaj dwa razy większa, a długość ciała zwiększyła sie o ok. 10 cm względem miar pourodzeniowych.