Co robi pedagog w teatrze dla dorosłych?
Jego rolą jest stworzenie możliwości przemyślenia tematu i wspólnego działania zainspirowanego problemami danego spektaklu. Współczesny teatr bywa niezrozumiały dla młodego człowieka. Zawiera dużo kontekstów, cytatów. Widzowi, który na co dzień przebywa w zupełnie innym obszarze, jest naprawdę trudno oglądać to ze skupieniem. Z drugiej strony, ten nowy język teatru jest niezwykle istotny, ponieważ opisuje rzeczywistość, w której przyszło nam żyć. Doświadczenie pokazuje, że odpowiednio przygotowani młodzi ludzie inaczej rozumieją teatr i chętniej do niego przychodzą.
Jak wyglądają zajęcia dla młodzieży?
Warsztat ma wprowadzić grupę w jakiś konkretny temat poprzez twórcze działania. Pedagogika teatru bazuje często na tworzeniu linków pomiędzy biografią uczestników zajęć a spektaklem. Celem jest konfrontacja z problemem i uzyskanie osobistej wypowiedzi widza. Jeżeli odbiorca czyta spektakl poprzez własne doświadczenie, to ogląda go inaczej. To dotyczy wszystkich rzeczy, nie tylko teatru.
Dzięki takim działaniom teatry mogą stać się Miejscami otwartymi na poszukiwania.
Tak, twórcza edukacja daje taką możliwość. To szansa na dialog z widzem, a to cenne wiedzieć, co on myśli na temat tego, co robimy w teatrze. Zredukowanie teatru do odbioru i obcięcie procesu działania, czyli interpretowania, jest pozbawieniem się jednego z najciekawszych obszarów działań. Edukacja teatralna pozwala poszerzyć kontekst tematów podejmowanych w spektaklach, daje okazję do zaangażowania także innych pracowników teatru. Te działania inspirują także rodziców, nauczycieli i młodych widzów do tworzenia teatru i bawienia się nim. Bo wiem z doświadczenia, że teatr naprawdę daje duże możliwości, nie tylko zarezerwowane dla grupy artystów.
Justyna Sobczyk, absolwentka pedagogiki specjalnej UMK w Toruniu, wiedzy o teatrze w warszawskiej Akademii Teatralnej oraz Theaterpädagogik (pedagogiki teatru) na berlińskim Universität der Künste. Realizuje program pedagogiki teatralnej w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Prowadzi Teatr 21, pracuje z młodzieżą z zespołem Downa i autyzmem. Współpracowała m.in. z teatrami: Polskim w Bydgoszczy, Dramatycznym w Warszawie, Miejskim w Gdyni oraz Starym w Krakowie. Mama Wery (8) i Iwa (4).